A külföldre utazó magyarok 12 százaléka egyáltalán nem köt semmilyen utasbiztosítást nyaraláskor. Akik igen, azoknak több, mint 30 százaléka még mindig az árak összevetése alapján hoz döntést – derül ki a Genertel legfrissebb felméréséből.

Fiatal pár jön ki az egyik fővárosi üzletház egyik utazási irodájából. Mint mondják, Máltára készülnek augusztus közepén, találtak egy számukra megfizethető 8 napos utat, félpanzióval. Hogy kötöttek-e utasbiztosítást? Nem is nagyon értik a kérdést, természetesen igen, válaszolják, anélkül soha nem mennek külföldre. Általában a középkategóriát kérik a biztosításból, az már sok mindent fedez.

Hogy megéri utasbiztosítást kötni, azt a KamaraOnline munkatársa személyesen tapasztalta. Bár az utóbbi két évtizedben egyetlen kiruccanás alkalmával sem volt rá szükség, két éve Egyiptomban mégis jól jött. Az irtózatos meleg miatt orvoshoz kellett menni, a doki a szakszerű ellátás (infúzió, gyógyszerek) után gyorsan adminisztrált, s a borsos összeg helyett elég volt valamennyi borravalót adni, bár azt sem kellett volna.

Vajon a fiatal házaspár és mi lennénk a kivételek a biztosítási téren? A Genertel Biztosító Zrt. legutóbbi felmérése szerint nem. 500 főt kérdeztek meg, a kutatás során 3 nagy csoportba sorolták az egyes kérdéseket: az utazók hány százaléka szándékozik utasbiztosítást kötni és mi alapján döntenek? Milyen módon kötnek biztosítást? Milyen hibákat vétenek az ügyfelek utasbiztosítás kötéskor, mire érdemes figyelni?

Árérzékeny a magyar piac

„A válaszokból kiértékelésük után kiderült, hogy még mindig nagyon árérzékeny a magyar piac, azonban pozitív tendencia, hogy növekszik azok száma, akik nem a legolcsóbb megoldást választják. Érdekes, hogy bár határozott emelkedést mutat az internetes kötések száma, de még mindig többen választják a klasszikus személyes kötést” – emelte ki a felmérés főbb eredményeit Lengyel Zoltán, a Genertel értékesítési igazgatója.

Az utazók közül a legtöbben (44 százalék) személyesen köti meg a biztosítást, ez a legegyszerűbb mód, ha úgyis felkeresi az utazási irodát. Az internetes kötést választja 40 százalék, míg a telefonos ügyintézés a legkevésbé népszerű, ezzel a megkérdezetteknek csupán 4 százaléka él.

Nem az olcsó a legnépszerűbb

A kutatásból egyebek mellett az is kiderül, hogy a válaszadók közel 30 százaléka leginkább az árak összehasonlítása alapján dönt az utasbiztosításáról. Nem feltétlenül a legolcsóbb csomagot választják az ár alapján döntők, 40 százalékuk ugyanis a közép árkategória mellett teszi le voksát, mert ezt a csomagot biztonságosabbnak tartják az alsó-kategóriához képest.

Kevesen vesznek viszont figyelembe olyan fontos szempontokat, mint a biztosító megbízhatósága és a kiegészítő szolgáltatások mennyisége és minősége.

A KamaraOnline tapasztalata szerint csak nagyon ritkán fordul elő, hogy egy irodában, természetesen nem erőszakosan, ne akarnák rábeszélni az utazót a biztosítás megkötésére. Igazuk is van, hogy felhívják a figyelmet az előnyökre.

Sokba kerül, ha bajba jutunk külföldről

Hiszen baj esetén a mentő díja, a kórházi ellátás és a gyógyszerek sok százezer, olykor milliós költségekre is rúghatnak, amit igencsak nehéz saját zsebből fizetni. Az Európai Egészségbiztosítási Kártya ugyanis nem fedezi ugyanazokat a költségeket, mint az utasbiztosítás, bár sokan összekeverik a kettőt.Igaz, hogy amennyiben rendelkezünk egészségbiztosítással, akkor az Európai Unión belül a helyi TB-szervvel szerződött ellátóknál nem kell fizetni a sürgősségi ellátásért (vagy csak a helyileg meghatározott önrészt kell fizetni), viszont a magánorvosi ellátás és a hazaszállítás költségére a kártya nem fedezet.

Egy mentőrepülés hazaszállítás Európán belül például minimum 3-5 millió forint, de mentőautós szállításért is több százezer forintot kell fizetni.

A megkérdezettek 50 százaléka főleg anyagi okok miatt egyébként ebben az évben egyáltalán nem tervez nyaralást. Szintén anyagi okok miatt ugyancsak magas, 35 százalék azok száma, akik belföldi pihenést engedhetnek meg maguknak. Csupán 15 százalék tervez külföldi nyaralást, 3 százalék Horvátországban.

Tippek utasbiztosításhoz a Generteltől

  • A személyes adatok pontos kitöltésére fontos odafigyelni, gyakran előfordul, hogy gondot okoznak a pontatlanul megadott adatok.
  • Sok vitás helyzettől, kellemetlenségtől óvhatjuk meg magunkat, ha a káreseményről az a személy nyilatkozik, akivel a kár történt és nem rokon vagy ismerős, hiszen így elkerülhetőek a félreértések.
  • Ne csak az ár alapján döntsünk! Érdemes végigolvasni a különböző szintű csomagok szolgáltatásait és a mi nyaralásunkhoz leginkább passzolót kötni. Csupán egy kiragadott példa a sok egyéb szempont mellett, hogy az alap és középszintű csomagok nem tartalmazzák (vagy csak alacsony limittel) a jogvédelmi-ügyvédi költségek fedezését, holott ez jellemzően közlekedési és sportbaleseteknél hasznosnak bizonyulhat. Ha perre kerül sor, az ügyvédi költség akár milliós tétel is lehet, sokszor több, mint maga a fizetendő kártérítés.