A pénzügyi alap terhére valósulhat meg a Budapest-Bécs vasúti kapcsolat magyarországi szakasza nemzetközi átjárhatóságát javító fejlesztés is közel 19 milliárd forint beruházási értékben.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) korábbi pályázati körökben lekötetlenül maradt, ún. visszahulló forrásainak sorsáról döntöttek a közelmúltban a tagállamok képviselői az Európai Bizottság javaslata alapján. A jelenlegi uniós költségvetési időszak egyik utolsó CEF-kiírásából öt magyar érdekeltségű projekt nyert támogatást. Így az új pénzügyi alap terhére valósulhat meg a Budapest-Bécs vasúti kapcsolat magyarországi szakasza nemzetközi átjárhatóságát javító fejlesztés is közel 19 milliárd forint beruházási értékben.

A CEF napokban lezárult pályázati körében 130 projekt jutott összesen 2,1 milliárd euró támogatáshoz. Az Európai Bizottság az értékelés során figyelembe vette a nemzeti kohéziós borítékokat, amelyek 2016 végéig elkülönített forrásmennyiségeket tartalmaztak a később csatlakozott tagállamok számára. Magyarország e tételt már előzőleg teljes egészében lefedte hazai beruházásokkal, és a későbbi pályázati fordulókban is sikeresen szerepelt.

A jelenlegi kiírásban befutó magyar projektek legjelentősebbike a Budapest és Bécs közötti vasúti kapcsolat gyorsítása a Kelenföld-Hegyeshalom vonalon tervezett biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztésekkel. Az átjárhatóságot szolgáló beavatkozások nyomán a menetidő negyedórával csökkenthető, a menetrendi kínálat bővíthető lesz az osztrák főváros és Nyugat-Európa felé.

A magyar érdekeltségű nyertes fejlesztések révén biztonságos kamionparkolókat alakítanak ki az M5-M43 autópálya-csomópont környezetében 131, Kiskunfélegyházán az M5 autópálya mellett pedig 171 férőhellyel. A magyar légiforgalmi irányító, a HungaroControl közreműködésével valósul meg az ún. SESAR Telepítési Program újabb eleme. Ezeken felül egy magyar érintettségű német projektben a TEN-T hálózaton működő, hazánkban is rendszeresen megforduló Siemens mozdonyokba (Vectron/Smartron) ETCS Baseline 3 fedélzeti egység prototípusokat fejlesztenek.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „Magyarország ebben az uniós ciklusban 57 saját közlekedésfejlesztési projektjéhez nyert el összesen 362 milliárd forint CEF-támogatást. A 670 milliárd forint beruházási értékben megvalósuló fejlesztések közé tartozik az M15 és M70 gyorsforgalmi utak tavaly lezárult teljes négysávúsítása, vagy a Monostori híd nyáron befejeződő építése Komáromnál, a Duna felett. CEF-hozzájárulással zajlik a Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, amely a Budapest elővárosi és a Pécs, Miskolc irányú távolsági összeköttetések színvonalát egyszerre javítja. A sikeres magyar pályázati szereplésre a következő uniós költségvetési időszakban is építhetünk, amelyben ismét elérhetőek lesznek az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásai.”

(Forrás: ITM Kommunikáció)