Már megkezdte az IBUSZ a kötelezettségvállalásainak végrehajtását abban a versenyfelügyeleti eljárásban, amely a cég feltételezhetően megtévesztő árfeltüntetési gyakorlata miatt indult – tájékoztatott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A közlemény szerint az utazási iroda a jövőben fenntartja az időközben bevezetett, már helyes reklámmódszereit, így a GVH eljárásának köszönhetően tisztább verseny keretében térhetnek majd vissza a szervezett utazások a járványhelyzet enyhülésével.

A versenyhatóság eljárása azért indult, mert az IBUSZ Utazási Irodák Kft. honlapján közölt, közösségi médiás és kirakati hirdetései – a piacra jellemző módon – a repülőgépes utazási csomagok teljes ára helyett kizárólag a részvételi díjat tették közzé. Az utazáskor ehhez valójában hozzáadódtak egyes, kötelezően fizetendő díjtételek, például az idegenforgalmi adók és illetékek, ami megtéveszthette a fogyasztókat, valamint megnehezítette az egyes ajánlatok összehasonlítását.

A GVH hangsúlyozta: egy vállalkozás az árak reklámozásakor kétféleképpen járhat el jogszerűen. Egyrészt már az első kapcsolatfelvételkor, azaz a fogyasztó figyelmének felkeltésekor megjelenítheti a teljes, fizetendő árat. Ez teszi legjobban lehetővé a különböző árak összehasonlítását, így a fogyasztók számára ez a legkedvezőbb módszer. A másik lehetőség, hogy jól észlelhetően – az alapár megjelenítésével azonos módon, hasonló hangsúllyal – a hirdetés részeként feltüntet minden további díjelemet, amely elkerülhetetlenül részét képezi a végső árnak, megjelölve azok pontos jogcímét. A fogyasztók számára így szintén egyértelművé válhat, hogy mekkora a végösszeg, és pontosan milyen elemekből tevődik össze.

Az IBUSZ a versenyhivatali eljárás során önként módosította kérdéses gyakorlatát, csatlakozva a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) teljes árat alkalmazó kezdeményezéséhez.

A versenyhatóság – tekintettel a járványhelyzet miatti piaci visszaesésre is – elfogadta a vállalkozás előremutató kötelezettség-vállalását. Ez alapján a cég a jövőben is fenntartja önként megkezdett, az árak egyértelmű feltüntetésére vonatkozó kommunikációját, és elvárja ugyanezt partnereitől a közvetített csomagok esetében. Az IBUSZ emellett idén tavaszig kampányt folytatott a fogyasztók tájékoztatása érdekében, célirányú oktatásban részesítette értékesítőit, valamint olyan belső megfelelési programot dolgozott ki és vezetett be, amely a jövőben hatékonyan segíthet elkerülni a hasonló típusú jogsértéseket – közölte a GVH.

(Forrás: MTI)