Jó ügyfelekkel és jó ügyekkel szeretnék foglalkozni – mondja Török Monika a KamaraOnline-nak adott interjúban. A Meraki marketingkommunikációs ügynökség tulajdonosa szerint a legnagyobb kihívás a virtuális valóság megjelenése a marketingben.

– ​Miért döntött úgy, hogy érdemes saját vállalkozásba kezdenie?

– Az egyik kedvenc professzorom mondta egyszer: „nem azért tanultok itt, hogy jó állásotok legyen, hanem azért, hogy munkahelyeket teremtsetek”. Ez a gondolat elég régóta a fejemben van. Azt hiszem eljutottam oda, hogy már nem az a legfontosabb, hogy globális kampányokon dolgozzak. Több örömet ad, ha hétköznapi embereknek, vállalkozásoknak segíthetek, így az eredményekkel valóban boldoggá tehetek másokat.

– Nem gondolja, hogy telített a marketing ügynökségi piac?

– Nem az a kérdés, hogy telített-e a piac, hanem az, hogy az új szereplő tud-e jobb vagy különlegesebb szolgáltatást nyújtani, mint az eddigi szereplők. Abban hiszek, hogy a Meraki erre képes.

– ​Az eddigi karrierje alatt mely feladatokat ítélte meg különösen sikeresnek?

– Nagyon szerencsés vagyok. Csodálatos eredményeket értem el a csapatommal. Nem csak a nagy dolgokat, de a mindennapokban is minden feladatot meg tudtunk úgy csinálni, hogy arra büszkék lehessünk. Ha egy dolgot kell kiemelni, akkor azt hiszem a készülék-visszavásárlási akció volt a legnagyobb dobás még a pannonos időkből. Minden idők legsikeresebb kampánya volt, és nem csak itthon, hanem a telco piacon is iparági standarddá nőtte ki magát. Kevésszer mondhatjuk el, hogy a világ másolt egy magyar ötletet. De én éppúgy szerettem a Westel 900 ikonikus ereklyévé vált fémdobozát, a tarifacsomagok árazását a Vodafone-nál, de a samsungos SeeColors kampány sikerét is.

– ​Mennyi ideig tartott a Meraki előkészítése? Hány fős stábbal dolgozik? Kikből áll a csapat?

– A Meraki gondolata nagyon régóta érlelődik bennem. Azt több éve tudom, hogy milyen ügynökséget szeretnék, csak az hiányzott, hogy belevágjak, és hogy legyen neve az elképzelésnek. A részletek kidolgozásával 3 hónapja foglalkozom, amit még augusztusban kezdtem el. A mi modellünk picit más, mint a klasszikus ügynökségeké. Mi a legjobb cégekkel és a legjobb szabadúszókkal dolgozunk, projekt alapon. Így tudjuk mozgósítani a legjobb szakembereket az adott igényre, és ezzel teljes körű szolgáltatást nyújtunk a stratégia mentén. Nem az ügyfélnek kell ötfelé rohangálnia, hanem mindent egy helyről kap meg.

– ​Hogyan szerződött az első ügyféllel, a Dubicz Borászattal? Mit tartana sikernek?

– Egy borkóstolón kezdtünk el beszélgetni. Adtam egy-két tanácsot, ötletet, aztán ebből közös munka lett. A Dubicz Borászatnál az első év végére az eladások megduplázása lenne a minimális elvárás. Ez nyilván nem sétagalopp, de nem is lehetetlen. Kifejezetten fontos referencia lenne, ha nagyon gyorsan növekedést tudnánk felmutatni.

– ​Egy év alatt hány új ügyfélre lát lehetőséget? Főleg milyen területeket céloz meg?

– Jó ügyfelekkel és jó ügyekkel szeretnék foglalkozni. Ebben nem kötök kompromisszumot. Elsősorban a start-upokat és a kkv-szektort célozzuk meg. Azt érzem, hogy nekik lenne a legnagyobb szükségük a minőségi marketingre. A nagyvállalatoknál ez a tudás megvan, és az ügynökségek is rájuk koncentrálnak. Ez nem azt jelenti, hogy nem dolgoznék egy-egy érdekes projekten multiknak is, de értelmetlen, favágó munkát nem szeretnék végezni.

– Vannak a marketingben új módszerek, amelyeket korábbi munkái során még nem alkalmazott?

– Mindig is szerettem új dolgokat kipróbálni. Ez egy tanulási folyamat. Az embernek nyitott szemmel kell járnia. A legnagyobb kihívás a virtuális valóság megjelenése a marketingben, most ez érdekel a leginkább. Már 5 ilyen kampányt készítettem, de még mindig van mit tanulnom ezen a területen.

– ​Mennyire érdemes ma még a print sajtóban „nyomulni”?

– Furcsán működik a piac, előbb határozzuk meg a felületet és utána jön a kreatív ötlet. Lehet, hogy az nem is való arra a felületre, de rátesszük, mert a megrendelő ezt kérte. Nálam ez már ügyfél oldalon sem volt így. Kreatív ötletet kértem, aztán eldöntöttük, hogy melyik felület áll neki a legjobban. Viszont azt nem tagadom, hogy nagyon régóta az online-felületek irányába mozdultam. Nálam az egyik főszabály „Digital first and always”, ami valami olyasmi mottó, hogy a digitális az elsődleges és legfontosabb csatorna. Talán nem véletlen, hogy a Cannes-ban nyert díjaim mindegyike digital kategóriában lett helyezett.

– ​A startupok sokszor nem áldoznak marketingre. Hogyan lehet így belőlük potenciális ügyfél?

– A világot körbe utazva gyakran tapasztaltam, hogy mi, magyarok csak a marketingben vagyunk gyengébbek. Valahogy a kivitelezésre nem szánunk kellő pénzt. Még mindig azt hisszük, hogy jó mesternek nem kell cégér, ami sok esetben igaz is, csak sokkal, de sokkal tovább tart, mintha allokálna egy kezdő vállalkozás a kommunikációra is forrásokat. Manapság a jó ötlet már nem elég. Annyi jó ötlet van, hogy azok közül is ki kell tűnni. És akkor a középszerű ötletekről még nem is beszéltünk. Az manapság már teljesen természetes, hogy egy kis cégnek is van könyvelője, havi fix költséggel. Nem értem, miért gondolják azt az emberek, hogy marketinges nem kell…

– ​Lát esélyt arra, hogy korábbi kapcsolatai alapján a nagyvállalatok közül többen a Merakit bízzák majd meg feladatokkal?

– Szakmai kapcsolataim inkább a nagyvállalati szektorban vannak, én pedig most elsősorban más ügyfélkört célzok meg. Az ő számukra nem hiszem, hogy különösebben ismert lennék, de abban bízom, hogy a jó hír gyorsan terjed.

Szerdahelyi Csaba