Az MNB 30 millió forintra bírságolta az elvileg független közvetítőként működő, valójában egyes pénzügyi termékeknél hosszabb ideig csupán egy intézmény ajánlatait közvetítő City Hitelbróker Kft.-t többek között nyilvántartási, panaszkezelési és adatszolgáltatási hiányosságok miatt. A társaság az ügyféltájékoztatási, igényfelmérési és iratmegőrzési kötelezettségét is több esetben megsértette.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból célvizsgálatot folytatott a lakástakarékpénztári, valamint hitel termékeket közvetítő City Hitelbróker Kft.-nél annak megállapítására, hogy a vizsgált időszakban miként tett eleget a független pénzpiaci közvetítői tevékenységre vonatkozó jogszabályi előírásoknak.

A társaság a pénzpiacon a független közvetítői tevékenységet többes ügynökként végzi, vagyis több pénzügyi intézmény egymással versengő termékeit közvetíti, elősegítve ezzel a pénzügyi intézmény és a leendő ügyfél közötti szerződéskötést – derül ki az MNB közleményéből.

A 2014. január 1-től kezdődő időszakot áttekintő jegybanki vizsgálat megállapításai szerint a társaság közvetítői tevékenysége során több olyan általa foglalkoztatott természetes személy munkáját is igénybe vette (úgynevezett „ajánlói rendszer”-t működtetett), akik nem feleltek meg teljes körűen a pénzügyi közvetítéshez szükséges szakmai és személyi feltételeknek, ugyanakkor ténylegesen közvetítési tevékenységet végeztek.

A City Hitelbróker Kft. nem rendelkezett továbbá a vonatkozó jogszabályok által elvárt minimális számú – legalább három – megbízóval, huzamosabb ideig mindössze egy, majd később is csupán két pénzügyi intézmény megbízásából közvetített egyes pénzügyi termékeket.

A vizsgálat hiányosságot azonosított a társaság szerződéskötést megelőző ügyféltájékoztatási, igényfelmérési és ajánlat átadási eljárását érintően is. A társaság ugyanis nem tett eleget teljes körűen és igazolható módon a jogszabályokban előírt – a megalapozott fogyasztói döntését segítő – előzetes tájékoztatási, illetve az ügyféligények felmérésére vonatkozó kötelezettségének.

Emellett nem tudta hitelt érdemlően igazolni, hogy a szerződéskötés elősegítése és a termékek összehasonlítása érdekében az ügyfeleknek a jogszabály által előírt minimális számú egymással versengő intézmény ajánlatát átadta. 

A vizsgálat a fentieken túl adatszolgáltatási, panaszkezelési, iratmegőrzési, illetve – a közvetítést végző személyeket, az ügyfélpanaszokat és belső szakmai képzést, oktatást érintő – nyilvántartási hiányosságokat is feltárt. 

Mindezek nyomán az MNB kötelezte a társaságot, hogy a feltárt jogsértéseket szüntesse meg és a felügyeleti intézkedések végrehajtásáról – az erről szóló jelentés megküldésével – a határozat átvételét követő 90 napon belül számoljon be a jegybanknak.

A számos és jelentős súlyú jogsértés, illetve a piacon betöltött pozíciója miatt a jegybank 30 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a City Hitelbrókerre. A bírságösszeg meghatározása során súlyosító körülménynek számított, hogy a közvetítő ügyfélérdekeket védő előírásokat sértett meg, továbbá a nyilvántartási és iratmegőrzési hiányosságok jelentősebb számú ügyfélkört érintettek. Az MNB enyhítő körülményként értékelte a társaság jogsértések kiküszöbölésére tett azonnali és tervezett intézkedéseit.