Kezdőlap Blog Oldal 723

Jövedéki adó: felmentést kaphat, aki saját célra használ kenőolajokat

0

Az új jövedékiadó-törvény egy közelmúltban hatályossá vált szakasza könnyebbséget hozhat a kenőolaj-beszerzést az Európai Unió más tagállamából vagy import révén megoldók számára – hívják fel a figyelmet a Mazars szakemberei.

A járművek, gyártósorok és ipari gépek megfelelő karban-tartása jelentős mennyiségű kenőolaj-felhasználással jár, hiszen a rossz kenés javításokhoz, alkatrészcseréhez, de akár a szolgáltatásnyújtás vagy termelés kieséséhez is vezethet. A kenőolajak fontosságával a pénzügyes-adós munkatársak is tisztában vannak, bár ők leginkább ezek környezetvédelmi termékdíj és jövedéki adó vonzatában érdekeltek. Az új jövedékiadó-törvény egy közelmúltban hatályossá vált szakasza azonban némi könnyebbséget hozhat a kenőolaj-beszerzést az Európai Unió más tagállamából vagy import révén megoldók számára. Jövedéki termékről lévén szó, így is marad tennivaló. Érdemes tehát körültekintően eljárni – olvasható a Mazars friss Adóhírlevelében.

A jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2016. évi LXVIII. törvény („Jöt.”) szerint a kenőolaj után jövedéki adót nem kell fizetni, azonban külföldről – azaz az Európai Unió más tagállamából vagy importálás révén – történő beszerzése és értékesítése csak jövedéki engedély birtokában lehetséges. Ez a továbbiakban sem változik, azonban a kenőolajat saját célra beszerzők esetében egy könnyítés lép életbe 2017. július 1-jétől. De mi is ez a könnyítés?

Felmentési kérelem kenőolajat saját célra felhasználók számára

A változás lényege az import vagy más tagállami kenőolaj-beszerzés tekintetében abban áll, hogy aki mindezt saját célú felhasználás okán teszi, mentesülhet az engedély kiadásához kötött általános feltételek alól és nem kell

  • 5 millió forint összegű jövedéki biztosítékot nyújtania,
  • telephelyenként legalább 50 m2 alapterületű, „szilárd térelemekkel” határolt raktárhelyiséggel is rendelkeznie,
  • a beszerzésekről, értékesítésekről, illetve a napi zárókészletéről folyamatos mennyiségi nyilvántartást kell vezetnie.

Nyomatékosítva tehát: a kenőolajat saját célra beszerző és felhasználó társaságnak továbbra is rendelkeznie kell jövedéki engedéllyel, de felmentést kérhet a jövedéki biztosíték, a minimum raktárterület és a nyilvántartásvezetés hármas kritériumrendszere alól.

Miért jár előnnyel a felmentés megszerzése?

A NAV az EKAER rendszeren keresztül beküdött adatok (vtsz számok) alapján könnyen azonosítja, ha a Jöt-ben meghatározott vámtarifaszám megjelenik az EKAER-ben, de az adózó nincs benne a jövedéki engedéllyel rendelkezők adatbázisában. Az így nyert adatok alapján adóellenőrzést kezdeményez a kiválasztott adózóknál, ahol a jövedéki engedély meglétén túl az ellenőrzést akár a környezetvédelmi termékdíjra is kiterjesztheti. A kenőolaj után jövedéki adót ugyan nem kell fizetni, azonban az engedély hiánya miatt mulasztási bírságot állapíthatnak meg.

A közelmúltbeli változások abban segítik a kenőolajat saját célra importáló vagy más tagállamból beszerző társaságokat, hogy míg a korábban hatályos szabályozás alapján a jövedéki engedély hiányán túl az általános feltételek (jövedéki biztosíték, minimum raktárterület, nyilvántartásvezetés) mulasztása is közrejátszott a bírság kiszabásánál, a jelenleg érvényes Jöt. alapján „csupán” a jövedéki engedély kiváltásáról kell gondoskodni, hogy a mulasztási bírság kiszabása elkerülhető legyen.

Amennyiben ugyanis az adózó jövedéki engedély nélkül végzi a tevékenységet, 300.000 forintig terjedő mulasztási bírságot kaphat, azonban ha az engedélyhez kötött általános feltételeket nem teljesíti, úgy a kiszabható bírság mértéke további 750 ezer forint összegig terjedhet.

Hogyan mentesülhet az általános feltételek alól?

Az érintettek az általános feltételek alóli felmentést külön kérelem benyújtásával és a saját felhasználás céljából történő import vagy tagállami beszerzés igazolásával kérhetik a NAV-tól. Az általános feltételek alóli felmentés tehát az érintettek saját kezdeményezésére történik.

Milyen formában kell benyújtani a kérelmet?

A kérelem a NAV e célra rendszeresített nyomtatványán nyilatkozat formájában tehető meg, ahol a kérelmező társaság kijelenti, hogy a kenőolaj importálását vagy más tagállamból történő behozatalát kizárólag saját felhasználás céljából végzi.

„Itthonról Otthonra”: köztéri kommunikációs kampányt indít NAK

Óriásplakát- és city light-kampányt indít augusztus 1-ével a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara „Itthonról Otthonra” nevű programjával kapcsolatban.

A köztéri kampány jól kapcsolódóik abba a törekvésbe, hogy egész évben edukációs jelleggel olyan látásmódformáló üzeneteket juttasson el szórakoztató formában a fogyasztókhoz, amelyek segítik a hazai termékekbe vetett bizalom erősítését – olvasható a NAK közleményében.

Óriásplakáttal 168, míg city light poszterekkel 110 központi, illetve kiemelt helyen találkozhatnak egy hónapon át a hazai zöldség- és gyümölcsfogyasztók. A köztestület májusban „Itthonról Otthonra” címmel életmód témájú Facebook-oldalt hozott létre. Itt egész évben edukációs jelleggel olyan látásmód-formáló üzeneteket juttat el szórakoztató formában, amelyek segítik a hazai termékekbe vetett bizalom erősítését.

Az online jelenlét nagyban segít eloszlatni több tévhitet, valamint segíti a tájékoztatást. Többek között arra hívja fel a figyelmet, hogy a friss, magyar zöldség-gyümölcs könnyen megkülönböztethető a még éretlenül leszedett és gyakran több ezer kilométerről ideérkező importtól. Hangsúlyos és visszatérő üzenetként jelenik meg, hogy a hazai termékek megvásárlásával a hazai gazdálkodókat és ezáltal a hazai gazdaságot támogatjuk, ezért részesítsük előnyben a hazai termékeket. Az „Itthonról Otthonra” Facebook-oldal hatékonyan segíti a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara fogyasztásösztönző kampányait is, így a júniusban lezajlott gombanépszerűsítésben és a júliusban tartott dinnyekampányban is fontos szerepet játszott, valamint az októberben induló alma promóciós kampány is hangsúlyosan jelenik meg az oldalon.

Nő a vállalkozások és a kifizetetlen számlák száma az építőiparban

Az idei második negyedévben 1063 céget alapítottak építőipari vállalkozók. Ennyi új társaságra az elmúlt három évben nem volt példa. Nőtt a trükközők száma is. egyre több vállalkozás ellen indítanak végrehajtást, felszámolást.

Az építőipar általában vagy pozitív, vagy negatív irányba mindig kilóg a többi szektor mutatói közül, nincs ez másképp a 2017 második negyedéves számaival sem. Jelenleg gyakorlatilag az építőipar az egyetlen ágazat, ahol ilyen magas cégalapítási arányokkal lehet találkozni. A magas cégalapítási arány természetesen pozitív hír, amennyiben a vállalkozók szektorba vetett bizalmát értékeljük. A termelési adatok is szépen mutatnak, azonban az ágazat diadalmenetéről még korai lenne beszélni – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.

A negyedéves cégalapítási szám nemcsak az előző évek cégalapítási számait tekintve magas, hanem az építőipar az egyetlen nagyobb ágazat, ahol a magas cégtörlési arányokat ellensúlyozni tudják a cégalapítási számok. A második negyedévben 1220 építőipari vállalakozást törölt a cégbíróság. A törlési arány azonban minden ágazatban magas, és a megszűnések jelentős része „alvó” cég törlését jelenti, tehát úgy tűnik, az építőiparban az aktív cégek száma szépen növekszik.

De a helyzet sajnos nem ennyire fekete-fehér. Durván 50 ezer vállalkozás működik a területen, ebből 2619 ellen indult legalább egy végrehajtás a második negyedévben, ami az elmúlt öt év legrosszabb eredménye. Emellett az induló felszámolási eljárások is növekedőben vannak, a vizsgált negyedévben 224 építőipari cég ellen indult felszámolási eljárás. A termelési adatok is szépen alakulnak évek óta, felfutóban vannak a lakóépület építések is, de az ágazatot továbbra is a központi infrastrukturális beruházások húzzák.

A megugró termelés, a növekvő végrehajtás és felszámolási arány a lánctartozások újkori elszaporodását vetítheti előre. A szabályozási környezet azonban sokat szigorodott az elmúlt években. Vélhetően a 2000-es évek lánctartozási volumeneitől már nem kell tartani, de a szabályok életképességét az elkövetkező időszak fogja igazán próbára tenni.

Az Opten – Cégfluktuációs Index (az adott időszak alatt törölt és alapított cégek számát viszonyítja az időszak elején rendben működőkéhez) 2017 második negyedéves értéke átlagosan 18 százalék körül mozgott az építőiparban. Megyei szinten nézve a vizsgált időszak alatt az Opten – CFI Veszprém, Zala és Győr-Moson-Sopron megyékben érte el a legalacsonyabb értékeket, míg a legmagasabb fluktuációt Budapest, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok megye produkálta.

Tisztul a piac, hamarosan mind eltűnnek a válság miatt alapított kényszervállalkozások

Minimálisan, 147-tel emelkedett az újonnan alapított cégek száma Magyarországon az idei első fél évben az előző év azonos időszakához képest. A cégmegszűnések száma ugyanakkor még mindig jóval magasabb, mint az induló vállalkozásoké.

