Az Ubernek komoly ellenfele akadt Kínában, mely megkérdőjelezi a cég további működését az ázsiai országban.

Az Uber taxiszolgáltató cég először szembesül akadállyal a WeChat miatt– írja a Bloomberg.

Kína domináns közösségi taxijának erős versenytársai vannak. A Didi Kuaidi támogatói között van Tencent, a WeChat, – az ország legnépszerűbb üzenetküldő alkalmazása – tulajdonosa. A szolgáltatásnak több mint 600 millió aktív felhasználója van – a legtöbb Kínában -, és használja az alkalmazást, hogy kommunikáljon a barátaival, valamint, hogy frissítéseket és kuponokat kapjon a kedvenc hazai és külföldi márkákhoz – egy nagy kivétellel.

Az Ubert ugyanis nem lehet megtalálni a WeChat-en. A vállalat szerint, a profilja március 16-án kezdett eltűnni a szolgáltatásból úgy, hogy először Pekingben megszűnt az ügyfélszolgálat. A következő hónapokban, Tencent befagyasztotta az Uber minden kapcsolatát a WeChat-en – mondta el Emil Michael, az Uber korábbi alelnöke. A San Fransisco-i vállalat először szembesült ilyen gyakorlattal.

A feszültség Tencent és az Uber között először nem sokkal a Didi Dache és a Kuaidi Dache – az ország két legnagyobb hazai taxiszolgáltató alkalmazása – február 14-i egyesülése után jelent meg – mondta el Emil Michael, aki jelenleg az Uber kínai működéséhez szerez támogatókat. „Ott kezdődött, hogy a szolgáltatásainkat teljesen levették az alkalmazásról márciusban.”

Az Uber vadul költekezik Kínában, a befektetők szerint 1 milliárd dollárt fektetne be ebben az évben. A Didi Kuaidi azonban már előrébb jár. A vállalat az ország magánautó üzleteinek 78 százalékát teszi ki – az Analysys International piackutatása szerint.

Tencent kezdetben az Ubert a WeChat szabályainak megsértése miatt vonta felelősségre, később a technikai hibák miatt. Az Uber ezt a kérdést illetően mostanáig hallgatott. „Ez nagyon kényes téma nekik” – mondta el Gene Cao, a Forrester Researcher elemzője.

A taxiszolgáltató startup, a Lyft arról beszélt, hogy az Uber alkalmazottai előző évben elárasztották „hamis utakkal” New Yorkot, ezzel figyelmeztetve a befektetőket arra, hogy ne támogassák a Lyftet.

A WeChat miatti veszteség nagy csapás a kínai Ubernek. A WeChat fontos promóciós eszközzé vált vállalatoknak, amelyek megpróbálják elérni a gazdag kínaiakat. A vállalatoknak és a közéleti személyiségeknek speciális hozzáférésük van ahhoz, hogy posztoljanak hirdetéseket, kommentárokat vagy híreket a követőknek. A WeChat kínai verziójának 8 millió fiókja volt 2014 októberében Tencent elmondása szerint. Március előtt, a WeChat az Uber és az utasok közötti kapcsolattartás jelentős részévé vált.

Az Uber legkevésbé a kínai kormánytól kap segítséget. Peking, úgy tűnik, jobban támogatja a hazai vállalatot, mint a külföldit, a Szilikon Völgy kimutatása szerint. A mobilchipkészítő Qualcommot 975 millió dollárral büntették meg a kínai versenyvédelmi jogászok februárban, és más technikai vállalatok – beleértve az IBM-et és a Microsoftot – is harcba szálltak a kormánnyal, mert a hazai technológiát preferálják a külföldivel szemben.

Az Uber abban reménykedik, hogy Tencent fel fogja adni. „Úgy gondolom, ha folytatjuk a sikerszériát, és egyértelműen hosszútávon gondolkodunk (velünk vannak a kínai befektetők; vannak kapcsolataink városokkal; pénzt fektetünk a helyi gazdaságba; helyi befektetők érdeklődnek a sikereink iránt), akkor nem sokára fellélegezhetünk” – mondta Michael.