Home Gazdaság Új szabályok az üzemanyagforgalmazásban

Új szabályok az üzemanyagforgalmazásban

0
Új szabályok az üzemanyagforgalmazásban
Budapest, 2022. március 10. Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezetõ miniszter (j) és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a rendkívüli Kormányinfó sajtótájékoztatón a Miniszterelnöki Kabinetiroda Garibaldi utcai sajtótermében 2022. március 10-én. MTI/Szigetváry Zsolt

A kormány kitart a benzinárstop mellett – mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter a rendkívüli Kormányinfón, és új, átmeneti szabályokat jelentett be.

Gulyás Gergely valótlannak nevezete azokat a híreszteléseket, hogy a kormány nem akarja vagy nem tudja fenntartani a benzinárstopot, illetve az ország üzemanyag-ellátása veszélybe került volna.

Hangsúlyozta, hogy az olajszállítás folyamatos, bár „helyenként vannak nehézségek a megnövekedett igények miatt”, de a Mol döntően a százhalombattai finomítón keresztül képes a teljes magyar piac ellátására.

A miniszter bejelentette, hogy a kormány három döntést hozott a benzinárstop fenntartására, az erről szóló rendelet csütörtökön este tíz órakor életbe lépett.

A rendelet szerint a 7,5 tonna feletti gépjárműveket, kamionokat és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautókat csak a nagynyomású kútoszlopoknál lehet tankolni, ahol a gázolajat piaci alapon értékesítik.

A személygépkocsik és a 7,5 tonna alatti magyar teherautók továbbra is 480 forintos literenkénti áron juthatnak üzemanyaghoz, hasonlóan a mezőgazdasági erőgépekhez, függetlenül attól, hány tonnát nyomnak.

A kormány a négynapos ünnep teljes időszakára, péntek este tíz órától kedd este 10-ig kamionstopot rendel el.

A miniszter közölte, hogy a kormány 20 forinttal csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját az üzemanyag-forgalmazók javaslatára.

A kormány utasította a rendőrséget, hogy rémhírterjesztés miatt minden esetben indítson eljárást azokkal szemben, akik valótlan információkat közölnek az üzemanyag-ellátás leállásáról, és ezzel az autósokat becsapva több száz méteres sorokat idéznek elő a kutak előtt.

Gulyás Gergely kiemelte, kérték azt is, hogy azokkal szemben is induljon eljárás, akik nem üzemanyag-szállításra alkalmas tárolóba töltenek benzint vagy gázolajat, veszélyeztetve saját maguk és mások testi épségét.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója kijelentette, hogy a Mol a teljes magyarországi üzemanyag-fogyasztást képes fedezni, a finomítói fennakadás nélkül működnek, Magyarország kőolajellátása zavartalan.

Azt mondta, hogy a „visszaélésszerű” használatot kell megszüntetni. Az utóbbi időben részben az ársapka miatt, részben a „visszaélésszerű” fogyasztók miatt, részben a korábbi nagykereskedelmi vevők benzinkutakra áttevődése miatt drasztikusan megnőtt a töltőállomások forgalma. Egy átlagos napon közlése szerint 5 millió liter üzemanyagot értékesítenek a töltőállomásokon, ez az elmúlt napon csaknem elérte a 15 millió litert, vagyis háromszorosára nőtt.

Hangsúlyozta: a százhalombattai finomító teljes kapacitással üzemel, a Molnak van elegendő készlete.

Azt mondta, hogy a megháromszorozódott forgalmat „nem lehet már a hagyományos eszközökkel menedzselni”, nem azért, mert nincs üzemanyag, hanem mert a logisztikájuk nem erre készült fel. A Moltrans Kft. és az alvállalkozók, akik a tartálykocsikat üzemeltetik, 0-24 órában dolgoznak, 280 sofőr és több mint 120 tankautó járja folyamatosan az utakat. A magyar üzemanyag-ellátást ugyanakkor nem erre tervezték, ezért vált szükségessé a beavatkozás, vagyis a fogyasztókat vissza kell terelni azokhoz a telephelyekhez, ahol korábban is kapták az üzemanyagot. Ellenkező esetben ezt a fennakadást nem lehet kezelni normál eszközökkel.

A most bejelentett intézkedések végrehajtásával lehet zavartalan és egyenletes az üzemanyag-ellátás. Első számú feladat, hogy a 7,5 tonnát meghaladó tehergépjárművek visszatérjenek a nagykereskedelem által biztosított telephelyekre, és ott történjen a kiszolgálásuk. A töltőállomásokon csak a nagynyomású kútfejeknél vételezhessenek üzemanyagot, ahol egy perc alatt 80 liter üzemanyagot tudnak betölteni – ismertette, jelezve: itt a piaci ár fog érvényesülni.

Hozzátette: amíg nem egyenlítődik ki a kereslet és a kínálat a magyar üzemanyagpiacon, „a töltőállomások hosszabb-rövidebb ideig kisebb korlátozásokat még fognak alkalmazni”. Hangsúlyozta, hogy ez csak ideig-óráig tart, azután feltöltik a töltőállomások és a tartályok kapacitását, és minden visszaáll a normális kerékvágásba.

Ugyanakkor jelezte: amennyiben továbbra is nő a „visszaélésszerű” használat, és az európai ellátásban valami más ok miatt zavar keletkezne, elképzelhető, hogy további intézkedéseket kell hozni azért, hogy a magyar magánszemélyek és vállalkozók üzemanyag-ellátása zavartalan legyen.

Hernádi Zsolt azt mondta: nem a határ menti kistelepüléseken megjelenő, magánjárművek okozta „benzinturizmus” a nagy probléma, hanem az, hogy a kamionokat Magyarországra irányítják tankolni. Ezt kell tudni kiszűrni – hangoztatta. A cél, hogy akik eddig nagy telephelyeken tankoltak, azok továbbra se a benzinkutakat terheljék. A benzinkúti tankolás más, mint a telephelyi – nyomatékosította.

(Forrás: MTI, fotó: Szigetváry Zsolt)