A tavalyi év első felében 6 százalékkal nőtt az új cégek száma a bázisidőszakhoz mérten, ugyanakkor a 2016 előtti években folyamatos csökkenés volt tapasztalható a cégalapítások számában, így az idei szerény gyarapodás is pozitívan értelmezhető – hívja fel a figyelmet közleményében a Bisnode Magyarország Kft. A cégmegszűnések száma ugyanakkor még mindig jóval magasabb, mint az induló vállalkozásoké, ám ez a válság utáni piactisztító mechanizmus következménye.

Az elemzés szerint a működő cégek száma fokozatosan lassuló ütemben csökken ugyan, de a vizsgált időszakban még mindig több mint 516 ezer működő vállalkozást tartottak nyilván az országban. A 2008-as gazdasági válságot követő tisztulási folyamat már a vége felé közeledik, és idővel eltűnnek a válság generálta „látszatvállalkozások” – írták. Ezt támasztja alá, hogy a felszámolások száma csaknem 30 százalékkal csökkent, és több mint kétezerrel kevesebb volt a kényszertörlések száma az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

A korábbi évekhez hasonlóan az idei első félév végén is a legtöbb társaság a szakmai, tudományos és műszaki, a kiskereskedelmi, illetve az építőipari szektorban működött, 17, 11 és 9 százalékos jelenléttel. Darabszámukat tekintve a legtöbb cégmegszűnés a nagykereskedelmet, a szakmai, tudományos műszaki tevékenységet, a kiskereskedelmet, valamint az építőipart sújtotta, ezekben az ágazatokban kétezer felett volt a megszűnt cégek száma az első fél évben. (MTI)

Négy hét szünet után újra drágulnak az üzemanyagok

0

Hosszú, nyári szünetet követően ismét változik az üzemanyagok ára. Pont úgy, ahogyan négy héttel ezelőtt, most is két forinttal drágul a 95-ös benzin, míg a dízelért három forinttal kell majd többet fizetni szerdától.

Emeli két forinttal a 95-ös benzin és három forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol – értesült piaci forrásokból az MTI. Az emeléssel a benzin átlagára 340 forintra, a gázolajé pedig 341 forintra emelkedik. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

Az üzemanyagok ára legutóbb július 7-én változott, a 95-ös benzin ára két forinttal, a gázolajé pedig három forinttal lett drágább. A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. (MTI)

Hőségriasztást adott ki a tisztifőorvosi feladatokért felelős helyettes államtitkár

Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzései alapján az elkövetkező napokban tartós hőség várható, ezért az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) Klímaváltozás és Környezeti Egészséghatás Elemző Osztály szakmai ajánlásait figyelembe véve dr. Szentes Tamás országos tisztifőorvosi feladatokért felelős helyettes államtitkár 2017. augusztus 1. (kedd) 00:00 órától 2017. augusztus 4. (péntek) 24:00 óráig III. fokú hőségriasztást (hőségriadó) adott ki az ország egész területére vonatkozóan.

A Nemzetgazdasági Minisztérium Munkavédelmi Főosztálya ismételten felhívja valamennyi munkáltató figyelmét a munkavállalók egészségének és biztonságának védelme érdekében szükséges megelőző intézkedések megtételére – olvasható a főosztály közleményében.

A területileg illetékes fővárosi és megyei kormányhivatalok járási hivatalai ebben az időszakban fokozott figyelmet fordítanak a hőséggel összefüggő munkavédelmi előírások ellenőrzésére.

Fontos linkek

Képünk illusztráció.

Űrtechnológiák hasznosítására nyert támogatást két magyarországi projekt

Az Európai Űrügynökség (ESA) 65 ezer euró vissza nem térítendő támogatást ítélt oda a szervezet magyarországi technológiai transzfer irodájának első pályázatán a nyerteseknek, a vállalkozások a támogatást technológia-átadással kapcsolatos költségek fedezésére fordíthatják.

Az ESA magyar technológiai transzfer irodájának feladata az űrtechnológiák megismertetése és azok hasznosításának elősegítése a gazdaság, az ipar, vagy a hétköznapi élet bármely területén. Az űripar mindennapi hasznosítása kereskedelmi szempontból is értékes termékeket, szolgáltatásokat és nagy potenciállal rendelkező vállalkozásokat eredményezhet – közölte a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Wigner Fizikai Kutatóközpontja.

A pályázatra olyan projektek jelentkezését várták, amelyek űripari megoldást vesznek át és alakítanak a hétköznapokban is alkalmazható szolgáltatássá vagy termékké, a felhívás határideje június 6-án járt le. A pályázati értékelő testület döntése alapján két nyertes pályaművet választottak ki.

Az egyik nyertes projekt a SUPERB lett, amelyet a Montana Tudásmenedzsment Kft. fejleszt ki a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Határrendészeti Tanszékének és a Rendőrség Tudományos Tanácsának támogatásával. A koncepció szerint a rendszer multimédiás adatokat, szöveges, hang és képi információkat gyűjt össze múltbeli eseményekről, amelyeket mesterséges intelligencia segítségével vet egybe a belső (rendőrségi) forrásokkal, valamint a médiában megjelent hírekkel és nyilvános tartalmakkal. Az eredmények alapján megkísérli meghatározni az események földrajzi helyét, űrfelvételekkel veti egybe az események helyszínét, és ezeket együtt analizálja a megfigyelési adatokkal.

A másik nyertes projekt egy mobil 5G hullámterjedési mérőberendezés, amelyet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karán fejlesztenek ki jelenlegi, illetve korábbi kutatásokra alapozva. A program végső eredménye egy hordozható beltéri 5G tesztberendezés, amely kulcsműszere lehet a hullámterjedési méréseket végző mérnököknek. Egy ilyen berendezésnek széleskörű alkalmazása lehetséges, így az űrcélokra kifejlesztett eszközt sikeresen lehet alkalmazni a földi környezetben is.

Az ESA magyarországi technológiai transzfer irodájának következő pályázati felhívását várhatóan novemberben írják ki – közölte az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont. (MTI)

Az Európai Unió egyre jobban tejesít

Az első negyedévi 2,1 százalék után április–júniusban 2,2 százalékkal volt magasabb a GDP az egy évvel korábbinál az Európai Unióban – tájékoztatott az Eurostat.

Az unió statisztikai hivatalának gyorsbecslése szerint az előző negyedévhez képest 2017 második negyedévében 0,6 százalékkal nőtt a GDP.

A növekedés üteme gyorsul: 2016 harmadik negyedévében 1,8, negyedik negyedévében 2,0 százalékkal emelkedett év/év alapon az uniós GDP.

Elkelt a West End Business Center

Július végén zárult a West End bevásárlóközponttal szemben található West End Business Center irodaház tranzakciója; az ügylet során a WING Zrt., a Morgan Stanley Real Estate Investing és a CC Real alkotta konzorciumtól az OTP Ingatlanbefektetési Alap vásárolta meg a Budapest szívében lévő irodaházat.

„A sikeresen megkötött megállapodás bizonyítja, hogy az a munka, amelyet 2015 óta folytattunk a West End Business Center irodaházban, szakértő, rendkívül magas színvonalú és sikeres volt. A WING, a Morgan Stanley Real Estate Investing és a CC Real alkotta konzorciumban a piacismeret, a szakértelem és a biztos pénzügyi háttér találkozott, és ennek köszönhetően jött létre az az értékteremtés, aminek az eredménye a mostani sikeres tranzakció. Az irodaházban jelenleg is folyó ingatlanfejlesztési munkálatoknak köszönhetően pedig a szolgáltatások színvonala tovább fog emelkedni” – mondta Noah Steinberg, a WING Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Az irodakomplexum több mint 26 ezer négyzetméternyi kiadható irodaterülettel, ezer négyzetméter feletti üzlethelyiséggel és egy kétszintes teremgarázzsal rendelkezik – olvasható a WING közleményében.

Fokozottan ellenőrzik a munkavédelmi előírások betartását a hőség miatt

A hőség miatt fokozott figyelmet fordít a meleggel összefüggő munkavédelmi előírások betartásának a munkaügyi hatóság. Hűtött védőitalok, hosszabb és gyakoribb pihenőidővel kell készülniük a munkáltatóknak.

A péntekig elrendelt hőségriadó miatt a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkavédelmi főosztálya ismét felhívta a munkáltatók figyelmét a munkavállalók egészségének és biztonságának védelme érdekében szükséges megelőző intézkedések fontosságára és figyelmeztet, hogy a területileg illetékes fővárosi és megyei kormányhivatalok járási hivatalai ebben az időszakban fokozott figyelmet fordítanak a hőséggel összefüggő munkavédelmi előírások ellenőrzésére.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint tovább fokozódik a hőség: a nappali csúcshőmérséklet kedden 34-38 fok között alakul. A tartós hőség különösen megviseli az emberi szervezetet, ezért kiemelten fontos, hogy a munkavállalók alkalmazkodni tudjanak a forró napokhoz. A hőségriasztás miatt előírt pihenőidő miatt a munkavállalóknak a pihenőidő időtartamával munkavégzési kötelezettségük nem hosszabbodik meg.

A munkaadók kötelezettsége, hogy a hőségriadó ideje alatt az alkalmazottaik igénye szerinti mennyiségben hűtött védőitalt biztosítsanak, emellett a munkavégzés során rendszeresen iktassanak be pihenőidőt, és a kritikus 11-15 óra közti időszakban lehetőség szerint hűvösebb, árnyékos munkahelyen dolgozzanak a munkavállalók – emeli ki közleményében az NGM. (MTI)

NAV-hoz bekötött számlázó programok: a legfontosabb tudnivalók

0

A számlázó programok adóhivatal felé történő adatszolgáltatásával kapcsolatos legfontosabb tudni- és tennivalókat Czöndör Szabolcs, a NAV Kiemelt Adó- és Vámigazgatóságának főosztályvezetője foglalta össze.

