A vállalkozás legértékesebb elemének a csapatot tartja Vendler Balázs. A pécsi székhelyű Games for Business Kft. ügyvezető-többségi tulajdonosa azt mondja: az indulás óta eltelt másfél évet folyamatos sikerként élik meg.

– Úgy látom, az eddigi eredményeik alapján 2017 a Games for Business éve. Mi hozta az áttörést?

– Az idei év valóban egy hihetetlen sikerszéria. Sőt, az egész elmúlt másfél évünket folyamatos sikerként éljük meg a csapattal. Több tényező is közrejátszott az eredményeinkben: a piaci változások, a játékosítási módszertan egyre nagyobb elfogadottsága és a tanulási technológiák felértékelődése. Mégis amit kiemelnék, mert talán a legfontosabb ok, az a csapat fókuszáltsága. Tavaly januárban állt össze a Games for Business fejlesztői team, s bár közel egy évtizedes közös munka van mögöttünk, a termékfejlesztés tervszerűvé tétele és a nemzetközi piac minél hatékonyabb meghódítása újfajta szervezeti felépítést és céges kultúrát követelt meg tőlünk. Ezeket a kihívásokat gyorsan és – talán már azt is mondhatom – sikeresen teljesítettük. Tavaly jelentős változáson ment át a termékünk, összeállt az üzleti modellünk, a céges jövőképünk és tisztába kerültünk önmagunkkal. Idén a legfontosabb célunk a nemzetközi piacokra való kijutás és a skálázhatóságunk egyértelmű bizonyítása.

–  Idén hány új piacra léptek? Melyeket tartja a legfontosabbaknak?

– Jelenleg 13 országban rendelkezünk valamilyen partneri kapcsolattal. Elsősorban Európára fókuszálunk. Képviseletünk van Angliában, Portugáliában, Franciaországban, Lengyelországban, Romániában, Litvániában és ősszel jelenünk meg a német nyelvterületeken. Az ázsiai piac nagyon nyitott a szolgáltatásunkra. Annak ellenére, hogy semmilyen célzott marketing vagy sales tevékenységet nem végzünk, nagyon sok megkeresést kapunk. Van egy aktív partnerünk Dubaiban és induló aktivitásunk Ománban, valamint szerződött képviseletünk Malajziában. Az idei évet arra szánjuk, hogy a partnerségen alapuló üzleti modellünket kicsiszoljuk. Rengeteget tanulunk a partnereinktől. A legfontosabb feladatunk most az, hogy velük szorosan együttműködve kitapasztaljuk az üzleti folyamatokat és kialakítsunk egy kölcsönösen jól működő rendszert. Sokféle céggel dolgozunk, az 1-2 személyes tanácsadói csapatoktól, a 300 fős KKV-n keresztül multinacionális cégekig. Idén már nem keresünk új partnereket, a meglévő cégekre koncentrálunk.

– Sorra kapják a meghívásokat a nemzetközi konferenciákra. Mondjuk, Kuala Lumpurban ugyanazt prezentálják, mint Bukarestben vagy Bécsben?

– A legtöbb nemzetközi konferencián a helyi partnerünk piaci megjelenését támogatjuk. Év elején ott voltunk a legnagyobb európai tanulástechnológiai kiállításokon. Karlsruhéban és Londonban kiállítóként a legfontosabb célunk a termékünk bemutatása és a partnerkeresés volt. Hihetetlen eredményességgel ment le a két kiállítás, a legtöbb partnerségünket közvetve, vagy közvetlenül ezek hozták. Március közepén Varsóban a legnagyobb lengyel e-learning konferencián a helyi partnerünk piacra lépését segítettük. A termék megismertetése mellett a módszertanunk bemutatására is komoly hangsúlyt fektettünk. Április elején Vilniusban adtunk elő, ahol a helyi partnerünk szervezésében egy rendkívül egyedi HR shown mutatkoztunk be. Júniusban a KPMG International felkérésére Rómában mutatkoztunk be és beszéltünk a rendszerünk toborzási vonatkozású felhasználásairól. Ezt követi most augusztus közepén a malajziai partnerünk eseménye Kuala Lumpurban, ahol a termékünk bemutatása mellett kiemelt szerepet fog kapni az Employer Branding. Ősszel Varsóban és Bécsben van már leegyeztetett előadásunk, ahol a helyi partnerünkkel indítjuk el a közös munkát az általuk szervezett konferenciákon.

