A Plukkido pszichológus és szociálpedagógus szakemberek által alapított startup, amelynek célja, hogy különböző játékokkal és konzultációs szolgáltatással teljes körű segítséget nyújtson a szülőknek a játékos nevelésben. Táncsics Judit alapítóval a vállalkozásáról beszélgettünk.

– Milyen indíttatásból kezdtek bele a Plukkido projektbe?

– Pszichológus vagyok, van egy szociálpedagógus barátnőm,aki világéletében gyerekekkel foglalkozott, volt tanítónő, óvónő, rengeteget táboroztatott gyerekeket, nagyon tapasztalt. Amikor lettek saját gyerekeink, teljesen másként értelmeztük azt, amit előtte láttunk, tanultunk. Figyeltünk arra, hogy mi és a környezetünkben lévő szülők milyen nehézségekkel küzdenek, ezek miből fakadnak, és hogy nyitottak-e a változtatásra. A legtöbb lehetőséget abban láttuk, hogy a felnőttek kommunikációját hatékony lenne jobban igazítani a gyerekek világához és érdeklődéséhez, aminek eredményeképpen a szülők – főként a gyermekeikkel otthon lévő anyák – hangulata is sokat javul. Szerettük volna először magunkon megfigyelni a változást. Így először készítettünk egy tesztverziót a Benefitto-ból – ami az első nevelést segítő eszközünk -, ezt odaadtuk ismerős családoknak tesztelésre. A Benefitto egy kézzel összeállított papír figurakészlet volt, ráragasztott mágnesdarabkákkal és fénymásolt alaplappal. Aztán láttuk, hogy beválik, ezért elkezdtünk komolyabban foglalkozni azzal, hogy piacra dobható, jó minőségű és szép termék legyen.

– Milyen utat kellett bejárni a termék piaci bevezetéséig?

– Rögöset. Nem volt tapasztalatunk a játékgyártásban és forgalmazásban, nem voltunk tisztában azzal, hogy egy játéknak milyen előírásoknak vagy jogszabályoknak kell megfelelnie. Ezért ez jóval hosszabb és bonyolultabb folyamat volt, mint ahogyan eredetileg terveztük. Magunknak kellett végignézni mindent, mire rájöttünk, hogy hogyan lehet csinálni, mert szakértők megfizetésére nem volt pénzünk (teszem hozzá, nehéz is a területen ilyen embert találni). Körülbelül az út felénél jártunk (és nem adtuk fel a buktatók ellenére sem), akkor már tudtuk, hogy erre alapítunk egy vállalkozást hárman, Horváthné Pintér Orsolya szociálpedagógus, Nagy Balázs (a testvérem), tervezőgrafikus és én. Végül egy szabványosított gyerekjátékot tudtunk a piacra dobni. Eleinte úgy gondoltuk, hogy főként saját, online forgalmazással értékesítenénk, mert nem volt tapasztalatunk a kereskedelemben. Ez nem is okozott problémát, mert így kiépíthettünk egy olyan támogatói rendszert a játék mögé, amely folyamatos konzultációs lehetőséget biztosít a szülőknek, amit legkönnyebben online tudunk megoldani. Ezt három évvel ezelőtt kezdtük el, ennyi idő alatt kiforrott a rendszer és nagyon bevált. Sőt, a folyamatos kapcsolattartásnak köszönhetően mindig újat tudunk előhúzni a tarsolyunkból és hosszú távú tervekkel is rendelkezünk ezen a téren. Közben lettek viszonteladóink is. Csak a minőségnek megfelelő gyerekjátékokat és gyerekkönyveket forgalmazó üzletekben találhatóak meg játékaink. A játékok árában az is benne van, hogy a szülők folyamatos támogatást kapnak, amelynek köszönhetően új gyereknevelési eszköztáruk lesz. Talán Magyarországon már értik a szülők, hogy valójában ez nem gyerekjáték, hanemegy mankó a szülőnek.

– Mi a módszertan?

