„Sokkal jobban figyelnénk a nemzeti hatóságokat, azt szeretnénk, hogy az Európai Bizottság ellenőrizze a nemzeti ügynökségek munkáját” – mondja a Volkswagen-botrány kapcsán Daniel Dalton EP-kéviselő.

Az óriási port kavart Volkswagen-botrány rámutatott, hogy az autók típus-jóváhagyási rendszerének komoly gyengeségei vannak. Az EP-képviselők által elfogadott szabályozás-módosítás szerint a jövőben a nemzeti hatóságoknak szúrópróbaszerűen ellenőrizniük kellene, hogy a már forgalomban lévő autók megfelelnek-e az uniós biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak. A parlament sajtósai Daniel Dalton (konzervatív-reformer, brit) témafelelőst (képünkön) kérdezték a részletekről.

– A Volkswagen kibocsátási-botránya rámutatott, hogy az autók mostani típus jóváhagyási rendszere könnyen manipulálható. Hogyan lehet kiküszöbölni a problémát?

– Akármilyen rendszert is állítunk fel, nem védhetjük ki teljesen, hogy valaki megsértse a szabályokat, ezért a cél az, hogy a lehető legszigorúbb legyen a szabályozás. Nemcsak a típusjóváhagyásról van szó, hanem a tesztelésről is. A régi teszteket egy laboratóriumban végezték, nem pedig valós környezetben, különböző útviszonyok esetén. Az új, sokkal szigorúbb tesztelésre vonatkozó szabályozást már megszavaztunk és pár éven belül életbe lép.

– A típus-jóváhagyási rendszer módosítását pedig ma fogadta el a belső piaci szakbizottság.

– Ez a szabályozás a tesztek adminisztrációjára vonatkozik, valamint arra, hogy mi történik a tesztelést követően: hogyan készül el a tanúsítvány, hogyan ellenőrzik a tanúsítványt kiadó laboratóriumot, amely aztán elkészíti és átadja a gépkocsi típusjóváhagyását igazoló dokumentumot a nemzeti hatóságnak, amely megvizsgálja azt és végül kimondja a végső szót, hogy az adott gépkocsi megkapja a típusjóváhagyásról szóló igazolást és vezethetik Európában.

– Mit változtatnának ezen a folyamaton?

– Sokkal jobban figyelnénk a nemzeti hatóságokat. Azt szeretnénk, hogy a bizottság ellenőrizze a nemzeti ügynökségek munkáját. Független vizsgálatokat folytatnának le, majd egy fórum keretében megosztanák a jó példákat és gyakorlatokat. A bizottság irányításával a nemzeti hatóságoknak pedig a már forgalomban lévő autókat is meg kell figyelniük, mégpedig szúrópróbaszerű ellenőrzéseken keresztül. Ilyen jelenleg nem történik.

– Kilátásba helyeznek büntetést az autógyártók számára, akik megsértik a szigorúbb szabályokat?

– A jelentésünkben azt javasoljuk, hogy a bizottságnak legyen felhatalmazása pénzbüntetés kiszabására.