Az EU WTO-vizsgálóbizottság felállítását kéri az importált szeszes italok Kolumbia általi hátrányos megkülönböztetése miatt.

Az EU és Kolumbia az év korábbi szakaszában (2016. március 8–9.) konzultációt folytatott, azonban nem sikerült megállapodásra jutni az ügyben. Az EU elismeri Kolumbia azon erőfeszítéseit, amelyeket a vita kezdete óta tett a szeszes italokat érintő reform terén, ugyanakkor az uniós szeszes italokat a kolumbiai piacon továbbra is hátrányos megkülönböztetés éri.

Az EU aggodalmai régóta fennállnak azzal kapcsolatban, hogy a kolumbiai piac az uniós szeszes italokat hátrányos elbánásban részesíti, mivel ezeket magasabb adók és helyi illetékek sújtják, mint a helyi márkákat. Ezen felül a kolumbiai megyékben és alrégiókban piaci korlátozások vannak érvényben. A megyék korlátozzák a piacra jutást, ami torzítja a piaci versenyfeltételeket, hátrányos helyzetbe hozva az uniós szeszes italokat. Mindez ellentétes a WTO szabályai szerint Kolumbiára vonatkozó megkülönböztetésmentességi kötelezettségekkel.

Az Európai Unióval kötött kétoldalú kereskedelmi megállapodás alapján Kolumbia elkötelezte magát amellett, hogy 2015. augusztus 1-jéig megszünteti a megkülönböztető elbánást. Az EU már számos alkalommal, többek között a kétoldalú tárgyalások, WTO-ülések és OECD-tagokkal folytatott párbeszédek során is felvetette ezt a kérdést Kolumbiának. Az Európai Unió továbbra is támogatja Kolumbiát az ágazatban végzett reformok terén.

Kereskedelmi tények és számadatok

Az EU a kolumbiai piac legnagyobb szeszesital-exportőre, és ennek eredményeként az említett intézkedések által leginkább érintett kereskedelmi partner (Mexikót, Costa Rica-t és az Egyesült Államokat megelőzve). 2014-ben a – 43 millió euró értékben – Kolumbiába exportált uniós szeszes italok a Kolumbiába irányuló mezőgazdasági exportnak körülbelül a 14 százalékát, a Kolumbiába érkező szeszesital-behozatalnak pedig a 77 százalékát képviselték.  Az EU által Kolumbiába exportált különféle szeszes italok között a whisky képviseli a legnagyobb részarányt (36 millió euró), ezt követik a likőrök és szíverősítők (4 millió euró). Kolumbia főként rumot és pálinkát állít elő, ami a 2013. évi adatok alapján a kolumbiai szeszesital-fogyasztás 83 százalékát teszi ki.

A szeszes italokra kivetett nemzeti fogyasztási adó, amelyet 1995-ben két sávra bontottak, 2002 óta „specifikussá” vált (a 2002. december 27-i 788. sz. törvény), ami azt jelenti, hogy az adót a 0,75 literes egységek alkoholtartalmának százalékpontjai alapján számítják ki. A mesterséges választópontot a 35 százalékos alkoholtartalomban állapították meg, amelynek eredményeként a legtöbb importált termék a magasabb adósávba esik, míg a helyi termékek az alacsonyabb adósávba tartoznak.  Hasonló a helyzet a megyékben (departamentos – azaz Kolumbia közigazgatási területei), ahol a nemzeti fogyasztási adó helyett helyi illetékeket vetnek ki.

Ezen felül Kolumbiában számos megye fiskális monopóliummal rendelkezik a szeszes italok behozatala és kereskedelme terén. Ennek eredményeként az importált szeszes italok a megyével kötött „behozatali szerződések” hatálya alá esnek, amelyek kereskedelmet korlátozó záradékokat tartalmaznak, megszabják a maximális értékeket és a minimális eladási árat, valamint előírják a kereskedők számára, hogy teljesítsenek biztosítéki fizetést egy jövőbeli adótartozás összegében.  Ezen felül a megyék széles mérlegelési jogkörrel rendelkeznek arra, hogy önkényesen megtagadják az importált márkák piacra jutását.

Az Európai Unió a WTO keretében 2016. január 13-án konzultációt kezdeményezett Kolumbiával a DS 502, Kolumbia – Az importált szeszes italokat érintő intézkedések ügyben. A konzultációkra 2016. március 8–9-én került sor, azonban a vitát nem sikerült rendezni.

A WTO vitarendezési eljárásainak következő lépései

A WTO-vizsgálóbizottság felállítására irányuló uniós kérelmet a WTO Vitarendezési Testületének szeptember 2-i ülésén vitatják meg. Amennyiben az ülés során Kolumbia nem ért egyet a WTO-vizsgálóbizottság felállításával, az EU egy második kérelmet nyújthat be a WTO Vitarendezési Testületének következő ülésén, amelyet a WTO szabályai szerint Kolumbia nem vétózhat meg.

Kolumbia a vitarendezési eljárás bármely szakaszában megreformálhatja a szeszes italokra vonatkozó rendszerét, és megszüntetheti a behozott szeszes italok hátrányos megkülönböztetését, elősegítve, hogy a WTO-vizsgálóbizottság határozata előtt megoldás szülessen a kérdésben – zárul a bizottság közleménye.