2017. június 27-én jelent meg a 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet módosításának tervezete, mely a számlázó programok adóhivatal felé történő adatszolgáltatásáról szól. A rendelettervezetben a hatályba lépés dátuma 2018. július 1., amely időpontig még számos ponton várhatóak pontosítások, kiegészítések, valamint a műszaki követelményekkel kapcsolatos tájékoztatás megjelenése. A rendelet tervezet céljai között szerepel ugyanakkor, hogy az adózók tudjanak tervezni a számlázó programokkal szembeni követelmények megváltoztatásának informatikai, fejlesztési hatásaival, megfelelően fel tudjanak készülni a jövő nyári időpontra – írja Czöndör Szabolcs, a NAV Kiemelt Adó- és Vámigazgatóságának főosztályvezetője az Adóvilág legfrissebb számában megjelent „Számlázó programok adatszolgáltatásának szabályai” című cikkében.

Az adatszolgáltatás célja, adminisztratív hatása

A tervezet alapvető célja, hogy megváltoztassa a szám lákról készült adatszolgáltatási kötelezettséget úgy, hogy ne okozzon jelentős többlet adminisztrációs terhet, ne kerüljön sokba sem az adózók sem pedig az állam részére, elősegítse a gazdaság fehérítését és összhangban legyen a közösségi szabályokkal is. Az online számla adatszolgáltatás megteremtésével az adóhivatal számára gyors és közvetlen rálátása lesz a gazdasági folyamatokra, mellyel a kockázat elemzés hatékonyságát tudja javítani. A számla kiállító adózók számára az adatszolgáltatás a napi munkavégzésben nem jelentkezne feladatként, hiszen azt automatizáltan a számlázó program végzi. Számlabefogadói oldalon átmenetileg megmaradna az adóbevallás melléklete alapján történő adatszolgáltatás, melyhez kap adóhivatali szolgáltatást is.

Az intézkedésnek van adminisztratív teher csökkentő hatása, mely a kezdeti költségeket hosszabb távon ellensúlyozhatja. Ugyan akkor a vállalkozások számára előnyt jelenthet, hogy a kiállított számla tényéről és tartalmáról közel valós időben érte sülhetnek, függetlenül a számla megküldésének módjától.

Az adminisztratív teher csökkenés a tételes belföldi összesítő jelentés elkészítésével kapcsolatban érhető tetten. 2018. július 1-től a belföldi összesítő jelentés értékhatára a jelenlegi 1 millió forintról 100 ezer forintra csökken.

Az ezzel együtt járó adminisztratív teher kiváltását jelenti a számlázó programok automatikus és elektronikus adatszolgáltatásának kialakítása. Lényegében ezzel a technikával az adóhivatal a számla kiállítását követően szinte azonnal tudomást szerez a kiállított számla tényéről, tartalmáról, nyilvántartásba veszi a számlát, mely nyilván tartás helyettesíti a belföldi összesítő jelentést.

A számlázó program bejelentési kötelezettségének megszűnése

A rendelet tervezet alapján a jelenlegi számlázó program bejelentési kötelezettség megszűnik. A számlázó programokkal szemben követelmény lesz a számla és a számlával egy tekintet alá eső okirat adattartalmának adóhatóság felé történő továbbítása. Az adatszolgáltatási kötelezettség nem terjed ki a számlázó programból kiállított összes bizonylatra. Amennyiben a számlázó program egyéb számviteli bizonylatot vagy nyugtát is előállít, azoknak értékhatártól függetlenül nem kell szerepelniük az adatszolgáltatásban.

Az adatszolgáltatással érintett számlák

Az Adózás rendjéről szóló törvény 31/B §-a 2018. július 1-től a következő bekezdéssel egészül ki várhatóan: „Az általános forgalmi adó alanya külön jogszabályban meghatározott elektronikus módon adatszolgáltatást teljesít az állami adó- és vámhatóság részére azon számlázási funkcióval rendelkező programmal kibocsátott számlák külön jogszabályban meghatározott adattartalmáról, amelyekben egy másik, belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra áthárított adó összege a 100 000 forintot eléri vagy meghaladja. Az adó alany ezen számlákat érintő módosításról vagy érvényte lenítésről is külön jogszabályban meghatározott módon elektronikus adatszolgáltatást teljesít.” (2016. évi LXVI. törvény az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról, melynek 161. §-nak és 200. § 15-16 hatályba lépését a 2017. évi LXXVII. törvény egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról 2018. július 1-re halasztotta el.)

A gyakorlatban a fentiek azt jelentik, hogy a számlázó programnak ki kell válogatnia az alábbi feltételeknek megfelelő bizonylatokat:

  • A bizonylatnak számla vagy számlával egy tekintet alá eső bizonylatnak (pl. módosító számla, sztornó számla) kell lennie.
  • A számlán szereplő vevőnek magyar adóalanynak kell lennie.
  • Az áthárított adó összegének a 100 ezer forintnak vagy annál magasabbnak kell lennie.
  • Az előző feltételtől függetlenül amennyiben egy jelentés köteles számlának a módosításáról, érvénytelenítéséről szól a bizonylat, akkor a számla is jelentés kötelessé válik.

A fenti feltételeket annyiban szükséges kiegészíteni, hogy 2017. január 1-től hatályba lépett az áfa törvényben a számlával szemben támasztott feltételként, hogy a 100 ezer forintot elérő vagy meghaladó bizonylatok esetében, amennyiben a számla befogadója szintén adóalany, akkor a számla befogadójának az adószámát fel kell tüntetni.

Előzetes regisztráció

A rendelet tervezet alapján az adatszolgáltatás megkezdésének a feltétele az előzetes regisztráció. A regisztráció kettős regisztrációt jelent: számlázó program és végpont regisztrációja. A regisztráció célja, hogy az adóhivatal be tudja azonosítani azt a helyet és azt a számlázó programot, mely az adatot szolgáltatja. A számlázó program azonosításának akkor van jelentősége, ha egy számlázóprogram nem megfelelően kommunikál az adóhivatallal. Ekkor ugyanis az adóhivatal nem csak a szoftvert használókat tudja erre figyelmeztetni, hanem a probléma hatékonyabb elhárítása érdekében fel tudja venni a kapcsolatot a szoftver fejlesztőjével.

Az adatszolgáltató végpont minden esetben egyedi számlázó programot jelent. Például ha egy társaságnak van öt telephelye, mely telephelyeken elkülönült számlázó programok futnak, akkor öt végpont regisztrációra van szükség. Ez független attól, hogy a számlázó programok az öt telephelyén ugyan olyan típusú és verziószámú szoftver vagy sem, hiszen mindegyik önálló adatszolgáltató végpontnak minősül. Amennyiben az öt telephelyet egy köz ponti számlázó rendszer szolgálja ki, akkor egy számlázó programnak minősül, így egy végponti regisztrációra van szükség.

Az adatszolgáltatás kizárólag a regisztráció elvégzését követően kezdhető meg, hiszen az adatszolgáltatás technikájának részét képezi a regisztráció során kiadott egyedi azonosítók. Az egyedi azonosítók beazonosítják az adóhivatal számára az adózót, a számlázó programot, valamint a számlázó program helyét. Az előzetes regisztrációnak és az egyedi azonosítónak szerepe van az autentikációban és az esetlegesen előforduló hibák forrásának beazonosításában is.

Az adatszolgáltatás technikája

Az adatszolgáltatást a számlázó programnak alapvetően automatikusan kell elvégeznie, a jogszabályi rendelkezés alapján nem szükséges az emberi beavatkozás. A jogszabály is a számlázó programmal szembeni kötelezettségként írja le az adatszolgáltatást. Tehát a számlázó programnak szükséges alkalmasnak lennie arra, hogy az adatszolgáltatási kötelezettségnek emberi beavatkozás nélkül eleget tudjon tenni.

Az adatszolgáltatást az előzőekben leírt feltételeknek megfelelő számlákról kell elvégeznie a számlázó programnak akkor, amikor a számlát lezárta, a számlán további módosításnak nincs lehetősége. Tehát a kiállított számlákról szükséges az adatszolgáltatást megtennie a programnak, függetlenül attól, hogy átadásra ténylegesen mikor kerül sor.

A számla kiállítás folyamatában előfordulhatnak olyan esetek, amikor a kiállított számla nem megfelelő adattartalommal készül el, ezért az érvénytelenítésre kerül és egy új számla kerül kiállításra. Amennyiben a nem megfelelő adat tartalmú számla adatszolgáltatás köteles, akkor függetlenül attól, hogy mikor érzékeli a számla kiállító a problémát, az adatszolgáltatásnak meg kell történnie. Ezt követően az érvénytelenítő számláról is szükséges adatot szolgáltatni, majd a helyes adattartalommal rendelkező számláról is (amennyiben megmarad az adatszolgáltatási kötelezettség, és nem összegelírás miatt kellett érvényteleníteni a bizonylatot). Vállalatirányítási rendszereknél jellemző megoldás, hogy a kiállítás napján érvénytelenített számlák nem kerülnek bele a könyvelésbe, de ettől függetlenül az adatszolgáltatásnak meg kell történnie.

Az adatszolgáltatásnak a számla, számlával egy tekintet alá eső okirat kiállítását követően haladéktalanul, de legfeljebb 24 órán belül kell megtörténnie. Az elsődleges adatszolgáltatási kötelezettség az azonnali adatküldés. Ugyanakkor vannak olyan számlázási rendszerek, ahol technikailag az azonnaliság követelménye nem tud teljesülni. Ilyen lehet például az, amikor a számlák nagy tömegben készülnek el, mely esetben technikailag az azonnali adatszolgáltatás nem kivitelezhető. A jogszabály tervezet ugyanakkor az ilyen típusú rendszerek esetében a 24 órán belüli adatszolgáltatás tartja még elfogadhatónak, tehát a számlázó rendszerek kialakításánál ezt a kötelezettséget figyelembe kell venni.

Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a számla kiállítását követő 24 órán belül sem tud megtörténni az adatszolgáltatás, például internet hálózati problémák adódhatnak, az adóhivatali fogadó rendszernél is előfordulhatnak üzemzavarok, tervezett karbantartások, amikor a rendszer nem működik. Ezekben az esetekben a probléma elhárultát követően legfeljebb 24 órán belül szükséges az adatszolgáltatásnak megtörténnie. Ugyan ez vonatkozik azon esetekre is, amikor a számlázó program hibája miatt nem történik meg az adatszolgáltatás.

A számla kiállítását nem feltétlenül a számla kiállításra kötelezettnek kell elvégeznie. Ezt megteheti a vevő is önszámlázás esetén, de a kiállításra kötelezett más társaságot is megbízhat a számláinak előállítására, megküldésére. Az adatszolgáltatási kötelezettség bár a számla kiállításra kötelezettet terheli, ugyanakkor technikailag a számlázó program fogja teljesíteni ezt a kötelezettséget. Így ezekben az esetekben elválik egymástól az adójogi kötelezett és a kötelezettséget teljesítő vállalkozás. Amennyiben a számlázással meghatalmazott társaság nem Magyarországon talál ható, akkor a külföldi társaság számlázó rendszerét is fel kell készíteni a számlaadat szolgáltatásra.

Előfordulhat, hogy a számla kiállításra kötelezett több számlázási szolgáltatóval is kapcsolatban van, de vannak olyan esetek is, amikor egy számla előállítási folyamatába több szolgáltató is bekapcsolódik. Ezekben az esetekben fontos meghatározni, mely szolgáltatónál található számlázó szoftver. Előfordulhat, hogy több szereplőnél is találunk számlázó szoftvert, ugyanakkor a számla kiállítását csupán egy fogja elvégezni, a kiállítás folyamatában az azt megelőző szoftverek nem fognak számlázó szoftvernek minősülni. A számlázó szoftver nem feltétlenül a szolgáltatási lánc utolsó szoftverét jelenti. A számlázó szoftvernek az egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy nyilvántartást vezet a kiállított számlákról, mely számlák sorszámait a jogszabályoknak megfelelően kezeli, így garantálja például a kihagyásmentességet, ismétlődés mentességet, folyamatos elszámolást. Ha megvizsgáljuk a kiállított számlát, az azon szereplő számla sorszám mutatja meg azt, mely szoftvert kell számlázó szoftvernek tekinteni. A jogszabályi kötelezettségeknek ennek a szoftvernek szükséges eleget tennie, tehát ettől a szoftvertől kell várnunk az adatszolgáltatást.

Komplex vállalatirányítási rendszereknél felmerülhet annak a kérdése is, hol kezdődik, és hol végződik egy számlázó rendszer. De akár a vállalatirányítási rendszer határainak a megállapítása is kihívásokat jelenthet. Az adatszolgáltatásnál megfelelő megoldást jelenthet, ha a vállalatirányítási rendszeren belül egy elkülönült modul végzi az adatszolgáltatást, vagy a vállalatirányítási rendszerhez szorosan kapcsolódó informatikai megoldáson keresztül érkezik az adóhivatalhoz a számlaadat.

Az adatszolgáltatás struktúrája, formátuma

Az adatszolgáltatás XML alapú fájlra épül, melynek struktúrája eltér az adatexport struktúrájától. Az adatszolgáltatás struktúrája több elemben épít az OECD ajánlásként megjelenő SAF-T szabványra, ugyanakkor számos helyen eltérést is mutat. A séma kialakításánál figyelembe vették a számlázó programok adatexportjával kapcsolatos tapasztalatokat is.

Az adatszolgáltatás sémájának kialakítása során fontos szempont volt az időtállóság és a könnyű bővíthetőség is. Éppen ezért több olyan elem került nevesítésre a sémában, mely az áfa törvényben foglalt számla kötelező adattartalmának nem része. Az adatszolgáltatás jogszabályi kötelezettsége ugyanakkor az áfa törvényben a számlával szemben támasztott tartalmi követelményekre vonatkozik. Ez az adattartalom a jelenleg hatályos adatexportnál szűkebb adattartalmat jelent.

Az adatszolgáltatás alapelve, hogy egy XML adatállomány kizárólag egy darab számlát tartalmazhat.

Amennyiben a számlázó program technikai okok miatt egyszerre több számlaadatot küld meg az adóhivatal részére, akkor nem teheti meg ezt egyetlen adatfájlban, mindenképp fel kell darabolnia külön adatállományokba a számlákat.

Az adatszolgáltatás a következő főbb adatköröket tartalmazza:

  • Adatszolgáltatás technikai adatai: pontos időpont, végponti azonosító.
  • Számlázó szoftver adatai: gyártó neve, szoftver elnevezése, verzió száma.
  • Számla jellege.
  • Eredeti számla adatai.
  • Módosító számla adatai.

Az adatexportot sok kritika érte, főleg a címadat kezelés területén. Az adatszolgáltatásnál a rendelet tervezet melléklete két típusú címadatot különböztet meg: egyszerű címet és összetett címet. Az egyszerű címnél elegendő az országkód, irányítószám, település név és a további címadatok megadása. Tehát ebben az esetben az utca, házszám, emelet, ajtó szerinti bontást nem kell elvégezni. Amennyiben ez utóbbi elérhető a számlázó programban önálló adatként, akkor az összetett címadat szolgáltatást kell majd használnia a programnak.

A tételsoroknál megjelenik az EKÁER bejelentés azonosító száma, melyet akkor lehet feltüntetni, amennyiben az adott tétel EKÁER bejelentés köteles.

Az adatexporttól eltérően a kedvezményt nem csak összegszerűen lehet megadni, hanem százalékos értékben is. Hasonlóan az adatexporttól eltérő megoldása van az áfa értékének megadásának. Az adatstruktúra külön elemként tartalmazza az adó összegét forintban, illetve a számla pénznemében történő megadását. Az adatexport összesítő adataiból tételsor adatba került az adatszolgáltatásnál a fordított adózás jelzése. Alapvető újdonsága az adatstruktúrának, hogy a felhasználók bővíthetik. Külön hely került kialakításra az adatfájl karakteres, numerikus és dátum jellegű adatokkal történő kiegészítésének, bővítésének.

Összességében elmondható, hogy az adatszolgáltatás adat struktúrája alapvetően eltér az adatexportétól, ugyanakkor számos olyan problémát, kihívást kijavít, ami a jelenleg hatályos adatexportban megtalálható. Ezen túlmenően kellően rugalmas, hogy a séma időtállósága biztosítható legyen. Ez a rugalmasság teremti meg annak a lehetőségét, hogy idővel az adóhivatal több szolgáltatást tudjon nyújtani annál, mint ami 2018-ban megjelenik.

Belföldi összesítő jelentés

A belföldi összesítő jelentést a számlázó programok adatszolgáltatása teljesen ki tudja váltani, hiszen a jelentéshez szükséges adatokat az adatszolgáltatás már tartalmazza. Amennyiben a társaság pénztárgéppel állít elő számlát, akkor abban az esetben sem keletkezik adatszolgáltatási kötelezettsége. Számla kiállítói oldalon egyedül a kézi számlatömb esetén szükséges az adatszolgáltatást megtenni, melyre külön adatszolgáltatási felület kerül kialakításra.

A jelenlegi jogszabályi tervezetek alapján számla befogadói oldalon ugyanakkor megmarad az adatszolgáltatási kötelezettség, tehát a belföldi összesítő jelentés nem fog teljesen eltűnni. Ugyanakkor ez a kötelezettség nem terjed ki a számla összes adatára, csupán a jelenlegi adatokra:

  • Kibocsátó adószámának első nyolc számjegye.
  • Áfa alapja.
  • Áfa összege.
  • Számla sorszáma.
  • Teljesítés dátuma (ennek hiányában a számla kelte).

A 2018. július 1-jén hatályba lépő jogszabály alapján az adózóknak lehetőségük lesz lekérdezni a számla kiállítóként és számla befogadóként az adatszolgáltatással érintett számláikat. Így az adóhivatali rendszeren keresztül meg nézhetik, hogy a partnereik milyen számlákról küldtek adatszolgáltatást, melyeknél ők voltak a vevők. Ez a felület lehetőséget fog adni az adózók részére, hogy a belföldi összesítő jelentésüket könnyebben előállítsák.

A bevezetés ütemezése

A bevezetésre három lépcsőben kerül sor, melyek közül az első két lépcső a tesztelést szolgálják. A társaságoknak, de inkább a szoftverfejlesztőknek 1 évük van a felkészülésre, mely idő alatt szükséges áttekinteni a jelenleg működő számlázó szoftvert és a szükséges módosításokat kifejleszteni, letesztelni. A tesztelés folyamatában különböző adóhivatali szolgáltatások is meg jelennek. A 2017. június 27-én megjelent rendelet tervezet melléklete tartalmazza az adatszolgáltatás struktúráját. Ezzel párhuzamosan megkezdte működését 2017. július 3-tól a https://onlineszamla.nav.gov.hu weboldal, melyen elérhetők a legfrissebb információk az adatszolgáltatással kapcsolatban, valamint letölthető a fejlesztéshez szükséges XSD állomány is. Ezen túlmenően a szoftverfejlesztők tesztelhetik az általuk előállított XML adatállományok sémának való megfelelését is. Ehhez a NAV Külső Online Bejelentő és Adatszolgáltatási Keretrendszeréhez (KOBAK) szükséges egy regisztrációt elvégezniük, melyen keresztül lehet a teszteléshez csatlakozni.

A tervek szerint 2018. január 1-vel lesz lehetőség arra, hogy ne egyedi adatfájl feltöltéssel, hanem a számlázó programok adatszolgáltatásán keresztül tudják a fejlesztők tesztelni az általuk fejlesztett programokat. Ettől az időponttól tesztelérésen keresztül meg tud történni az adatszolgáltatás, erről a jogszabályi működésnek megfelelően információt kap a küldő szoftver. Ugyanakkor ez az adatszolgáltatás nem váltja ki a belföldi összesítő jelentést kibocsátói oldalon, mivel 2018. január 1-től kizárólag rendszer tesztelésre nyílik lehetőség.

