Az 1,7 milliárd forint, vissza nem térítendő európai uniós forrás segítségével megvalósuló „Digitális Fogyasztóvédelem – a fogyasztóvédelmi feladatok elektronizálása” projekt keretében online előadásokból tájékozódhatnak a közelmúlt és a közeljövő kiemelt jelentőségű szabálymódosításairól a hazai cégek. Az esemény élő közvetítésben 2021. április 27-én követhető nyomon egy egyszerű regisztráció után elérhető felületen. Az előadásokat hamarosan a legnépszerűbb videómegosztó oldalon is közzéteszik majd.

A május végéig tartó kampány fő célja a fogyasztói tudatosság növelése mellett a vállalkozások jogkövető magatartásra ösztönzése. A legtöbb vásárlói panaszt kiváltó jótállás-szavatossághoz kapcsolódó előírásokat több mint másfél évtized után újította meg átfogóan az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Nyártól a piacfelügyeleti hatóságok többletjogosítványokat kapnak főként az online visszaélések megakadályozása érdekében. Jövő tavasszal lépnek hatályba a kettős minőséggel szembeni fellépést megalapozó rendelkezések. A kereskedők, forgalmazók gyakran nem nyerészkedési szándékból, hanem információhiány, a szabályok hézagos ismerete miatt mulasztanak. A vásárlók jogait erősítő szabályváltozások gyakorlati hasznosulásához ezért is elengedhetetlen a vállalkozók folyamatos tájékoztatása.

A keddi workshop előadói a fogyasztóvédelmi intézményrendszert irányító ITM, a hatósági feladatokat ellátó kormányhivatalok és az ingyenes vitarendezésben közreműködő békéltető testületek képviselői lesznek. A már regisztrált résztvevők között jelen vannak a hagyományos és elektronikus kereskedelem legnagyobb forgalmat bonyolító szereplői, pl. az Aldi, az IKEA vagy az e-Digital is. Az eseményt figyelemmel kísérik az Országos Kereskedelmi Szövetség és a Fogyasztóvédelmi Referens Egyesület részéről is. A regisztrációs felület 2021. április 26-án 18 óráig érhető el a www.fogyasztovedelem2021.hu oldalon. A rögzített anyag napokon belül szabadon hozzáférhető lesz a legnépszerűbb videómegosztó oldal „Fogyasztóvédelem” csatornáján.

A széles társadalmi rétegeket célzó kampány a részletekbe menő, átfogó írásokat előnyben részesítők számára hasznos, érdekes olvasnivalót kínál. A gazdagon illusztrált összefoglalók a legnagyobb hazai hírportál önálló, tematikus aloldalán mutatják be tételesen a jótállás-szavatosság új szabályait. A program részeként készülő tematikus podcast-sorozatban Ugron Zsolna beszélget majd a terület időszerű kérdéseiről Keszthelyi Nikolettával, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárával.

A világháló a járványhelyzetben biztonságos terep, de a közvetlen elérés mellett azért is alkalmas közege a szemléletformálásnak, mert a vásárlások egyre nagyobb hányada ide tevődik át. A koronavírus felgyorsította az elektronikus kereskedelem lendületes térnyerését. Az internetes és csomagküldő értékesítés éves teljesítménye 2020-ban múlta felül először az ezermilliárd forintot, részaránya a teljes forgalom 8,6 százalékát tette ki tavaly Magyarországon. Az élelmiszereket, drogériai és háztartási termékeket magába foglaló online FMCG-szektor hazai forgalma éves szinten 65 százalék feletti mértékben bővült.  Az ITM Fogyasztóvédelmi szakmapolitikai programja ennek megfelelően kiemelten kezeli a fogyasztói tudatosság és bizalom erősítését, a fogyasztói jogok bővítését az online térben.

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00031 azonosítószámú, „Digitális Fogyasztóvédelem – a fogyasztóvédelmi feladatok elektronizálása” c. projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg. Bővebb információ a https://kifu.gov.hu/df oldalon olvasható, vagy a sajto@itm.gov.hu e-mail címen kérhető.

(Forrás: ITM)