A parkolás a mindennapi élet velejárója, rutinfeladat, mégis sok esetben okoz bosszúságot a fogyasztóknak. Hogyan lehet ezt kiküszöbölni? Egy kis segítséggel.

Minden eddiginél fontosabbá vált az, hogy a parkoló-automatából váltott jegyet az első szélvédő mögött, kívülről jól láthatóan kell elhelyezni úgy, hogy az érvényességi idő jól olvasható legyen, e tekintetben ugyanis megszűnt az utólagos bemutatás lehetősége – olvasható a Budapesti Békéltető Testület által kiadott Mindennapi fogyasztóvédelem című magazin legfrissebb számában.

Továbbra is bemutatható azonban az a jegy, vagy mobilparkolás-visszaigazolás, amit a pótdíjazás időpontjától számított öt percen belül váltott a fogyasztó. Amikor pedig a parkoló társaságok ezt a szabályt alkalmazzák, már nem támaszthatnak a fogyasztóval szemben további többletfeltételeket – mint korábban, amikor erre csak naptári hónaponként egyszer volt lehetőség, illetve csak a pótdíjazástól számított öt munkanapon belül. Ettől függetlenül, az egyébkénti szűk határidők miatt, és azért is, hogy a halogatásban végül el ne felejtsék, azt javasoljuk a fogyasztóknak, hogy ha ilyen helyzetbe kerülnek, igyekezzenek mielőbb rendezni azt.

Az alapfeladatokkal jól boldogulnak a fogyasztók, figyelnek már a környéken, hogy az adott terület parkoló övezet-e, és azonnal megkezdik a díjfizetést. Sokan tartanak aprót a kocsiban, hogy azzal se menjen az idő, a legtöbben pedig mobilparkolásnál is megvárják helyben a visszaigazoló üzenetet. Ez utóbbi már csak azért is fontos, mert ha applikációt használ a fogyasztó, és nagy lendülettel elindul az úticélja felé, mire a GPS megtalálja, már lehet, hogy másik díjfizetési övezetbe helyezi el, vagyis átparkol a fogyasztó. Ennek a hibának ugyanúgy pótdíj a vége, mintha ő maga véletlenül rossz zónakódot adott volna meg, hiszen az eredmény ugyanaz: nem abban a zónában fizet, mint ahol parkol.

Nem szabad összekeverni és egyszerre alkalmazni az előző ötperces szabályt a parkolás lejártát követő öt- illetve tizenöt perces türelmi idővel. Az első esetben arról van szó, hogy a megállást követően valami probléma adódott, a fogyasztó nem találta a parkolóórát, vagy az előtt többen várakoztak, vagy még aprót kellett váltania, ezért nem ért vissza a parkolójeggyel időben a járművéhez, és a parkolóőr már elindította a pótdíjazási folyamatot. A második esetben pedig a határozott időre szóló parkolójegy lejárt, és addigra nem ért vissza a járműhöz a fogyasztó. Ilyenkor beszélünk lejárt jegyről. A parkolójegy lejárta utáni „türelmi idő” hossza attól függ, hogy a korábbi érvényes parkolójegy mennyi időre szólt. Ha egy óránál rövidebb időre szólt az utolsó érvényes jegy, akkor a türelmi idő 5 perc, ha egy órára vagy annál hosszabb időre, akkor 15 perc. Lejárt jegy esetén pedig, ha a fogyasztó újraváltaná a jegyét, nem alkalmazható az első ötperces szabály, vagyis az új jegynek nem a pótdíjazástól számított 5 percen kell belülinek lennie, hanem a régi lejártától számított öt-, illetve 15 percen belülinek.

Éppen emiatt nagyon fontos, hogy figyeljenek oda a fogyasztók, hogy új parkolás megkezdésekor a korábbi, lejárt jegyet távolítsák el a szélvédő mögül. Ezzel elkerülhető, hogy a várakozási eseményt félreértésből lejárt parkolásnak véljék, mely esetben nem alkalmazható az 5 perces türelmi idő. Ha mégis erre hivatkoznának, a fogyasztónak kellene igazolni azt, hogy ez egy új várakozás volt, ami sokszor szinte lehetetlen.