2018. július 1-jén fognak hatályba lépni a számlázó programok elektronikus adatszolgáltatási kötelezettségét előíró jogszabályok, ezzel az időponttal fog változni az adatszolgáltatás összeghatára, így az adatszolgáltatás 1 éves felkészülési időt követően éles üzemi környezetben fog működni, a beérkezett adatok már érvényes adatszolgáltatásnak fognak minősülni.

Az adatszolgáltatás hasznosulási lehetőségei

A számlaadatok online adatszolgáltatása az adóhivatal számára rendelkezésre álló adatokat jelentősen meg fogja növelni, mely adatokat elsősorban a kockázatelemzés során tudja hasznosítani. A számlázási adatokat más adatokkal összekapcsolva hatékonyabb kockázatelemzési és kiválasztási rendszerek építhetőek fel, így várhatóan az adóhivatali ellenőrzések fókusza is egyre inkább a jelentős adózási kockázatot rejtő adózók irányába fog terelődni, és a jogkövető adózók kevesebb számú ellenőrzéssel számolhatnak. Például egy számlázási láncolat felderítése is gyorsabb lehet, és már a bevallás beadását megelőzően az adóhivatali rendszerek ráláthatnak az adózók tevékenységeire, adózási kockázataira. További előnyként jelenik meg, hogy az adóhivatal az elemzéshez szükséges adatokhoz a gazdasági esemény megtörténtével szinte egyidejűleg jut hozzá, így az esetleges problémákra az adóhivatal korábban tud reagálni.

A számla adatszolgáltatás alapján adóhivatali szolgáltatások is megjelennek. Ezek közé tartozik például elektronikus számlázás elterjedését segítő megoldások, a számlaadatok adózói lekérdezésének lehetősége.

Összegzés

Európa több országában már van számla adatszolgáltatási rendszer, melyek működési elvük tekintetében különböznek. A Magyarországon bevezetésre kerülő rendszer bár merít a nemzetközi tapasztalatokból, ugyanakkor a magyar sajátosságok megjelennek benne. A magyar rendszer továbbra is kitart a bilaterális rendszer mellett, tehát nem elégszik meg az egyoldalú számlaadat szolgáltatással. Jelenleg a két oldal adatszolgáltatási technikája eltérő, ugyanakkor látható olyan folyamat is, melynél a befogadói adatszolgáltatás adminisztratív terhe csökkenhet.

A kibocsátói oldalon nem feltétele a számla kibocsátásának az adatszolgáltatás megtörténte, az adatszolgáltatás nem szól bele a számla kiállítás fő folyamataiba. Lényegében egyfajta utólagos adatszolgáltatásról beszélünk, melynek online és azonnal a kiállítást követően kell megtörténnie.

A rendszer kiépítésének nem csak az a célja, hogy legyen online számla adatszolgáltatás, hanem ezeknek az adatoknak nagyon fontos felhasználási céljuk is van. Elsődleges cél az adóhivatali kockázatelemzési tevékenység hatékonyságának növelése, de ezen túlmenően további célok is megjelennek, melyeket nem biztos, hogy jövő év közepén, előfordulhat, hogy inkább azt követően fognak érezni az adózók. Ebből is lehet látni, hogy nem egy folyamat végét jelenti a jövő év közepe, hanem egy újabb lépcsőfokot az adóhivatali adatszolgáltatások fejlődésében, az adóhivatali szolgáltatások terjedésében.

Adóvilág

Bizakodva pályáz uniós forrásra mind több hazai kkv

Az idei második negyedévben az előző három hónaphoz képest közel dupla annyi vállalkozás talált számára vonzó kiírást, és növekedett a benyújtott pályázatok aránya is. Jelenleg tízből négy kkv véli reálisnak, hogy uniós forráshoz juthat.

A hazai vállalkozások egy évre előremutató várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index eredménye szerint kifejezetten pozitívak a cégek az uniós forrásokkal kapcsolatban. Jelentősen megnőtt az érdeklődés a cégek részéről a pályázatok iránt. Ezt mutatja, hogy az elmúlt negyedévhez képest közel dupla annyi kkv találkozott mostanában olyan kiírással, amely érdekelheti a céget (28 százalék), és növekedett az egy vállalkozásra eső benyújtott pályázatok aránya is. A kkv-k átlagosan 1,7 pályázatot nyújtottak be cégenként az elmúlt egy évben, szemben a korábban jellemző 1,4 értékhez képest – részletezte az eredményeket Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

A pályázati források elnyeréséről is pozitívan vélekednek a cégek. Jelenleg tízből négy vállalkozás gondolja úgy, hogy uniós támogatáshoz juthat, ami jelentős előrelépés az előző negyedévhez képest, amikor tízből csupán három vállalkozás nyilatkozott így. Mindez minden bizonnyal annak köszönhető, hogy idén élénken beindultak a pályázati kiírások – mondta el a szakember. Ha a különböző ágazatokat nézzük, viszonylag egységes kép rajzolódik ki az uniós pályázati esélyeket illetően. Továbbra is az agrárcégek tartják a legvalószínűbbnek, hogy uniós támogatáshoz jussanak (58 százalék), de jelentős javulás figyelhető meg a kereskedelmi és a szolgáltató cégeknél is. Előbbieknél mintegy 15 százalékponttal.

Ha a különböző ágazatokat nézzük, viszonylag egységes kép rajzolódik ki az uniós pályázati esélyeket illetően. Továbbra is az agrárcégek tartják a legvalószínűbbnek, hogy uniós támogatáshoz jussanak (58 százalék), de jelentős javulás figyelhető meg a kereskedelmi és a szolgáltató cégeknél is. Előbbieknél mintegy 15 százalékponttal 43 százalékra, utóbbiaknál 11 százalékponttal 40 százalékra nőtt azon cégek aránya, akik reálisnak tartják uniós forrás elnyerését. Az iparban ez az arány nem változott (40 százalék) az előző negyedévhez képest. 

Az uniós pályázatok meghatározó részévé váltak a vállalkozások életének, beruházásainak, mivel sok cég az EU-s pályázati forrásoktól teszi függővé fejlesztéseit. Ezért is bír kiemelt jelentőséggel, hogy az előző ciklus 14 százaléka helyett, a jelenlegi, 2020-ig tartó költségvetési periódusban nagy valószínűséggel a források 60 százaléka juthat gazdaságfejlesztésre. Ez nagymértékben hozzájárulhat a hazai vállalkozások versenyképességük növeléséhez – mondta el Kovács Viktor Zoltán. 

A magyar export négyötödét az uniós piacok veszik fel

0

Az áprilisi kilengés után ismét kétszámjegyű növekedést ért el májusban az export és az import. A kivitel euróban kifejezett értéke 19,7, a behozatalé 18,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Májusban az élelmiszerexport 22,1, a feldolgozott termékek kivitele 20,4 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és a gépek szállítóeszközök kivitele is 17,1 százalékos növekedést ért el az előző havi 6,5 százalékos csökkenés után – közölte a KSH. Tavaly májushoz viszonyítva 16,1 százalékkal nőtt a gépek, szállítóeszközök importja és hasonló mértékben, 17,0 százalékkal a feldolgozott termékeké, míg az élelmiszerek behozatala 13,9 százalékkal emelkedett.

Az energiahordozók importja euróban 45,0 százalékkal, de volumenben csak 16,9 százalékkal emelkedett, a kőolajból és kőolajtermékekből a behozatal volumene stagnált, a gáz importja viszont csaknem háromnegyedével emelkedett, a villamos energia behozatala közel hatodával nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

Májusban az EU tagállamaiba irányuló kivitel és behozatal euróban szinte egyenlő ütemben,16,4, illetve 16,5 százalékkal nőtt. A külkereskedelmi többlet 130 millió euróval emelkedett, és 957 millió eurót tett ki. Az export 79, az import 76 százalékát az EU tagállamokkal bonyolította le májusban Magyarország. Az EU-n kívüli országokkal folytatott kereskedelemben a kivitel 33,5, a behozatal 26,1 százalékkal emelkedett. A külkereskedelmi mérleg ebben a viszonylatban 86 millió euróval javult, és 2,5 millió euró aktívumot mutatott májusban.

Az év első öt hónapjában a kivitel 42,166 milliárd eurót tett ki, az import értéke 37,849 milliárd volt, 11,1, illetve 12,4 százalékkal több, mint a múlt év azonos időszakában. A kereskedelmi mérlegtöbblet 56 millió euróval 4,317 milliárd euróra nőtt tavaly január-májushoz képest. (MTI)

Egymillió adózót értesít tartozásról vagy túlfizetésről az adóhatóság

0

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) október végéig mintegy egymillió adózót értesít arról, hogy az elmúlt évről adó-, illetve vámtartozása vagy túlfizetése van.

A NAV tájékoztatása szerint idén már a kivonat elején mindenki megtalálja a számára legfontosabb információt: mennyit kell fizetni, illetve mennyit igényelhet vissza. Az adóhivatal kiemelte, hogy adószámla-kivonatot csak az kap, akinek legalább egy adónemben kétezer forintnál több tartozása, vagy túlfizetése van a tavaly december végi adatok szerint. A kivonat mellett késedelmipótlék-értesítőt is találhat a postaládájában, aki fizetési kötelezettségét a tavaly nem vagy csak késedelmesen teljesítette.

Közölték azt is, hogy a most érkező kivonatokon az adó- és vámfolyószámlák egyesítése miatt már a vámtételek is szerepelnek. Akik tartoznak, illetve késedelmi pótlékot kell fizetniük, kötelezettségeiket csekken, átutalással, bankkártyával, vagy esetleges többletük átvezetésével is rendezhetik. Túlfizetés esetén a 1717-es nyomtatványt kell benyújtani a visszaigényléshez. 

