A vizsgált hazai szálláshelyek ötödénél talált valamilyen problémát a fogyasztóvédelmi hatóság, amely ezúttal arra volt kíváncsi, a szállodák tényleg olyan kategóriájú szolgáltatásokat nyújtanak és valóban azokon az árakon, amilyennek és amennyiért hirdetik maguk.

Szállodákat vizsgált a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). A szervezet a gyógyszálló vagy gyógyszálloda megnevezést alkalmazó szálláshelyeket ellenőrizte, valamint azokat a szállodákat, amelyek a Hotelstars védjegytől eltérő, csillaggal (1*-5*) jelzett besorolást alkalmazzák. A vizsgált 173 szálláshely közül 38 esetében talált valamilyen jogsértést az NFH – derült ki a hatóság közleményéből.

A Magyarországon is bevezetett, jelenleg 13 országban működő Hotelstars harmonizált európai minősítő rendszerbe önként léphetnek be a szállodák. Számos hotel azonban továbbra is úgy működik, hogy még nem kezdeményezte a tanúsító védjegy elnyerését. Ezen szálláshelyek többsége csillaggal (1*-5*) jelzi kategória besorolását, tekintettel arra, hogy a csillag, mint kategóriajelzést bármelyik szálloda használhatja.

A szálláshely választásánál a fogyasztók többségének különösen fontos a csillagok megjelenítése, hiszen az ár mellett a csillagok száma befolyásolja leginkább a fogyasztókat a döntés meghozatalában. Ha tehát egy adott csillagszámmal rendelkező szálláshely nem a fogyasztók által elvárt minőséget, illetve szolgáltatási színvonalat nyújtja, a minősítés megjelenítése alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat – hívta fel a figyelmet az NFH.

A fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzése kiterjedt – a Hotelstars védjeggyel nem rendelkező szálláshelyek esetében – az átlagfogyasztók által elvárt követelményeket alapul véve, arra, hogy az adott csillagszámmal jelzett kategória és az ahhoz kapcsolódó, a szálláshely által nyújtott szolgáltatások együttesen alkalmasak-e a fogyasztók megtévesztésére.

A vizsgálat részét képezte továbbá annak ellenőrzése, hogy a szálláshelyek által – például honlapon, szórólapon – meghirdetett szolgáltatásokat a fogyasztóknak valóban lehetőségük van igénybe venni a helyszínen, valamint arra, hogy az árfeltüntetés – mind a helyszínen, mind az interneten feltüntetett árak tekintetében – megfelel-e a vonatkozó jogszabályban foglaltaknak.

A gyógyszálló vagy gyógyszálloda megnevezést alkalmazó szálláshelyek esetében azt ellenőrizte a hatóság, hogy a szálláshely az elnevezés használatára valóban jogosultak, ugyanis az említett megnevezéseket kizárólag abban az esetben tüntethetik fel, ha erre vonatkozóan külön minősítéssel rendelkeznek.

Az ellenőrzött 167 szálloda vizsgálata során 37 esetben, a 6 gyógyszálloda ellenőrzése során pedig egy alkalommal merült fel valamilyen jogsértés. A szállodák esetében a leggyakrabban azzal volt a probléma, hogy a vizsgált szálláshely a „szálloda” vagy a „hotel” megnevezést használta annak ellenére, hogy nem felelt meg a vonatkozó jogszabályban foglalt követelményeknek. A szálláshelyek annak ellenére szállodaként hirdette magát, hogy üzemeltetője panzió üzemeltetésére kapott engedélyt, a besorolás kategória szintje (felszereltség, szolgáltatások) nem felelt meg az átlagfogyasztó által elvárt követelményeknek (hiányos felszereltségű, berendezésű szobák, illetve a fürdőszobák).

A feltüntetett árakkal kapcsolatban is gyakran talált hiányosságokat az NFH. Például a szálloda honlapján feltüntetett ár eltért a helyszínen feltüntetettől, de előfordult, hogy az árakat kizárólag euróban tüntették fel, vagy hogy az internetes oldalon nem a fogyasztó által ténylegesen fizetendő árakat tették közzé. A feltárt jogsértések egyes szállodák esetében halmozottan fordultak elő. A gyógyszállodák ellenőrzése során felmerült jogsértés esetében a honlapon feltüntetett gyógyszállodára utaló megnevezést használt a szálloda, annak ellenére, hogy nem rendelkezett az ilyen jellegű szálláshely üzemeltetéséhez szükséges minősítéssel.

Az ellenőrzés alá vont szálláshelyeket üzemeltető vállalkozások többsége pozitívan fogadta az ellenőrzéseket, a feltárt jogsértések, hiányosságok tekintetében pedig azok mielőbbi kijavítására, megszüntetésére törekedtek. Bővebb információt talál az NFH internetes oldalán.