– A szettekben van egy függőleges felületre helyezhető játéktábla, rengeteg mágneses figurával. Ami a figurákkal történik, az a szülő és a gyerek együttműködésének függvénye. Ez nem egy számozott mezőkkel megadott játéktábla, a figurák szabadon mozognak, így végtelen számú mesés történet eljátszását teszik lehetővé. A szülőknek szóló instrukciók abban is segítenek, hogy mikor történjen előrelépés a táblán. A játék során a szülők pozitívan támogatják a gyerek viselkedését, legyen szó akár gyümölcsevésről, a hiszti kezeléséről, alvásról, vagy bármiről, ami addig konfliktust okozhat a mindennapokban. Amint megegyezés van, valami történik a játékban az éppen eljátszott meséhez kötődően, például a főszereplő figura megszerzi a hétvégi meseréti farsanghoz a tortát, vagy építőanyagot szerez, hogy megépítse a garázst a kisautónak. A gyerekek is keresik az újdonságokat, tetszenek nekik a kihívások, ami a kommunikációjukat feltétlenül inspirálja. A játék nyelvén sokkal könnyebben megnyilatkozik mindenki, beszélnek érzelmeikről. Főként azért tartjuk hasznosnak a játékot, mert ennek segítségével sokkal kevesebb energia megy el az ellenállásra. Együtt játszanak és beszélgetnek, miközben olyan helyzetek oldódnak meg, amik azelőtt csak a nézeteltéréseket szülték. Mi pedig ehhez megírtunk egy évre elegendő mesét, amivel a szülő mindig meg tudja újítani a következő heti játékot. A legtöbb családban úgy játszanak, hogy a manóvilágból érkezik a gyermeknek egy levél – ez az általunk megírt mese – amiben különböző szívességeket kérnek tőle. Annyiban válik egyénivé a levél, hogy a szülőnek ki kell egészítenie azzal a viselkedéssel, amire szeretné használni az adott héten, adott napokon (legyen ez a rendrakás, a reggeli készülődés, az öltözés felgyorsítása, a zavartalan közös játék a testvérek között). Már maga a mesés történet, a levelek érkezése körüli titok elvarázsolja a gyerekeket. Így lekerül a fókusz az ellenállásról, és máris könnyebbé válik a helyzet kezelése. A szülő is kevésbé görcsös, ezt gyakran említik, amikor visszajelzést kérünk tőlük. Nem szoktuk titkolni, az, hogy mennyire működik, a szülőn is múlik. A több mint 2000 család tapasztalatából készítettünk egy könnyen áttekinthető módszertani leírást, amire ha odafigyelnek, nagyon jól bele tudnak jönni és egyre összetettebben és több helyzetben képesek alkalmazni a módszertant. Akár a játékoktól függetlenül is.

– Van felső korhatár? Milyen korú gyerekeknek szól a játék?

– Elsősorban bölcsődéseknek és óvodásoknak szól. Általában 2 és 6 éves kor között ajánljuk. A Benefitto-t inkább 4 éves korig, a Land-et 4 éves kor felett. A felső korhatár nincs kőbe vésve, sokszor, ahol van idősebb testvér 6 év felett, ott ő is játszik. Ennek az az oka, hogy a nagyobb gyerekek is rácsodálkoznak arra, hogy a szülők máshogy kezdenek el kommunikálni velük. Több figyelmet kapnak, ami pozitív figyelem, és nem azon van a fókusz, hogy mit csinálnak rosszul.

– Foglalkoztak nevelési tanácsadással korábban?

– Nem, de ennek nem is érezzük hiányát a munkánk során. Amikor gyerekeink lettek és sok kudarc ért bennünket, akkor hatalmas löketet kaptunk, hogy elkezdjünk ezzel mélyebben foglalkozni, rengeteg tapasztalatunk van az eszközeink hatékony használatával kapcsolatban, de persze sokat tanultunk a témáról az egyetemen is. Nagyon sokszor azzal szembesülünk, hogy a szülők teljesen kétségbeesve, legeslegutolsó megoldásként fordulnak hozzánk, amikor már a hagyományos módszereket mind kipróbálták gyerekneveléssel kapcsolatos problémáikra.

– Mi működik a vállalkozásban online?

– Online tartjuk a kapcsolatot a szülőkkel, online marketinget használunk, online forgalmazunk (saját webshopunkban és az Amazonon), jelenleg már közel 2500 játékot sikerült eladnunk így. Valamint szintén online érhetőek el a mesék is, amivel mindig megújulhat a játék, és így a gyerekek nem unják meg. Facebook-on van egy esetmegbeszélő csoportunk, most már több, mint ezer fővel. Ebben a csoportban napi szinten válaszolunk a felmerülő kérdésekre. De most már egyre gyakoribb, hogy a szülők segítenek egymásnak, ez nekünk csak jó, lassan igazi közösséggé válunk. Valamint a vállalkozás Facebook oldalának is – ahol már közel 6000 követőnk van – komoly szerepe van sikereinkben. Ezenkívül van hírlevelünk, ahol az újdonságokról mindig beszámolunk. Az egész „brand”, amit erre felépítettünk, úgy alakult ki, hogy ismernek minket, tudják, kik vagyunk és milyen tapasztalat és szándék áll mögöttünk. Van egy blogunk is, ott írunk a játékok módszertanáról, nevelési helyzetekről, tippeket adunk a játékos kommunikációra, olykor a játékainktól függetlenül is.

– Amikor elkezdték csinálni, akkor már az volt az elsődleges cél, hogy legyen egy termék, vagy gondolkodtak másban is?

