Több olyan panasz érkezett a Budapesti Békéltető Testülethez, amelyek azzal függtek össze, hogy a reptéri kiszolgáló személyzet több tízezres pótdíjat szabott ki – különböző okokból.

Büntetésként 28 ezer forintot kellett fizetnie a beszállásnál annak az utasnak, aki korábban 25 ezer forintért talált repülőjegyet Dubaiba. Útlevele helyett tévedésből személyi igazolványa adatait adta meg az online utasfelvételnél, így került többe a pótdíj, mint maga a jegy ára.

Érdemes figyelni rá, hogy az utasfelvételkor a legtöbb vállalkozás külön jelzi, hogy annak az okmánynak az adatait kell megadni az útiokmány rovatban, amellyel az úticél szerinti államba a fogyasztó be is léphet és ott tartózkodhat. Külön lehetőség van ezt követően még általában az adatok ellenőrzésére.

Előfordult az is, hogy az utas valamennyi repülőtársaságtól független üzletben vásárolt bőröndöt, mert azt a tájékoztatást kapta, hogy amit kiválasztott, megfelel az általa igénybe vett légitársaság által elfogadott feltételeknek. Azaz nem nagyobb a megadott maximális méreteknél. Ennek ellenére a bőrönd nem fért be a szabvány szerinti keretbe, ezért pedig döntés elé állították beszállás előtt, hogy külön összegért cserébe feladja-e azt poggyászként vagy pótdíjat fizet azért, hogy felvihesse a fedélzetre.

A Budapesti Békéltető Testület előtti eljárásban ilyenkor a légitársaságtól kérik a pótdíj visszatérítését a fogyasztók. Azonban általában utólag már nem igazolható, hogy a légitársaságtól független, táskákat forgalmazó cég korábban milyen szóbeli tájékoztatást adott.

Az utazók arról is beszámoltak a kérelmekben, hogy az eladók valóban felkészültnek tűntek, mivel egy a kinyomtatott üzletszabályzatot tartalmazó mappából, és az abban foglalt méretszabályok alapján tájékoztatták őket.

Ilyenkor, ha az utas bizonyítja az eljárásban, hogy a bőrönd mérete megfelelt a légitársaság poggyászokra vonatkozó szabályzatának, úgy már jogosan kérik a pótdíjazás törlését. Ennek ellenkezője viszont a kérelem elutasítását eredményezheti.

Egy másik ügyben a fogyasztó elejtette mobiltelefonját, amelynek a beszállást megelőzően annyira berepedt a kijelzője, hogy az utasfelvételnél nem tudta bemutatni elektronikus beszállókártyáját, és 14 ezer forint pótdíjat kellett fizetnie a reptéri utasfelvétel díjaként.

Panaszát a légitársaság először elutasította, de a Budapesti Békéltető Testület előtti eljárásban megegyeztek. A fogyasztó részére jóváírták a pótdíj összegét, és azt felhasználhatja a következő utazása alkalmával.

A Budapesti Békéltető Testülethez korábban érkezett ügyekről itt olvashat.