A közlemény szerint akik úgynevezett elektronikus bevallók, tehát kötelező a netes felületet használniuk, vagy 2016. január 1. és 2017. június 12. között önkéntesen nyújtották be elektronikusan bevallásukat, adatszolgáltatásukat, adószámlájukat is elektronikusan követhetik, nem kapnak papíralapú értesítést.

A NAV felhívja a figyelmet, hogy az adószámla-kivonatot, illetve a pótlékértesítőt mindenkinek célszerű összehasonlítania a saját nyilvántartásával, ebben a kivonat mellékleteként küldött „Tájékoztató” segít. Az adózók eltérés esetén észrevételt személyesen az ügyfélszolgálatokon, telefon vagy írásban tehetnek. (MTI)

Két tucat kékfrankos rozét vizsgált és kóstolt a Nébih

A Nébih szakemberei 2016-os évjáratú, száraz kékfrankos rozékat ellenőriztek illetve kóstoltak. Összesen 28 terméket vizsgáltak élelmiszerbiztonsági, minőségi és kedveltségi szempontok mentén. Az összkép megfelelő volt, de akadtak jelölési hiányosságok.

A rozé bor napjainkban nagy népszerűségnek örvend, ahogyan a belőle készülő fröccs is a nyár egyik slágerterméke. A nagy kereskedelmi áruházláncok kínálata alapján összesen 28 kékfrankos rozét vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) munkatársai. Valamennyi 2016-os évjáratú, száraz bor volt. A Nébih referencia laboratóriumában – többek között – a termékek tényleges- és összes alkoholtartalmát, hamutartalmát, valamint aszkorbinsavtartalmát is mérték.

Ellenőrizték továbbá, hogy a borok színezéséhez használtak-e nem megengedett mesterséges vagy természetes színezéket a gyártók, illetve hogy kimutatható-e idegen cukor a termékekben. Jó hír, hogy egyetlen esetben sem tartalmaztak sem mesterséges, sem hozzáadott természetes színanyagot a rozék. A hat terméken szúrópróbaszerűen elvégzett NMR és izotóparány vizsgálatok eredményei alapján a termékek cukoreredete is megfelelt.

A vizsgált rozé borok beltartalmi és élelmiszerbiztonsági jellemzői megfeleltek az előírásoknak. A címkék ellenőrzése során azonban a 28 ital közül három estben találtak jelölési pontatlanságokat a borászati felügyelők. Az egyik tételnél például a címkén feltüntetett értéknél magasabb alkoholtartalmat mértek. A hiányosságok miatt a gyártókat figyelmeztetésben részesíti a Nébih – írja közleményében a hivatal. 

A borokat meg is kóstolták, szakértők és borkedvelő laikusok bírálták a rozékat. Az értékelők a termékeket külső megjelenésük, színük, illatintenzitásuk, ízük, zamatuk és összbenyomásuk szerint pontozták. A kóstolók kedvence a Molnár Mátrai Kékfrankos Rosé lett. A Szupermenta rangsorban másodikként végzett a Gedeon Birtok Kékfrankos Rosé. A dobogósok sorát harmadik helyen a Babarczi Szőlőbirtok Pannonhalmi Kékfrankos Rozé zárta.

További részleteket és a vizsgált 28 bor listáját illetve helyezését megtalálja ITT.

Új szabályok szerint bírságol a NAV 2018-tól

0

Már véleményezhető az új adóeljárási törvény (Art.) tervezete, amely több ponton módosítja a bírságokra vonatkozó szabályokat is.

„A kormány 2016. április 4-i ülésén tárgyalt és elfogadott Art. koncepció szerint az újraszabályozás célja annak tükrözése, hogy az állam az adóhatóságon keresztül ügyfélbarát szolgáltatást nyújt, segíti az adózókat adókötelezettségeik teljesítésében, ugyanakkor ezt oly módon teszi, hogy a költségvetés bevételi érdekei nem sérülnek, minden kötelezett a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően vegye ki részét a közteherviselésből” – olvasható az itt elérhető tervezet általános indoklásában, amely felsorolja a főbb módosításokat is.

A bírságszabályok változásai

  • A késedelmi pótlék mértéke a jelenlegi jegybanki alapkamat (0,90 százalék) kétszereséről (1,80 százalék) a jegybanki alapkamat öt százalékponttal növelt mértékére (5,90 százalék) emelkedik, megszüntetve azon helyzetet, hogy a legolcsóbb hitelező jelenleg az adóhatóság, illetve az állam.
  • A kisösszegű pótléktartozások kezelése, végrehajtása aránytalanul nagy kapacitást köt le, ezért a Tervezet szerint a NAV az 5000 forintot el nem érő késedelmi pótlékot nem írná elő. Jelenleg ez az értékhatár 2000 forint.
  • Az adóbírság mértéke az adóhiány 200 százaléka, ha az adóhiány a bevétel eltitkolásával, a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisításával, megsemmisítésével függ össze. A tervezet a 200 százalékos bírságmértéket 100 százalékra csökkentené, mivel a tapasztalatok alapján érdemben nem motivál a jogkövetésre a kiemelten magas 200 százalékos bírság, jellemzően csak a meg nem fizetett tartozások összegét növeli.
  • A tervezet egyszerűsítené a mulasztási bírság szabályozást és megszüntetne néhány bírságtényállást, úgy, mint a háztartási alkalmazott bejelentésének elmulasztása, a jogszerűtlen adóelőleg mérséklés, a számlatartási kötelezettség megsértése és az üzletlezárást helyettesítő bírság.
  • Egyfajta szankcióként kerül sor a hatályos szabályok alapján az adószám-felfüggesztésre. A felfüggesztett adószámú adózó sajátos és adózási szempontból rendkívül nehezen kezelhető státuszban van, mert miközben bizonyos jogai korlátozottak, gazdasági tevékenységet folytathat és ahhoz kapcsolódóan adókötelezettségeinek is eleget kell tennie. Ez a fajta kettősség az adózók számára is sokszor értelmezhetetlen, melyet tovább bonyolít, hogy a felfüggesztés időszaka jellemzően rövid, átmeneti jellegű és a legritkább esetben igazodik az adómegállapítási, adóbevallási időszakokhoz. Ezért a tervezet a jogintézmény megszüntetésére tesz javaslatot.
  • A csupán időhúzást célzó fellebbezések visszaszorítása érdekében (a fellebbezés elbírálásáig nem jogerős a határozat és nem esedékes az előírt fizetési kötelezettség) bevezetésre kerül a tervezet szerint a feltételes adóbírság kedvezménye. Ennek értelmében ha az adózó lemond az adóellenőrzés megállapításairól hozott határozat elleni fellebbezéséről és az esedékességig megfizeti az előírt adókülönbözetet, mentesül a kiszabott adóbírság 50 százalékának megfizetése alól.

Kintlévőség kezelése: hogyan jusson a pénzéhez?

A kintlévőség az a pénzügyi tétel, ami szinte mindenkinek fáj. Kinek jobban, kinek kevésbé – ez csakis attól függ, hogy a vállalkozás cashflow-ja milyen jó. A jó cashflow, vagyis a meglehetősen mozgalmas és pozitív egyenlegű pénzáramlás képes elfedni a kintlévőségeket is – így azok egy rosszabb periódusban aztán akár időzített bombaként robbanhatnak. Röviden: jó kintlévőség nincs.

Kintlévőség – Nem katasztrófa, ha van, de jobb, ha nincs! 

Amikor a vállalkozások pénzügyi stabilitásának 7 pontjáról írtam, nem véletlenül említettem a stabilitás egyik pontjaként a kintlévőséget. Pontosabban: a kintlévőséget jobb, ha nem kezelnie kell…

Hogyan lehet a kintlévőséget megelőzni? 

