Szeptember 22-ig teszi közzé honlapján a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a kőolaj jövedékiadó-mérték alapjául szolgáló világpiaci árát. Ez az átlagérték figyelembe veszi a július 1-jétől szeptember 15-ig tartó időszak valós Brent-olajárait, valamint a jegyzések értékeit is.

A benzin esetében az Európai Unióban csak Bulgária alkalmaz hazánknál alacsonyabb jövedéki adómértéket, és a gázolajat terhelő magyarországi jövedéki adó is a legalacsonyabbak között van. A családok, háztartások és vállalkozások érdekét szem előtt tartva döntött úgy a parlament, hogy az európai jövedéki adóemelési trendet egyedi módon alkalmazza; csak akkor emeli a jövedéki adót, ha alacsony a kőolaj világpiaci ára.

A fuvarozók által felhasznált kereskedelmi gázolaj (7,5 tonna feletti kamionok és buszok) és a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj jövedéki adómértéke (adó-visszaigénylés lehetősége által) pedig még ennél is kedvezőbb, a lehető legalacsonyabb szinttel, az uniós irányelv által biztosított minimummal egyezik meg. Egy esetleges októberi jövedékiadó-emelésnek nem lesz piaci áremelő, inflációs hatása, mivel a fuvarozók és a mezőgazdasági termelők kereskedelmi-gázolaj adókedvezménye is emelkedik.

Az adómértékek a kőolaj világpiaci ára függvényében negyedévente változhatnak, azaz az október 1-jétől meghatározott mértékek idén már nem fognak változni. A következő felülvizsgálati időpont 2016 decemberére esik, a január 1-től érvényes adómértékeket 2016. december 22-ig teszi közzé honlapján a NAV. Amennyiben a kőolaj világpiaci ára tartósan az 50 dollár/hordó érték felett marad, a jelenlegi adómértékek nem változnak. Amennyiben a kőolaj világpiaci ára az 50 dollár/hordó értéken alakul vagy az alá csökken, a benzin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal, a gázolajé pedig 10 forinttal nő. Az üzemanyagok magasabb jövedéki adójából befolyó többletet a kormány a közúthálózat fejlesztésére fordítja.

Ásványolaj szövetség: a jövedéki adó emelését a forgalmazók érvényesítik az árakban

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) szerint az üzemanyag-forgalmazók a többletadót valószínűleg teljes mértékben megjelenítik a kiskereskedelmi áraikban – mondta Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára, miután az NGM közölte, hogy szeptember 22-éig közli az adóhatóság, hogy a nemzetközi olajárak függvényében emelkedik-e az üzemanyagok jövedéki adója októberben.

A főtitkár kiemelte, hogy az üzemanyag ára főként a forgalmazók árpolitikai döntésétől függ, annak ellenére, hogy kialakításánál figyelembe kell venni a kőolaj világpiaci ára által determinált beszerzési vagy előállítási költséget, a dollár-forint árfolyamot, valamint az aktuális adóterheket. A költségelemek ugyan megjelennek a kiskereskedelmi árban, de azok mértéke minden forgalmazónál eltérő lehet.    

A főtitkár úgy vélte: a jövedéki adó emelkedésének nem lesz komoly hatása az üzemanyag-fogyasztásra, főleg, ha az adó bevezetése mellett tartósan alacsony marad a kőolaj világpiaci ára. Nem beszélve arról, hogy jelenleg két töltőállomás üzemanyagárai közötti 15-20 forintos különbség nagyobb, mint a jövedéki adó változásának bruttó értéke.

Az ugyanakkor egy másik kérdés, hogy az így kialakuló magasabb árszint versenyképes lesz-e a környező országokéval, azaz a nemzetközi fuvarozáshoz kapcsolódó dízel fogyasztást ez nem érinti-e majd érzékenyen, mérhető értékesítési kiesést okozva – tette hozzá. Arra a kérdésre, hogy az államnak mekkora plusz bevételt jelentene a jövedéki adó emelkedése, Grád Ottó azt válaszolta: az elmúlt évben a központi költségvetés a kőolajtermékeket terhelő jövedéki adókból közel 600 milliárd forint bevételt realizált. A szeptember 1-től hatályos törvény szerint az adó mértékének változása, a két termékkör fogyasztás szerinti súlyozását figyelembe véve, közel 7,5 százalékos jövedéki adó emelkedést jelenthet az üzemanyagok esetében. Az adóból származó többletbevétel csak azokban a negyedévekben jelentkezik, amikor a magasabb adómértéket alkalmazzák, kérdés, hogy ez mennyire lesz tartós – mondta. (MTI)