Startup cégeket támogató nagyvállalati együttműködéseket jelentett be őszi mentorprogramjának záró eseményén, a Demo Day-en a Design Terminál , a rendezvényen egyúttal bemutatkoztak a tavaly őszi mentorprogram résztvevői.

A Design Terminál közleménye szerint az E.ON-nal, a BlackRockkal, a Knorr-Bremsével és az Unionnal bővült a tavaly kezdődött nagyvállalati együttműködés, amelyet elsőként a Mol csoporttal kötöttek meg. A Design Terminál egyik legfontosabb feladata a nagyvállalatok és az induló vállalkozások közötti kapcsolatok kiépítése, az együttműködésben részt vevő cégek tehetséggondozó programokat dolgoznak ki a stratágiájukhoz illeszkedő startup vállalkozások támogatására – írták. 

A Demo Day az együttműködések bejelentése mellett az első olyan alkalom volt, amelyen a Design Terminál tavaly őszi mentorprogramján résztvevő startupok a nagyközönség és a sajtó mellett más kezdő vállalkozások és nagyvállalatok, befektetők előtt is bemutatkozhattak. Az őszi szemeszterre – amely a Design Terminál 5. mentorporgramja volt – 7 csapat jutott be a 12 országból jelentkező 77 startup közül.

A portugál Lettuce grow boltokban már nem árusítható zöldségek és gyümölcsök hasznosításával mérsékli az élelmiszerpazarlást, az olasz-francia Nativa VR pedig virtuális valóságra építő szórakoztató játékokat fejleszt. A magyar csapatok közül kettő is a fiatal munkavállalókat célozta meg: a Zyntern.com számukra dolgozott ki speciális – a célcsoportok igényeire szabott – álláskereső honlapot, a Plenuum pedig munkavállalói visszajelzéseket kezelő alkalmazást hozott létre.

Bekerült a programba az Aeriu, amely a megrendelőkhöz alkalmazkodó drónokat készít a logisztikai folyamatok automatizálására, a gyártókat és a vásárlókat online platformmkal összekapcsoló – és ezzel az áruforgalmat élénkítő – Supp.li, a GetSkilled pedig a felhasználók szakmai fejlődésének támogatására képzési lehetőségeket és tartalmakat ajánló oldalt fejlesztett.

Az MTI kérdésére a Design Terminál közölte, hogy a sikeres jelentkezők térítésmentesen vehettek részt az üzletfejlesztési workshopot, mentorálást és tanulmányutakat is tartalmazó programon, amelynek költségeit állami támogatásból és piaci bevételekből fedezik. Hozzátették, hogy a három hónapos szemesztert követően a startup cégek versenyképessége erősödik, a korábbi résztvevők közül többen már jelentős árbevételt értek el vagy nagy összegű befektetésekhez jutottak. A Design Terminál tavasszal újabb programot indít – a jelentkezés vasárnapig tart – és arra számítanak, hogy a jelentkezők száma tovább emelkedik.  

Megjegyezték azt is, az iparági sztenderd alapján százötvenből egy startup „marad életben” még 5 év után is, azonban a többlépcsős szofisztikált kiválasztási folyamatnak köszönhetően a programukban részt vevő vállalkozások 75 százaléka még 3 év után is aktív. Budapest stratup-központtá válásához szükséges és meglévő feltételek közül  kiemelték a jól képzett munkaerőt, a város kedvező elhelyezkedését, de – mint írták – szükség lenne arra is, hogy több külföldi startup „tapadjon meg” a magyar piacon.

A Design Terminál honlapja szerint közhasznú nonprofit szervezetként piaci bevételekből és állami támogatásból gazdálkodnak. Szervezetük közfeladat-ellátási szerződés keretében kap támogatást az Emberi Erőforrások Minisztériumától. Feladata az üzleti és kulturális tehetséggondozás, a vállalkozói ökoszisztéma fejlesztés és a nemzetközi jó gyakorlatok beépítése a magyar gyakorlatba. 2014. óta 800 innovatív vállalkozás vette igénybe ingyenes szolgáltatásaikat, 41 csapatnak segítettek a nemzetközi piacra lépésben és 172 cég vett részt a konzultációs programukban. (MTI)

Fotó: Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál ügyvezetője