Alapos tervezéssel nagyon sok buktatót ki lehet kerülni, tervezés nélkül viszont a legszuperebb ötlet végrehajtásából is könnyen kidobott pénz lehet – mondja Sziller Olivér, a MyConcept Kft. ügyvezetője a KamaraOnline-nak nyilatkozva. A cég három év alatt legalább 200 professzionális üzleti tervet készített, s Sziller Olivér a következő három évben további fejlődési lehetőséget lát. Erről is beszélgettünk vele.

– Úgy gondolom, az első üzletet a legnehezebb összehozni, de lehet, hogy nincs igazam, mert a másodikat és harmadikat sokkal nehezebb. Hogyan látja a több mint három évvel ezelőtti indulást?

– Nagyon jól éreztem magam a Commerzbanknál, ahol 11 év alatt végigjártam nagyon sok lépcsőfokot, gyakornokként kezdtem, végül igazgatóként fejeztem be a munkát. Legalább hét pozícióban dolgoztam, s mielőtt a feladat rutinná vált volna, mindig kerestem a lehetőséget a fejlődésre. Ennyi bankos év után mégis megfogalmazódott bennem, hogy jó lenne saját lábra állni. Előbb a Pénzügyi Főiskolán, majd a Corvinus Egyetemen mesterszakán diplomáztam, közgazdász vagyok, pénzügy szakon végeztem, sok évnyi banki tapasztalatom volt – ezek alapján gondoltam végig, mibe vághatok bele. Úgy éreztem, a legtöbb hozzáadott értéket azzal tudom adni, ha a vállalati hitelfelvételek egyik kulcspontjánál, a legjobb hitelstruktúra kialakításán, valamint a hitelkérelmek kidolgozásában segítem a vállalkozásokat. Eleinte csak barátok, ismerősök kértek tőlem segítséget: hogyan lehet hitelt felvenni? Kezdetben elkészítettem nekik az Excel táblázatokat, megcsináltam a számításokat és ez így fejlődött odáig, hogy végén már komplett üzleti terveket készítettem. Aztán eljött a pillanat a váltásra és addigra biztos voltam benne, hogy van igény a piacon a professzionális üzleti tervekre. A saját vállalkozásom első ügyfele egyébként az ismeretségi körömből jött.

– Nyilván saját magának is készített üzleti tervet.

– Nem azonnal. Egyedül kezdtem a munkát, majd ahogy egyre több lett a feladat, magam mellé vettem egy frissen végzett pénzügyi főiskolás közgazdászt. Utána hónapokig csak a világ nagy tanácsadói cégeinek munkáit, modelljeit tanulmányoztuk, így egyre több lett az információnk, s akkor már igazán megalapozott üzleti terveket készíthettünk. Az indulástól számítva másfél év telt el, mire kialakult az a struktúra és irány, amely alapján ma is dolgozunk. Persze a fejlődés sosem áll meg, folyamatosan azon vagyunk, hogy egyre jobb anyagok szülessenek.

– Ma hányan dolgoznak?

– Ebben a szegmensben nem lehet erőltetetten növekedni, vérverejtékkel szereztük meg a bővülés terén is a tapasztalatot. A későbbi kollégáimnak, hiába jó szakemberek, bőven volt mit tanulniuk ahhoz, hogy professzionális piacelemzővé, pénzügyi modellezővé, vagy éppen stratégiai tervezővé váljanak, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a legnagyobb minőséget produkálva szolgáljuk ki ügyfeleinket. Eleinte az értékesítés oldala gyorsabban bővült, mint a kapacitás. Ma öt-hat belsős és külsős kolléga dolgozik folyamatosan, s eljutottunk odáig, hogy Los Angelesben és Szingapúrban szintén van munkatársunk. Ügyfeleink között teljesen különböző üzleti modellekkel találkozunk, és egyáltalán nem csak a startup cégek, hanem az éves szinten akár több tízmilliárd forintos bevételt produkáló vállalatok is megkeresnek minket. A nagyobb összegű vállalati bankhitelek mellett ma már jelentős mértékben foglalkozunk kockázati tőke bevonással is, amelyhez elengedhetetlen volt, hogy erősödjön a nemzetközi vonalunk. Meglehetősen sok olyan befektetővel állunk kapcsolatban, akik nyitottak a magyarországi cégeket finanszírozására.

– Tervez a világban bővülést?

– Dolgoztunk már a Szilícium-völgyben, Izraelben, Szingapúrban és Dubajban is. Itthon egyre több olyan innovatív vállalkozás van, amelyik a világpiacon is értékesíthető terméket, szolgáltatást képes előállítani, így idővel lehet, hogy újabb kapcsolatokat térképezünk fel. Biztos vagyok benne, hogy meg tudjuk találni a világnak azokat a pontjait, ahol forráshoz tudjuk juttatni a kreatív magyar cégeket.

– Három év alatt hány üzleti tervet készítettek?

