Tüzépinfó néven építőipari árfigyelő rendszer indult, amely 5 üzletlánc 65 boltjában több mint 12 000 termék napi fogyasztói árát követi nyomon.

Az ingyenesen elérhető oldalon jelenleg az OBI Hungary Retail Kft., a Praktiker Kft., a Bauhaus Szakáruházak Bt., a Piramis Építőház Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (Építőanyag.hu) és a Szerelvénybolt Kft. (Szerelvénybolt.hu) termékei szerepelnek, a tervek szerint a rendszerbe bevonnák a kisebb lokális boltokat is.

Huber Krisztián, az oldalt üzemelő Terc Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte: az oldal célja az árverseny élénkítése, ezáltal az árak mérséklése, hiszen az építőiparra jellemző hektikus árváltozások, irracionális árkülönbségek gyakran elinflálják a kormányzati támogatásokat, lehetetlenné teszik a lakosság számára az otthonfelújítást vagy az építkezést.

Az oldalon többféleképpen lehet termékre keresni, mindennap frissítik az árakat, így folyamatosan naprakész információhoz juthatnak az érdeklődők.

A Terc Kft. 1990-ben létrejött vállalkozás, tevékenysége alapvetően az építőipari szakmai kiadványok, valamint az ezeken alapuló építőipari vállalkozói programrendszerek készítése, forgalmazása, illetve egyéb építőipari információs szolgáltatások nyújtása.

Az építőanyagok árösszehasonlítását nehezíti, hogy az árakra jelentős egyéb költségek is rárakódhatnak, ezért az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) építőanyag-kereskedelmi tagozata és az Újház Zrt. elnöke azt javasolja, hogy a vevők az építkezésükhöz közel eső építőanyag kereskedésekben, minden járulékos költséget (a szállítási díjat is) figyelembe véve döntsenek a termékek beszerzéséről.

Juhász Attila arra hívta fel a figyelmet, hogy a hétfőn elindult építőipari árfigyelő rendszeren, a Tüzépinfón (tuzepinfo.hu) megjelenő árak önmagukban nem adnak kellő tájékoztatást a tényleges költségekről.

Kiemelte, hogy a több mint 1000 magyarországi építőanyag kereskedő közötti éles verseny kellő garancia arra, hogy minden piaci szereplő az igényekhez képest a legversenyképesebb szinten tartsa a fogyasztói árait.

Juhász Attila közölte, minden kezdeményezést támogatnak, amely segíti az építőanyag-vásárlók pontos tájékozódását, ám a tisztánlátást korlátozza, hogy az építőanyagok árképzése másképp működik, mint az élelmiszereké, ahol sikeresen működik az árfigyelő rendszer.

Rámutatott, hogy az építőanyagok piaca egyedi, mert a termék fogyasztói árában kiemelten nagy súlyt képvisel a szállítási díj: az is, amíg a gyártótól egy kereskedőhöz kerül az áru, és az is, amikor a kereskedőtől az építkezés helyszínére. Ez több más extra tétellel (útdíj, raklapdíj, csomagolási, daruzási díj) együtt nehezen összevethetővé teszi az árakat, mert ezek a tételek összessége akár 10-20 százalékos áreltéréseket is jelenthetnek az eltérő földrajzi lokációknál.

Emellett a rendszer nem képes figyelembe venni a kapcsolódó szolgáltatások értékét és színvonalát sem, például, hogy a kiszállított terméket eljuttatják-e a végső felhasználás helyszínére vagy kapcsolódik-e az értékesítéshez tanácsadás, amely a lakossági vásárlóknál döntő jelentőségű lehet.

Ez az oka annak, hogy az országos lefedettségű Újház építőanyag-kereskedelmi hálózat sem tud országosan egységes fogyasztói árakat alkalmazni – ismertette Juhász Attila.

(Forrás: MTI)