Sörös cég brandmenedzseréből csokoládékészítő. Bölcsész-jogászból cukrászdaalapító-üzletvezető. Nemzetközi könyvelő cég számviteli szakemberéből szappankészítő. IBM-es projektvezetőből szőlész-borász. Óriási váltások, amelyeket főleg az generált, hogy valami újra vágyott a megálmodójuk. A KamaraOnline 2015-ben bemutatott néhány nagy pályamódosítót.

Belgiumba utazott az első tanfolyamra

Mészáros Gábor, a chocoMe alapítója-tulajdonosa egy sörös multi brandmenedzsereként dolgozott, amikor a gazdasági válság miatt megszűnt a munkahelye.

Több ötlet, kutatás és piacelemzés után arra jutott, hogy a különleges táblás csokoládék piacán van keresnivalója egy új vállalkozásnak. Közgazdászként diplomázott, benne volt a marketing világ sűrűjében, ismerte a piacmozgás törvényeit, tisztában volt a vállalkozás-szervezéssel. Csupán egy apróságot nem tudott: hogyan kell csokoládét készíteni. Azt viszont meg lehet tanulni, ezért kinézett magának egy híres belgiumi tanfolyamot, és ismerkedni kezdett a szakma fortélyaival. Így kezdődött a csokikarrier.

A brandépítésben rengeteget segített a sok nemzetközi verseny és a sok díj. Magyarországon az összesen 23 arany, ezüst, illetve bronzéremmel a chocoMe büszkélkedhet a legtöbb külföldi rangos elismeréssel. Legutóbb Londonból hoztak el aranyat tavaly októberben a világ legfinomabb fehér csokis drazséjával.

Nem szakkönyvekből tanulta a borászatot

Bácsi Zoltán az IBM-nél tavaly március végéig nagy projekteket irányított, de évek óta a Variszkusz Pince felvirágoztatásával foglalkozott szabadidejében. 2008. elején Nadapon vette az első szőlőt, az akkori 0,3 hektár mára 1,5 hektárra bővült. 

Bácsi Zoltánnak egyetlen tankönyv sem volt a kezében, azt csinálta, amit a mellette dolgozó gazdától látott, azt mondja: nem volt abban semmi szégyellni való, hogy másoktól tanuljon, tapasztaljon. Már az első pillanattól fogva azt a célt tűzte ki, hogy a minőség a legfontosabb.

Szükség lenne borklubokra, járnák az egyetemeket, a bemutatkozó prezentáción-borkóstolón már túl is vannak. Tavaly a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen az előadásán 120 hallgató több mint három órán át hagyta magát elvarázsolni, a társszervező hallgatói önkormányzat teljes megelégedésére.

A terv szerint már a következő tanévben öt-öt budapesti, nyugat-, illetve kelet-magyarországi egyetemen mutatkoznának be, amihez persze rengeteg szervező munka kellene, és nem utolsó sorban olyan vállalkozások, cégek, amelyek mecénásként felvállalnák az ügyet.

Elvarázsolta a cupcake világa

Kádár Lilla kétdiplomás bölcsész-jogász szakemberként vágott bele a cukrászatba. Az utolsó lökést egy New York-i utazás adta, amikor a cupcake világa elvarázsolta, s újragondolásra késztette. A kerek formában tálalt tortácskákkal olyasmit ismertetett meg a magyarokkal, aminek a lényege, hogy a mennyiség helyett a minőség felé tolódik a hangsúly.

A kézműves termékek rendkívül trendik Magyarországon, de önmagában kevés a sikerhez, ha valamire rátűzzük a kézműves címkét. Valami újat, különlegeset kell hozzátenni, hogy a vásárló úgy érezze, rendben van az ár-érték arány. A Tortaműhely blog formájában 2010 óta népszerűsíti a meghonosított újdonságokat, s a receptek mellett a változó ízlés formálásában, egyfajta életérzés kialakításában is szerepet vállal.

Cukrászda nélkül nincs értelme a cukrászatnak, mondja Kádár Lilla, fontos, hogy a megrendelők ne csak interneten, hanem élőben is láthassák a termékeket. Lilla immár két budapesti cukrászdában várja a vendégeket.

Barátnőjétől kapta ajándékba az első kurzust

Kálmán Andrea útja egy nemzetközi könyvelő cégtől vezetett a gyógynövény alapú szappanok gyártásáig. Webshopjában 50 féle terméket kínál. Andrea a barátnőjével együtt részt vett a rövid budapesti kurzuson, s úgy tűnik, néhány óra alatt eldőlt a sorsa. Bár a barátnő nem erősítette a szappankészítők táborát, Andrea belevágott.

Annak ellenére nekikezdett, hogy a szappankészítés igencsak trendi lett az utóbbi években, sokan próbálkoznak vele. Mégis úgy gondolta, hogy bár gyógynövény alapú szappanokból is bőven van a piacon, még minőségibb, még tisztább termékekkel új vevőkört szerezhet. Folytatta a tanulást, elment szakkonferenciára, bújta a könyveket, nézte az internetet, kezdett összeállni a kép.

Tavaly májusban Andrea tagja lett a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének, októbertől pedig részt vesz a mentorprogramban. Éppen a mentora biztatta, hogy vegye elő a korábbi kapcsolatokat – és sikerrel járt. Januárban szállítják Tajvanra az első, több száz darabos termékmintát, köztük levendulás, körömvirágos, kamillás, diófaleveles termékeket, agyagos szappanokat, levendulapárnákat.

A KamaraOnline ebben az évben is folytatja a sorozatot. Ha ötlete van, hogy kiről írjunk a nagy pályamódosítók növekvő táborából, kérjük, ajánlja figyelmünkbe. Az e-mailt erre a címre várjuk: szerkesztoseg@kamaraonline.hu