– Idén milyen díjakat nyertek? Melyikre a legbüszkébb?

– Az angol partnerirodánkkal közösen elnyertük az Engage International Lotus Awards díját, ahol több mint 200 pályázó közül olyan cégek mellett lettünk díjazottak, mint a Barclays, Sanofi vagy TATA Consultancy Services. Rómában az „Assessments” kategóriában a KPMG Recruitment Innovation Award 2017 díját hozta el a BigBang projekt, mely a KPMG Magyarország kiválasztási eseménye volt. Ezt az eseményt támogatta a platformunk. Berlinben pedig az a megtiszteltetés ért minket, hogy a Comenius EduMedia Award-on – ami a legrégebbi német multimédia díj – nagyvállalati képzési rendszerként kategória győztesek lettünk. Újra versenyben vagyunk a Learning Technologies Award versenyben, ahol tavaly shortilstesek voltunk. Ősszel kiderül, hogy idén sikerül-e nyernünk.

– Külföldön mi most a legkapósabb termékük?

– Valójában egy termékünk van. Ez a Games for Business learning platform. A termékünkkel az információ átadás folyamatát tesszük hatékonyabbá különböző módszertanok implementálásával, az egyik ilyen módszertan a gamification. Mivel a tanulási folyamatot játékosítottuk, szinte bármilyen tartalmat képesek vagyunk feldolgozni, hatékonyan átadni. Ebből adódóan számos célra alkalmazható a platformunk a munkaadói márkaépítéstől a kiválasztáson keresztül a különböző tréning célokig. Jelenleg talán az onboarding területe a legnépszerűbb azokban az ügyféltárgyalásokban, melyeket mi viszünk. A partnereken keresztül történő tárgyalásoknál nagyban meghatározza a témát az adott partner fő tevékenységi területe.

– Hol szeretnének mindenképpen piacra kerülni?

– Európában Németország a kiemelt terület a számunkra. Innen már van ügyfelünk, az SAP, amelynek sales tréning megoldást szállítottunk. Év végére szeretnénk megfelelő partnert találni erre a fontos piacra. Természetesen az USA folyamatosan ott lebeg előttünk, de rövidtávon nincs benne a stratégiánkban.

– Sokat tárgyal külföldön. Hogyan látja, milyen a világ trend a gamifikációban?

– A módszertan elfogadottsága egyértelműen nőtt. A különböző országokban természetesen mindig kicsit más a helyzet. Nagyvállalati szinten ismerik a módszertant, sőt, egyre inkább keresik. Egyre több beszerzési eljárással találkozunk nemzetközi szinten, amit célzottan játékosított megoldásra írtak ki. A legnagyobb figyelem az Employer Brandinghez kapcsolódó területeken van.   

– A sok külföldi siker mellett Magyarországon hogyan állnak a kapcsolatépítéssel, milyen üzletkötéseket terveznek?

– A bevételeink jelentős része még itthonról származik. Stratégiailag fontos piac számunkra Magyarország. Rendkívül sokat tanulunk itt, nagyon jó projektjeink vannak, és itthon rendelkezünk már egy erős branddel, amelyet a nemzetközi piacon most akarunk kiépíteni. Hálás vagyok a hazai cégeknek, amelyek lehetővé tették a számunkra, hogy együtt dolgozhassunk velük. Fontos azt is kiemelni, hogy a hazai projektjeink nem egy esetben nemzetközi, sőt, van, hogy globális kapukat nyitnak meg a számunkra.

