Magyarországon 204 ezer családi jellegű vállalkozás található, ezen belül 140 ezerre tehető az egyszemélyes cégek és 64 ezerre az olyan társult vállalkozások száma, ahol a család több tagja is tulajdonos vagy cégjegyzésre jogosult, mindezek együttesen a teljes hazai társas vállalkozói cégbázis 40 százalékát fedik le – közölte az Opten.

A többszemélyes családi cégekben a legmeghatározóbbak a családi kapcsolatok, amelyek jelentős részében kizárólag családtagok alkotják a tulajdonosok és a cégjegyzésre jogosultak körét is, 42 ezer ilyen típusú családi vállalkozás működik az országban.

A közlemény szerint a modern magyar gazdaságban a családi cégkultúra még viszonylag fiatalnak számít. Családok tízezrei kísérleteznek azzal, hogyan is lehetne szinkronba hozni a magán és vállalkozói életet, és a generációváltás problémájával is csak mostanában találkoznak először a cégek tömegei. Ezért sem mindegy, hogy ez a 200 ezer családi jellegű vállalkozás milyen hatékonysággal és megbízhatósággal működik – írta az Opten.

Kiemelték, hogy a családi jelleg pozitívan hat a cég működésére, ugyanis a statisztikák alapján a családi vállalkozások 64 százaléka átlag feletti megbízhatósággal rendelkezik. A családi vállalkozások sikere abban is tetten érhető, hogy sok nőtte ki magát milliárdos nagyvállalattá: több mint 1100 családi vállalkozás éves árbevétele haladja meg az 1 milliárd forintot.

A családi vállalkozások 50 százalékában azonosítható testvéri kapcsolat, 38 százalékukban apa-gyermek, 33 százalékukban pedig anya-gyermek kapcsolat. Az elmúlt években az apa-gyermek kapcsolatok aránya sokat csökkent, míg a testvérkapcsolatok aránya nőtt, ami az Opten szerint arra utal, hogy sok cégnél már megtörtént a generációváltás.

Regionális bontásban Budapesten az 1000 lakosra jutó családi cégek száma meghaladja a 10-et, de Pest és Baranya egyében is rendkívül magas ez az érték, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Nógrád megyében viszont a szám 4 alatt van.

(Forrás: MTI)