– Akkor még csak abban gondolkodtunk, hogy ennek az egy eszköznek – ami a Benefitto volt – lesznek különböző verziójú változatai, más-más illusztrációval. Aztán készítettünk is egy másik játékot, ami a Benefitto kiegészítő játékaként is használható. Közben viszont rájöttünk – és a visszajelzések is igazolták – hogy a szülő és a gyerek játékos kommunikációja annyira fontos terület, hogy más termékeknek is láttuk a helyét. Nyilván nőtt az elhatározás bennünk amiatt is, hogy a piacot sikerült kiépítenünk hozzá. A Benefitto-t és a Land-et otthoni használatra szántuk, de szeretnénk kivinni a koncepciót külső helyszínekre is, amin már elkezdtünk dolgozni, van egy játszótéri programunk például, az Ideki. A termék ismertségét, forgalmát folyamatosan kellett növelnünk, de az, hogy mással is foglalkozunk, nehezíti a fejlesztést és az eladást is. Nem tudunk egyszerre mindent tökéletesen ellátni, kis stábbal dolgozunk, mégis úgy érezzük, hogy több irányba kell haladni. A három alapító mellett van még három fix csapattagunk, akikre évek óta számíthatunk. Ők segítenek az eszközök fejlesztésében, valamint foglalkoznak a marketinggel és a tervezéssel is. Közeli céljaink közé tartozik egy alkalmazás fejlesztése is, amit utazásnál lehet használni, már zajlik a tesztelése. Illetve az előbb említett kültéri projektünk, az Ideki is működik, ami a játszótéren előforduló konfliktusokat kezeli, a gyerekek fantáziavilágát megszólítva. A programban kihelyeztünk egy-egy postaládát, amit az „Ideki manói” rendszeresen feltöltenek üzenetekkel. Olyan helyzetekre kínálunk megoldást például, mint amikor összeveszik két gyerek, vagy haza kell indulni a játszótérről. A 15. kerületi önkormányzattal kezdtünk együttműködést tavaly, ők nagyon nyitottak voltak. Szeretnénk a programot más kerületekbe is elvinni, kialakítottunk rá egy üzleti modellt.

– Vannak nagyon kiugró problémák, vagy általános konfliktusokról van szó?

– A leggyakoribb probléma a hiszti, a napi rutin során előforduló viták. A testvérek közötti harcok szinte minden többgyermekes családban jelentkeznek problémaként. A szülők ezt nehezen viselik. Leginkább az adott helyzetre adott reakcióikkal nincsenek kibékülve. Mi ebben segítünk nekik. Miközben játékosan megoldják ezeket a helyzeteket, az ő pszichológiai jóllétük is javul. A blogon is a fent említett témákról kommunikálunk többet, vannak kimondottan ezekre a szituációkra írt meséink. Ahogy összegeztük a tapasztalatokat, úgy láttuk, hogy a konfliktusok 12 témára bonthatók. A következő szintű terméktámogatást már ebben a 12 kategóriában dolgoztuk ki. Ez még csak angolul elérhető, az Amazonon vásárlóink kapják meg. De hamarosan magyar nyelven is közzétesszük ezt a támogatást.

– A játék magyarul van?

– Maga a játék úgy épül fel, hogy nincs rajta szöveg, így igazából nyelvfüggetlen. A módszert megtestesítő eszköz, a táblajáték egy mágneses alapanyagú tábla, rengeteg mágneses figurával. A hozzá tartozó játékszabály és módszertani útmutató pedig magyarul és angolul is elérhető. A nemzetközi értékesítés tekintetében jelenleg főként Angliában próbálkozunk, ott van egy lerakatunk, ezért is elengedhetetlen az angol nyelvű terméktámogatás.

– Felmerült az, hogy speciális igényű gyerekek szüleinek is nyújtsanak segítséget?

– Ez már rögtön az indulás évében felmerült. Már akkor érezhető volt ez az igény, ugyanis, amikor sajátos nevelési igényű gyerekekkel kapcsolatos oldalon jelentünk meg, nagyon kiugró volt az érdeklődés. A játékot alapvetően hétköznapi, minden családban előforduló, tipikus szülő-gyerek konfliktusokra írtuk. Minden speciális igényű gyerek annyira más, hogy nagyon nehéz lenne szabványosítani a játékot. Nagy öröm számunkra, hogy sok autista és figyelemzavaros gyermeket nevelő szülő használja a játékainkat. Ők egymásnak is tudnak segíteni. Többnyire úgy használják, hogy egy kicsit kiegészítik a gyermek igényeinek megfelelően. Ők tudják a legjobban, hogy milyen helyzetekben és hogyan vethető be, és milyenekben nem működik. Aki bizonytalan, annak tanácsot adunk az alapján, amit mi tapasztaltunk, de ha meghaladja kompetenciánkat a helyzet, akkor olyan szakemberhez irányítjuk őket, aki ismeri játékainkat.

– Mit terveznek a következő öt évre?

– Az eszközpark bővítését, némelyikhez a megfelelő üzleti modell kidolgozását, illetve a már piacon lévő játékok nemzetközi értékesítését is szeretnénk felpörgetni. Nagyon gondolkodom azon, hogy a motivációs játékok nemzetközi forgalmazását elengedjük. 2-3 dolog van, amit a termékeken kell módosítani ahhoz, hogy disztribútori hálózatba is bekerülhessen. Természetesen nagyon nehéz lesz kiengedni a kezünkből, de a terméktámogatást semmiképpen nem adjuk át másnak. Ha a többi terméket szeretnénk fejleszteni, akkor viszont időt kell felszabadítani. Volt már, hogy célul tűztük ki külső tőke bevonását is, de most nem dolgozunk ezen. Most nagyon örülünk annak, hogy sikerült megőriznünk a függetlenségünket és saját erőből jutottunk el idáig.

Kovács Réka Fruzsina