– Kétszázat biztosan, de széles skálán mozog a kínálatunk. A legjellemzőbb, hogy standard vagy professzionális üzleti terveket készítünk, de nem ritka, hogy pénzügyi modellt vagy vállalatértékelést várnak tőlünk. Nálunk is igaz, hogy a kevesebb szöveg olykor több, hiszen látványosabbá, könnyebben fogyaszthatóvá, meggyőzővé kell tenni egy üzleti tervet – grafikonokkal, táblázatokkal, látványelemekkel. Néhányan persze megelégednek az egy oldalas bemutató anyaggal vagy egy orientációs beszélgetéssel. Az utóbbit leginkább befektetésnek tartom, nem szoktunk pénzt kérni egy-egy óra tanácsadásért, hiszen az ügyfél később nagyobb feladatokkal kereshet meg. Nem célunk, hogy „elvegyük” az ügyfelek pénzét. Olyan is előfordul, hogy elmagyarázzuk az érdeklődőknek, miért nem érdemes megvalósítani az üzleti elképzelését. Az sem ritka, hogy a kezdő vállalkozók meglehetősen hiányos ismeretekkel rendelkeznek a vállalkozás elindításával kapcsolatban és olykor azért tudunk meglepetést okozni egy-egy hasznos tanáccsal. Legtöbben persze rövid távú tervekkel érkeznek, amelyet akár fél éven belül profitra szeretnének váltani, pedig ahhoz nagyon sok munka és elhivatottság kell, hogy egy vállalkozás stabilan termőre forduljon. Igyekszünk mindig kellően hangsúlyozni, hogy nem a tőke megszerzése az egyetlen buktató az induló vállalkozások esetében, a kiegyensúlyozott működéshez a növekedés feltételeit is folyamatosan szem előtt kell tartani.

– Milyenek a magyar cégek: kreatívak vagy inkább meglévő ötleteket másolnának?

– Vannak igazán jó ötletek, de ez önmagában, bármennyire is közhelyesen hangzik, nem elegendő. Sziszifuszi munkára van szükség ahhoz, hogy a legtökéletesebb ötletből is életképes, jövedelmező vállalkozás épüljön fel. A legtöbb területen óriási a verseny, csak a legjobbak képesek komoly piacokat meghódítani. Nem születik minden évben egy Prezi vagy Ustream. Emellett persze nagyon helyes, ha valaki hasonló sikereket tűz ki célul maga elé. Mindenek előtt persze a piacot fel kell mérni, tudni kell, hogy van–e, lesz–e készség és pénz a termékünk, szolgáltatásunk megvásárlására. Alapos tervezéssel nagyon sok buktatót ki lehet kerülni, tervezés nélkül viszont a legszuperebb ötlet végrehajtásához sem érdemes hozzáfogni, mert könnyen kidobott pénz lehet belőle. A problémák gyakran nagyon egyformák, legyen szó divatszakmáról, nanotechnológiáról, biotechnológiáról, az internetes alkalmazások világáról, vagy éppen egy kéményseprő vállalkozásáról. A problémák megoldása viszont különböző, személyre szabott megoldásokat igényel. Mi nap mint nap nagyon sok vállalkozással találkozunk és igyekszünk a jól működő sémákat más iparágakba is átültetni.

– Mennyire tudatosak, akik önökhöz fordulnak?

– Legtöbben azért keresnek meg minket, mert tudják, hogy akár a kockázati tőkebefektetéshez, akár komolyabb bankhitelek esetében mindenképpen szükség van üzleti tervre. Sajnos Magyarországon kevesebb az olyan vállalkozó, aki vállalkozása stabil és kiszámítható működéséhez igényel üzleti tervet. Pedig az utóbbi eset talán még fontosabb is, mint a forrás szerzés. Megkerülhetetlen kérdés, hogy mire képes az adott iparág, ahol a vállalkozás működik, mi történik a versenytársakkal, hol tart a cég a fejlődésben, milyen kihívásokkal kell szembenéznie a közeljövőben és melyek azok a buktatók, amelyeket időben el kell kerülnie. Gyakran a finanszírozási folyamatot is figyelemmel kísérjük, hiszen menet közben változhat a projekt. Ügyfeleinktől pedig azt a visszajelzést kapjuk, hogy üzleti terv nélkül sokkal kevesebb az esély a finanszírozás elnyerésére, vagy akár az ötlet megvalósítására.

– Mivel lenne elégedett? Újabb három év múlva hol tart majd a MyConcept?

– Az üzleti tervünkben megszabtuk a növekedés irányvonalait. Mégis a minőség oldaláról közelítenék. Azt szeretném, ha a MyConcept meghatározó brand lenne az objektív, független és professzionális üzleti tervezésben Magyarországon. Azt is elvárom saját magunktól, hogy folyamatos legyen a minőségi fejlődés a munkáinkban és ehhez párosuljon sok elégedett ügyfél. A többi már jön magától.

Szerdahelyi Csaba