– Továbbra is Pécsen marad a bázis, vagy azt már kinőtték?

– Ez nehéz kérdés. Komoly kihívás a számunkra is, mint oly sok IT cégnek, a csapat bővítése. Idén közel a duplájára szeretnénk növelni a csapatot, és ha a terveink szerint haladunk, jövő decemberre megháromszorozzuk az idei januári számainkat. A szervezeti stratégiánkat jelenleg finomítjuk, határozott választ szeretnénk magunknak, hogy Pécsett meg lehet-e valósítani, vagy nyitnunk kell-e Budapesten irodát. Illetve fixálnunk kell, hogy milyen szervezeti felépítés szükséges ehhez a dinamikus növekedéshez.

– A néhány fős családi vállalkozás ma hány embert/családot tart el? Hogyan fest a külföldi hálózatuk, képviseletük?

– Itthon 13 fős a csapat, ezt szeretnénk 18-20 főre növelni decemberig: fejlesztőket, marketingest, értékesítőt keresünk. A nemzetközi hálózatunk nagyon kiterjedt, ahogy azt a korábbi kérdésre kifejtettem. Jelenleg nem gondolkodunk nemzetközi értékesítők foglalkoztatásában, mert a partnerségek működtetésében hiszünk. A modell idén már megmutatta, hogy működik: partnereinken keresztül tucatnyi ajánlatot adtunk ki és már 2 sikeres projekten is túl vagyunk velük.

– Lassan érlelődhet a gondolat a cég értékesítésére. Vagy korai erről beszélni?

– Másfél éve működik a szervezet és dolgozunk azon, hogy az álmainkból tervek, a tervekből valóság legyen. Benne van a tervben a cég értékesítése, de addig valószínűleg még sok sikert és tapasztalatot kell gyűjtenünk.

– Szóba kerülhet a tulajdonosi kör bővítése, friss tőke bevonása?

– Viszonylag sok megkeresést kapok a témában. A jelenlegi tulajdonos kör nem zárja ki új tulajdonosok, ezen keresztül további tőke bevonását, de most nem ez jelenti a legfontosabb témát a számunkra. Sokkal inkább a fent elmondottakra koncentrálunk.

– Mi a vállalkozásának legértékesebb eleme?

– A csapatom. Hálás lehetek azoknak a munkatársaimnak, akik kitartottak az elképzelésem mellett akkor is, amikor nem látszott, hogy ez sikeres lehet. Az a maroknyi lelkes ember, aki ma velem dolgozik, valósította meg mindazt, amiről ma ez a beszélgetés szól. Büszke lehetek arra, hogy kitartottak az elképzelés mellett. Bízom benne, hogy olyan csapatot fogunk tudni építeni, ahol ez a nagyon emberi, kreatív közeg és a tenni akarás lesz a jellemző akkor is, amikor már a családias létszámot messze meghaladtuk…

– Eljátszott már a gondolattal, hogy egyszer érdemes lenne a cégét tőzsdére vinni?

– Nem.

– Hogyan telik a nyara? Jut valamennyi ideje kikapcsolódásra, családi programokra?

– Az idei nyár nagyon sűrű. Rengeteg projektünk van, szeptemberben több komoly fejlesztéssel fogunk kijönni. Mindemellett a megerősödő partneri kapcsolatok ápolása is egyre több és több időt igényel, ami miatt folyamatosan utazom. Ezeket az üzleti utakat igyekszem összekötni a kikapcsolódással, és ha tehetjük, a családdal közösen megyünk. Szerencsére a fiaim is elég nagyok már, hogy élvezzék ezeket az utakat vagy a szabadságot, amíg pár napra nincsenek otthon a szüleik…

Szerdahelyi Csaba

Fotók: Games for Business