Jövőre a kockázatelemzést kiegészíti az adóhivatal ügyfélbarát szolgáltatása, a támogató eljárás – tájékoztatott az NGM.

A NAV azonnal segít, ha egy adózónál kockázatot észlel. A támogató eljárás lényege, hogy a NAV nem ellenőriz, nem szankciónál, hanem önellenőrzést javasol, és ha szükséges, közvetlen szakmai támogatást nyújt a hibák, hiányosság kiküszöbölése érdekében.

A kockázatelemzők megvizsgálják a NAV adatbázisában meglévő adatokat (így például a benyújtott bevallásokat, az adatszolgáltatásokat, az esetleges ellenőrzési tapasztalatokat) a nyilvánosan elérhető és a más hatóságtól vagy az adózótól származó adatokat. Ezeket egészítik ki az adóhivatal szakemberei az az online pénztárgépekből és az EKÁER-ből származó valós idejű adatokkal.

A kiértékelést követően indulhat a támogató eljárás. A NAV a hibák, a hiányosságok és a korábbi mulasztások mielőbbi megszűntetése érdekében önellenőrzést javasol. Ha szükséges, akkor a közvetlen, szakmai segítségnyújtás érdekében felveszi a kapcsolatot a kockázatelemzésen átesett ügyfelével. Ez gyakorlatilag – a jövőbeni szabályos működés elősegítése érdekében – egy az ügyfélre specializált személyes adószakmai tanácsadás, a mellett, hogy az adóhivatali segítségnyújtás a már bevallással lezárt, korábbi időszak hibáinak javítását, hiányosságainak pótlását is érinti.

Annak ellenére, hogy a támogató eljárásban való részvétel önkéntes, mindenkinek érdemes kihasználnia, hiszen az eljárás keretében rendezett jogsértések miatt semmilyen szankciót nem szabhat ki a NAV.

Ha a kockázatelemzők a rendelkezésre álló adatokból azt az egyértelmű következtetést vonják le, hogy pl. a csalárd vállalkozás rendszeresen és üzletszerűen űzi az adóelkerülést, adócsalást, akkor az ellenőrzéssel és a csalás jogkövetkezményeként járó szankciókkal számolnia kell az államkasszát és a tisztességes adózókat is károsító vállalkozónak – olvasható az NGM közleményében.