  • kvalifikált vevők – alapvetően marketingfeladat, hogy olyan vevőkört tudjon kiépíteni, akik nem filléreznek, nem vitatják az értékesítési árait, tudják, hogy ha egy bizonyos minőséget várnak el, annak ára van, amit meg is kell fizetni stb. Hogy ilyen vevői legyenek, ahhoz nagyon jól be kell lőni a célpiacot, ez pedig a marketing területe.
  • kvalifikált vevők 2 – mindez azonban még nem lenne elegendő ahhoz, hogy kvalifikált vevői legyenek. Ehhez kell az is, hogy az értékesítés is bele adjon apait-anyait. A vevőinek és a vevőjelöltjeinek kezdettől fogva tisztában kell lenniük azzal, hogy hogyan tudnak Öntől vásárolni, mi a vásárlási és fizetési folyamat menete, mit kell nekik ebben teljesíteni. Ez ugyanis már szintén egy szűrő. Aki ennek tudatában még mindig úgy dönt, hogy pont az Ön terméke, szolgáltatása kell neki, annak már nem sok lehetősége marad a kifogásokra, ha egyszer már a Megrendelem gombra kattintott. Ennek a metódusnak egy leágazása, hogy a megrendelés esetén (online megrendelés esetén különösen) a vevő nyugtázza az Általános Szerződési Feltételek című szösszenetet, közismertebb nevén az ÁSZF-et. Online ezt a megrendelésnél kattinthatóan olvashatóvá kell tenni, és a megrendelést addig ne is fogadja, amíg az elfogadást a vevő a checkboxban le nem nyugtázza. Offline pedig úgy alakítsa ki a vásárlási/értékesítési folyamatait, hogy ezen feltételek ismertetése képezze részét a vásárlásnak, szerződéskötésnek vagy bármilyen más formában történő üzletkötésnek.
  • kvalifikált vevők 3 – ha már szóba került az ÁSZF, akkor az nemcsak arra jó, hogy a folyamatait megismertesse a vevőivel, hanem arra is, hogy a fizetési késedelembe esett vevői kezelésére vonatkozó folyamatait is bemutassa nekik. Jó, ha mindenki tisztában van vele, mit kockáztat azzal, ha nem fizet határidőre. Itt a csúzlitól az atomfegyverig, vagyis az első kedves telefonos érdeklődéstől a behajtóig minden játszhat – csak a folyamat legyen jól felépített, több lépcsős, és legyen benne fokozatosság. (Tehát pl. ne a 31. napon uszítsa rá a behajtót a nemfizető vevőre vagy kezdeményezze a vevő cége ellen a felszámolási eljárást.)
  • fizetési hajlandóság ösztönzése – sokan ezt is marketingakciónak hiszik, pedig szerintem sokkal inkább pénzügyi tudást igényel a jó megvalósítás. Miért? Mert ha csak annyit lát az egészből, hogy árengedményt ad a vevőinek, akkor régen rossz – a cuccaival árakciózni ugyanis bárki tud (a hülye is), csak éppen sokan tönkre is mennek bele. A fizetésre ugyanis ösztönözni is tudja a vevőjelöltjeit. Ennek egyik és totálisan banális eszköze, hogy lehetővé teszed neki az azonnali fizetést (amíg még friss a vásárlási döntés, és a vevő „lendületben” van). A boltjában azonnal a kasszához is fáradhatnak a vevővel, de nagyban megkönnyítheti a dolgát, ha van kártyás fizetési lehetőség Önnél. Ugyanígy az Ön weboldala esetén is érdemes elgondolkodni azon, hogy azonnali utalással, kártyás fizetéssel tegye kényelmesebbé a vásárlást. És most jön a képbe az, hogy pénzügyi döntést hozzon… A kártyás fizetés ugyanis nagyon vevőbarát, és lehet forgalomnövelő hatása – de vannak költségei is. Ha csak néhány vásárlás van havonta, és az is egyenként pár tízezer forint értékben, lehet, hogy akármennyire is csilivili megoldás lenne ez a vevői szemében, egyszerűen nem érné meg, hogy ezt lehetővé tegye a vevőidnek. Ha viszont olyan piacon dolgozik, hogy ezt ki sem tudja kerülni, akkor újra kell gondolnia az üzleti modelljét és a rá épülő üzleti tervét, hogy hogyan szerezzen több vevőt és növelje meg a vásárlások értéket is.
  • fizetési hajlandóság ösztönzése 2 – egy másik pénzügyi megoldás arra, hogy a vevői fizetési hajlandóságát ösztönözze: adjon a vevőknek engedményt! De csak akkor, ha a vásárló gyorsan fizet. Ez bevett gyakorlat nagyobb cégek fizetési eljárásaiban, skontónak nevezik. Tulajdonképpen sávosan adott engedményt jelent. Az engedménysávok attól függően változnak, hogy milyen gyorsan fizet a vevő: ha pl. 10 napon belül utal, akkor kapja a legnagyobb engedményt, ha 20 napon belül, akkor már kevesebbet, ha pedig 30 napon belül, akkor a legkevesebbet. Ha a számlán feltüntetett 30 napos fizetési határidőre, akkor semmilyen kedvezményt nem kap a vevő, hiszen ő nem élt a felkínált lehetőséggel. Ilyenkor sem árt számolni! Az árakat úgy kell kialakítania, hogy akkor is maradjon haszna, ha mindenki gyorsan fizet – de a vevőnek is vonzó legyen az így elért megtakarítás százaléka. Ezt a megoldást akkor érdemes választania, ha nagy a forgási sebessége, azaz adott időszak alatt nagy mennyiségben adja el a termékét, szolgáltatását, vagy kifejezetten nagy értékű az áru, ezért nagy a haszonkulcs is.

Ha ezekből az elemekből egy jól működő rendszert tud felépíteni – ahol a marketing, az értékesítés és a pénzügy ismét szorosan együtt dolgozott –, akkor a kintlévőség szinte ismeretlen fogalom lesz a vállalkozásában.

Kintlévőség – Akkor is van, ha papíron nincs is… 

Ha már kintlévőség, akkor nem árt, ha egy kicsit más szemszögből nézzük a dolgot. Szigorúan véve ugyanis csak azt nevezzük kintlévőségnek, amely összeget a kibocsátott számlái alapján nem fizettek meg a számlán feltüntetett határidőre a vevők.

Ha ez ilyen egyszerű lenne…

Van itt ugyanis még egy olyan körülmény is, amit úgy hívunk: áfa. Ha Ön áfa alany (vagyis az adószáma kilencedik számjegye 2-es vagy 3-as – ez utóbbi az evás adózókra igaz), akkor a számláiban felszámolt fizetendő adóval abban a másodpercben már tartozik a költségvetésnek (NAV-nak). Az adótörvény szerint ugyanis az áfafizetési kötelezettség a számla kiállításának pillanatában keletkezik – és nem akkor, amikor befolyik a számla ellenértéke.

Mit jelent ez a vállalkozása számára?

Azt, hogy ha pl. a számlát a hónap utolsó napján állítja ki 30 napos fizetési határidővel, akkor a kiállítás utáni hónap 20-án már meg kell fizetnie az áfát – anélkül, hogy az esetleg befolyt volna az Ön bankszámlájára. Vagyis kell, hogy legyen elegendő likvid tőkéje ahhoz, hogy előre finanszírozza a fizetendő áfát – ergo erre az áfára minden további nélkül lehet úgy is tekinteni, hogy a számla fizetési határideje szerint nem, az áfafizetési határidő szerint viszont nagyon is kintlévőség.

Mindezzel csak arra akartam felhívni a figyelmedet, hogy van az a tétel, ami számviteli szempontból nem kintlévőség, cashflow szempontból viszont nagyon is az – és mindennek a tetejébe Önnek még ki is kell fizetnie. Előre.

A kreatív kontroller (köz)beszól: Persze ezt is meg lehet oldani, hiszen a számla kiállításának időpontját Ön határozza meg. Így aztán azzal a 20 nappal – persze csak a törvényes keretek között – még „játszani” is tud, hogy minél rövidebb legyen az az időszak, amit valóban meg kell finanszíroznia. És persze használhatja a fizetésösztönző módszereket is, hogy áthidalja ezt az időtávot.

Kintlévőségek – Mihez kezdjen velük, ha már vannak?

Ez az a téma, amiről már beszéltem egy Facebook Live közvetítés során. A megtekintés 46:03 percet vesz igénybe. Azonban melegen ajánlott ezt az időt rászánni, ha már voltak komoly problémái a kintlévőségek kezelésével – vagy ha csak nagyon el akarja kerülni, hogy legyen problémája vele. 

Himer Csilla
kisvállalkozások kreatív kontrollere

Borfesztivál lesz a hétvégén Tolcsván

A borkóstolás, a zene és a gasztronómia hármasa határozza meg a következő hétvégét a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Tolcsván.

A Tolcsvai Borfesztivált tizennegyedik alkalommal rendezik meg. Az idei rendezvénysorozatot péntek délután nyitják meg – derül ki a szervezők közleményéből. Aznap megkezdődnek a zenei programok is, amelyek három helyszínen – a kastélypark színpadán, a bormúzeum udvarán és a világörökségi pincesoron felállított színpadon – zajlanak majd. 

Pénteken fellép a Joe Fritz Jazz Band, a Csillag Musical Társulat, DJ Regős, és koncertet ad együttesével Rácz Gergő, aki Kocsis Tibort is vendégül látja. Szombaton színpadra lép például Pély Barna, valamint Majka és Curtis, de rézfúvósokat és operettet is hallhat a közönség. Vasárnap mások mellett Dallos Bogi és az Apostol együttes szórakoztatja a közönséget. 

A tokaji borvidék szíveként is emlegetett település pincészetei közül idén huszonegy kínálja borait a rendezvényen, amely továbbra is megőrzi sétálós jellegét, vagyis a pincék között járkálva lehet kóstolni a borok többségét. Néhány termelő a pincéjét is megnyitja a látogatók előtt – közölte Keczeli-Kővári Ágnes a tolcsvai önkormányzat kulturális referense. Hozzátette: idén vendégként a villányi borvidék is képviselteti magát. 

Színesnek ígérkezik a gasztronómiai választék is. Keczeli-Kővári Ágnes elmondta, hogy a helyi csülkös kenyéren és a különleges aszús- gyümölcsös kenyérlángoson kívül lesz például alföldi lepény, és bemutatkozik a horvát nemzetiségi konyha is. (MTI)

Egyedi innovációs támogatást kap a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.

A kecskeméti székhelyű Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. 1,262 milliárd forint egyedi innovációs támogatást kap a „globális, skálázható haszongépjármű rendszerek fejlesztése” tárgyú projekt megvalósítására.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatból kiderül: a támogatási keretből 2017-ben 348 millió forintot, 2018-ban 287 millió forintot, 2019-ben 290 millió forintot, 2020-ban 18 millió forintot, 2021-ben 319 millió forintot kell biztosítani. Az első két évben a támogatás forrása a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap előző években felhalmozódott szabad maradványa lesz, 2019-2021-ben pedig a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap költségvetése. 

A kormány felhívta a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) elnökét és a nemzetgazdasági minisztert, hogy tegyék meg a forrás biztosításához szükséges intézkedéseket a 2017. évi 348 millió forint esetén azonnali határidővel, 2018-2021-re vonatkozóan pedig az adott költségvetési év július 15-ig. Az NKFIH elnökének a határozat közzétételét követő 10 napon belül intézkednie kell arról, hogy a társasággal megkössék a támogatási szerződést a támogatás kormányhatározatban meghatározott ütemezésben történő biztosítása érdekében. 

Knorr-Bremse vállalatcsoport müncheni székhelyével a vasúti és haszongépjármű rendszerekhez gyártott fékrendszerek területén világszerte vezető gyártónak számít, 2015-ben csaknem 6 milliárd euró árbevételt ért el, és 30 országban több mint 24 ezer munkatársat foglalkoztat. A csoport budapesti egysége a vasúti fékrendszerek tervezésének és gyártásának a központja, míg Kecskeméten a haszongépjárművek számára készülnek a fékrendszerek. (MTI)

Campus segíti a hazai startup vállalkozásokat

A Millenáris Parkban jöhet létre a Startup Campus Budapest a kormány határozata értelmében.

