A magánszereplők súlyának növekedése, a hazai tudományág fejlődése és a nemzetközi beágyazottság mind arra utal, hogy a hazai egészségügy virágzik – hangzott el a Portfolio Private Health/magánegészségügy konferenciáján.

Jászkuti Bertalan, a Heal Partners alapító-ügyvezetője szerint három szinten vannak rendkívüli változások a hazai magánegészségügyben.

  • Tulajdonosi szinten sok változás történt, inkább az a trend, hogy újabb és újabb befektetők látnak fantáziát ebben a szektorban.
  • Beruházási intenzitás: korábban járóbetegellátások, magánrendelők esetében láttunk beruházásokat, kivétel volt a Telki kórház. Ez most változik, a fekvőbeteg-kapacitásokba ömlik a tőke, a jelen lévő nagy szereplők is öntik a pénzt, bővítik a kapacitásukat.
  • Együttműködés a magáncégek között, egységes minőségi szempontok. Egyes cégek egyes projektekre összeállnak (Főnix-Med, GE és Affidea együttműködését említette meg példaként).

A szakember szerint ugyanakkor torzítja a kínálatot az a rendszer, amikor az állami intézményben magánüzlet folyik. Ez tartja fenn azt, hogy a betegek hozzáférjenek a szolgáltatáshoz. Ezt nem lehet megszüntetni, ez velünk együtt él – vélekedett.

Adrian Stroilescu, a Regina Maria korábbi cégvezetője és igazgatósági tagja az egyik legnagyobb román magánegészségügyi szolgáltató sikeres példáját mutatta be. A cég elődjét 1995-ben alapították, és több tulajdonosváltáson ment keresztül, mostanra 100 százalékban a Mid Europa Partners tulajdona.

A román magán-egészségügyi szolgáltató piac megerősödését az alábbi tényezőkre vezeti vissza az üzletember:

  • az egyre erősödő kereslet a betegek részéről (nagyobb piacméret, mint Magyarországon).
  • a megfelelő állami egészségügyi rendszer hiánya.

Varga Péter Pál, Budai Egészségközpont alapító-főigazgatója szerint a magánszereplők súlyának növekedése, a hazai tudományág fejlődése és a nemzetközi beágyazottság mind arra utal, hogy a hazai egészségügy virágzik. Persze vannak bajok, de azt kormányzati, intézményi és regionális szinten lehet kezelni.

A szakember szerint a társadalombiztosítás felől elmozdul a rendszer az adóalapú egészségügyi ellátás felé. Szerinte az egészségügyi ellátó és a közfinanszírozó kapcsolatának üzletinek kell lennie. Azért kell harcolnia az intézménynek, hogy olyat ajánljon a finanszírozónak, ami máshol nincs. Arról is beszélt, hogy tapasztalataik szerint a szakember-elvándorlás folyamatos, és ami még ennél is nagyobb érvágás: a szakember-képzés felmorzsolódott.

Varga Péter Pál szerint szükség lenne az orvos szakmai minőségi kontroll kiépítésére. „Azt, hogy mi zajlik a magánegészségügyben a minőség szintjén, senki sem tudja, és ez bűn.” Ebben a szakember-képzés újraszervezése, a közfinanszírozásban a valódi szektorsemlegesség alkalmazása, a pályázati rendszerek magánszereplőkre való kiterjesztése, az egészségügy szürke és fekete gazdaságának kifehérítése, a támogatott beruházási hitelek kiterjesztése és a biztosítói piac irányba állítása segíthet.

A cég vagy az orvos az erősebb márka?

A kerekasztal-beszélgetésén Jászkuti Bertalan azt kérdezte a résztvevőktől: mi a fontosabb, a cég márkaneve vagy az orvos márkaneve?

Lantos Csaba, a Róbert Károly Magánkórház tulajdonosa szerint a helyzet mostanra megváltozott. Korábban az orvosok hatása volt lényeges, mostanra a kórház brandje viszi az üzletet. Azt is elmondta, hogy az intézménye a nőgyógyászatra fókuszál és büszke arra, hogy idén 900 gyermek fog ott megszületni. Szerinte az is lényeges változás a 10 évvel ezelőtti helyzethez képest, hogy akkor nem volt olyan orvosuk, aki ne lett volna valahol közalkalmazotti státuszban, ma már ez inkább ritkaságszámba megy.

Schiszler István, a Duna Medical Center ügyvezető igazgatója szintén úgy vélekedett, hogy a brandnak nagyobb szerepe van a forgalom generálásában. Saját felméréseik alapján az igénybevevők egyharmada érkezik úgy, hogy az intézményt ajánlották neki, míg a legnagyobb számban az internetes kampányok nyomán érkeznek a betegek.

Takács Zoltán, a FŐNIX-MED Zrt. igazgatóságának tagja annyiban egészítette ki a korábbi véleményeket, hogy nem mindegy, milyen vásárlóról van szó. Ha vállalat vásárol, akkor a brandnek van fontos szerepe, az egyén esetében azonban fontos az orvoskeresés. A szakember elmondta: a társaságnál közfinanszírozott portfólió-tisztítást tartanak, tudatosan szüntetik meg közfinanszírozott ellátásaikat és gőzerővel fordulnak a magánszektor felé.

Varga Péter Pál szerint is a brand a legnagyobb érték, az intézménynél nincs is sales osztály, a betegek mindig megtalálják az intézményt. Saját tapasztalataik szerint a vállalati egészségügyi láb erősödik rendkívüli mértékben, jelenleg 280 partnerük van.