A budapesti taxisok körüli viták a szakmai egyeztetések hatására létrejött rendelet kihirdetésével elhalkultak. A rendelet eredményeinek összegzése és a forgalomba újra visszaszivárogni látszó tisztességtelen taxis hiénák megjelenése azonban alapot adott egy újabb kerekasztal-beszélgetésre.
A szerdai szakmai összejövetelen felszólalt dr. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Tamásné Czinege Csilla Adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár, dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes és Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.
Az eseményt szervező Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara képviseletében Krisán László elnök, Koji László általános alelnök és Csoltó Gábor, az Ipari Tagozat elnöke osztották meg gondolataikat a személyszállító szakma legmeghatározóbb képviselőivel.
Minden fél hasznosnak és rugalmasnak tartja a rendeletmódosítást, ugyanakkor nyomatékosították, hogy minden szabályozás annyit ér, amennyit abból betartatnak.
Közel egy évtizednyi előkészítést követően Budapesté Kelet-Európa egyik legmodernebb taxis közlekedése. Egységes városképet biztosít a szabályozott színvilág, modernebb autók, számlaadási rend, fix tarifa és a kiszámítható ár.
Krisán László, a BKIK elnöke ünnepi megnyitójában hangsúlyozta, hosszú munka eredményeként végre rend lett egy igen viharos és hektikus területen. Elévülhetetlen érdemet tulajdonított a háttértárgyalásokban résztvevő feleknek, azaz a kormányzatnak, a főváros és az Országos Taxis Szövetség szakértő és elhivatott képviselőinek.
Dr. Fónagy János államtitkár beszédében a „taxis habitus” ismérveiként említette meg a szakmai tudást és a vagánysággal kombinált acélos jellemet. „Kemény pálya, kemény emberek, a magatartási szabályok is ehhez illeszkednek” – mondta. Örömmel üdvözölte, hogy közös erővel sikerült felállítani a szükséges, de még elviselhető szabályrendszert. Ez teszi lehetővé a gazdasági hatékonyságot, emellett a biztonság garantálásával a közrend védelmét is szolgálja.
Dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes kiemelte a kormányzat lendületes és eredményes munkáját, ezen felül a BKIK segítő közreműködését a rendeletalkotásban. A megváltozott taxis személyszállítás, mint a városunk részét képező organikus egység bizonyította, hogy a változás időszerű volt és „jó az irány, jó úton halad”. Úgy fogalmazott, „nehéz minden kérdést normatív módon megoldani, ezért mindig mindenkit megkérdeztünk. A jó rendeletnek rugalmasnak kell lennie, de legfontosabb ismérve a kiszámíthatóság. Közös cél a minél magasabb színvonalú személyszállítás, s hogy kifogástalan szolgáltatást biztosítson az ellenőrzés.”
Metál Zoltán, az OTSZ elnöke szerint nagy fába vágták a fejszét azok, akik a 2000-es évek végén elhatározták, hogy kitörnek az állóvízből és közös erővel lépéseket tesznek a rögzített hatósági ár, valamint az utasok biztonságát szolgáló applikációk bevezetéséért.
Az elmúlt évek egyik nagy sikere a Budapesten kialakított, európai színvonalú, környezetkímélő gyakorlaton alapuló, „utasbarát” személyszállító rendszer. A budapesti taxis vállalkozások a fővárossal szorosan együttműködve, lépésről lépésre, alapos mérlegelés és kölcsönös kompromisszumok árán alakították ki a szabályozást, amit azóta tartanak és betartatnak.
A BKIK, mint szakmai szervező, moderátor és képviselő, elősegítette a folyamatot, és a mai napig összefogja azt. A BKIK mindig különös hangsúlyt fordított az egyenlő piaci feltételek megteremtésére, valamint az önköltségi ár alatti szolgáltatás megakadályozására.
A kamara minden innovatív megoldást támogat, ami a szolgáltatás színvonalát emeli. Például az olyan applikációkat, amelyek az utasok számára a taxik megrendelését gyorsabbá, egyszerűbbé teszik – de csak és kizárólag az érvényben lévő taxisrendelet minden pontjának megfelelve, azt maradéktalanul betartva.
A képen – balról jobbra – Krisán László, a BKIK elnöke, dr. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Tamásné Czinege Csilla adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár és Koji László, a BKIK általános alelnöke (Fotó: blogstar.hu)