A Magyar Közlönyben közzétett kormányhatározat szerint a kabinet egyetért a Startup Campus Budapest megvalósításáról a Millenáris Parkban című koncepcióval, és felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy a Millenáris Nonprofit Kft. által, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH), valamint az Enterprise Hungary Nonprofit Kft. bevonásával gondoskodjon az előkészítésről. A koncepció Millenáris Nonprofit Kft. által történő megvalósítására a kormány 2017-ben 1,8 milliárd, jövőre 2,25 milliárd, 2019-ben pedig 1 milliárd forintot biztosít.

Pálinkás József, az NKFIH elnöke korábban elmondta, a Startup Campus program célja összhangban van a hivatal azon törekvéseivel, hogy országszerte alakuljanak ki és erősödjenek meg az ígéretes ötletek felkutatását, fejlesztését és finanszírozását lehetővé tévő közösségi és képzési bázisok. A program célja a felsőoktatásban születő innovatív ötletek vállalkozássá fejlesztésének támogatása, valamint a helyi K+F+I termékek és szolgáltatások regionális, üzleti akcelerációja. (MTI)

November végéig kell telepíteniük a felügyeleti egységet az automatásoknak a támogatáshoz

Összesen 3,24 milliárd forint, gépenként 120 ezer forint támogatás áll rendelkezésre a vállalkozásoknak az étel- és italautomaták felügyeleti egységének beszerzéséhez és telepítéséhez.

A támogatás elnyeréséhez az étel- és italautomatát üzemeltető vállalkozásoknak szerződést kell kötniük a felügyeleti szolgáltatóval, amely a felügyeleti egység szerelése mellett a támogatás igénylését is intézi. A szolgáltatónak a vállalkozóknak nyújtott támogatási előleggel 2018. január 31-ig kell elszámolnia – hívja fel a figyelmet közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). Az igénybevétel egyik feltétele, hogy a felügyeleti egységet az automatákba a szolgáltató legkésőbb 2017. november 30-ig telepítse, majd ezt követően üzemeltesse.

A szaktárca korábban arról tájékoztatott, hogy az adóhatóság ellenőrzési tapasztalatai szerint a gépek jelentős részét az adók megfizetése nélkül üzemeltetik. Ezért van szükség az automatafelügyeleti egységre, amelynek segítségével az adóhivatal éppúgy nyomon tudja követni az étel- és italautomaták forgalmát, mint a pénztárgépekét.

A kormány a Magyar Postát jelölte ki az étel- és italautomaták felügyeletére, jelenleg annak feladata a hatóságilag bevizsgált és engedélyezett műszaki berendezés, az automatafelügyeleti egység felszerelése, működtetése, amely a regisztrált étel- és italautomaták adatait továbbítja az adóhivatalnak – közölte az NGM. (MTI)

Iskolai programot indít az egészséges táplálkozásért az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság az egészséges táplálkozás népszerűsítése és minél szélesebb elterjedése, továbbá az európai zöldség-, gyümölcs- és tejtermelők támogatása érdekében augusztus 1-jén új uniós iskolagyümölcs-, iskolazöldség- és iskolatejprogramot indít, amelyet már az ősszel induló tanév első napjától kezdve minden uniós tagállamban bevezethetnek.

A bizottság tájékoztatása szerint az egészséges táplálkozási szokások gyermekek körében elterjesztését célzó program keretében gyümölcs-, zöldség- és tejosztás lesz, valamint külön oktatási programokat tartanak, amelyek a helyes táplálkozás fontosságát hangsúlyozzák, és bemutatják a gyermekeknek az élelmiszertermelés folyamatát.

Egyes feldolgozott termékek – például levesek, kompótok, gyümölcslevek, joghurtok és sajtok – osztására is sor kerülhet, amennyiben ezt a nemzeti egészségügyi hatóságok jónak látják. A termékek nem tartalmazhatnak hozzáadott cukrot, sót és zsírt, kivéve, ha a nemzeti egészségügyi hatóságok engedélyezik ezek korlátozott mértékű hozzáadását.

A termékeket egészségügyi és környezeti meggondolások, az idény, a változatosság és a hozzáférhetőség alapján kell kiválasztani, előnyben részesítve az uniós termékeket. A tagállamok ösztönözhetik a helyi vagy regionális beszerzést, előnyt biztosíthatnak a biotermékeknek, a rövid ellátási láncoknak, a környezeti előnyöknek, valamint a mezőgazdasági termékek minőségrendszereinek.

A 2017-2018-as tanévre megállapított 250 millió eurós (egy euró mintegy 305 forint) uniós finanszírozásból nagyjából 150 millió euró jut a gyümölcsökre és zöldségekre, és 100 millió euró a tejre – közölte a bizottság. Phil Hogan mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős uniós biztos elmondta, az iskolagyümölcs- és iskolazöldség-programot, valamint az iskolatej-programot – egy egységes jogi keret fogja össze.

Az új szabályok célja a hatékonyság fokozása, a támogatás célzottabbá tétele és az oktatási dimenzió megerősítése. A minden tagországra kiterjedő program az európai iskolások millióit juttatja egészséges táplálékhoz, és több ezer mezőgazdasági gazdálkodónak nyújt támogatást – tette hozzá.

Magyarország összesen közel 6 millió euró támogatást kap a programokra. Ebből csaknem 3,9 millió euró jut az iskolagyümölcs- és az iskolazöldség-programra, valamint majdnem 2 millió euró az iskolatejprogramra a szeptemberben kezdődő tanévben – olvasható az Európai Bizottság honlapján. (MTI)

Kivonul a lakossági áramszolgáltatásból a Magyar Telekom

A Magyar Telekom 2017. november 1-jével megszünteti a lakossági felhasználók részére nyújtott villamosenergia-szolgáltatását. Az ügyfeleket az állami szolgáltató veszi át.

November elsejétől a Nemzeti Közművekhez tartozó, országosan működő Démász Zrt. egyetemes szolgáltató kész arra, hogy minden érintett Magyar Telekom lakossági ügyfél villamosenergia-ellátását biztosítsa. Amennyiben az új szolgáltató az ügyfél számára megfelelő, úgy a Démász fogja megkeresni a szolgáltató-váltással kapcsolatban. 

Aki nem a Démásszal, hanem más villamosenergia-kereskedővel vagy egyetemes szolgáltatóval kíván szerződést kötni, annak az új villamosenergia-szerződésének megkötéséről és a kereskedőváltás kezdeményezéséről magának kell gondoskodnia szeptember 30-ig.

A Telekom lakossági villamosenergia-szolgáltatását 2017. október 31. napjáig biztosítja, és a szerződés megszűnését követően végszámlát küld ügyfeleinek. A szolgáltatás megszűnéséről minden érintett lakossági ügyfél részletes, teljes körű tájékoztatást kap a társaság felmondó levelében. 

A Telekom a közleményben emlékeztet, hogy 2010-ben indította el energiaszolgáltatási tevékenységét lakossági ügyfelei részére, a szabályozott egyetemes árnál kedvezményesebb díjakkal. A társaság korábban gázszolgáltatást is kínált, a lakossági gázszolgáltatási piacról azonban már 2015. augusztus 1-jével kilépett. Az üzleti energia ügyfeleket pedig 2016. január 1-jével a MET Holding AG-val alapított vegyesvállalatnak adta át. 

A Telekom energiaszolgáltatásból származó bevételei 2016-ban már csak mintegy 6,8 milliárd forintot tettek ki, több mint 86 százalékkal csökkentek az előző évhez képest. A távközlési társaság összes bevétele meghaladta a 602 milliárd forintot tavaly. (MTI)

Egyesülhet a közétkeztetési piac két nagy szereplője

Áldását adta a GVH arra, hogy a Hungast felvásárolja a Sodexot. Az ügylettel a közétkeztetési piac két nagy szereplője egyesül, de az egyes alpiacokon (például munkahelyi étkeztetés, közintézmények) az együttes részesedésük sem lesz túl nagy.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Hungast Holding Zrt. összefonódás-bejelentésére indult versenyfelügyeleti eljárásban megállapította, hogy a Hungast irányításszerzése a Sodexo Magyarország Kft. felett nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt. Az összefonódással érintett vállalkozás-csoportok, így a Hungastot magába foglaló György-csoport és a Sodexo-csoport egyaránt foglalkozik étkezési szolgáltatás nyújtásával, ezen belül közétkeztetéssel (oktatási-, egészségügyi-, egyéb közintézmények részére nyújtott szolgáltatás) és munkahelyi étkeztetéssel.

A GVH az összefonódás horizontális hatásainak elemzésekor megállapította, hogy a György-csoport piaci részesedése a munkahelyi étkeztetést tekintve minimális, továbbá egy, az adott ügyben nem érintett piaci szereplő a Sodexo-csoporténál lényegesen magasabb részesedéssel rendelkezik, így e piacon nem kell káros horizontális hatásokkal számolni. Csak a György-csoport nyújt közétkeztetési szolgáltatást egyéb közintézmények részére, így e tekintetben az összefonódás nem jár horizontális hatással. Mindkét vállalkozáscsoport részesedése csekély mértékben haladja meg a 20 százalékot az egészségügyi közétkeztetés piacán, valamint egy piaci szereplő itt is lényegesen magasabb piai részesedéssel rendelkezik, s van további három 10 százalék körüli piaci részesedésű vállalkozás is.

A két vállalkozáscsoport viszonylag magas (35-45 százalék közötti) együttes piaci részesedése miatt a GVH az oktatási közétkeztetési piacot vizsgálta legrészletesebben, és e piac vonatkozásában is arra a következtetésre jutott, hogy káros horizontális versenyhatások (áremelkedés, vagy minőségromlás) nem igazolhatók, különös tekintettel arra, hogy a megrendeléseket jellemzően közbeszerzési eljárás keretében lehet elnyerni.

Emellett a piacon az összefonódást követően is kellő számú, tendereken elindulni képes független vállalkozás marad fenn. Az összefonódó felek nem tekinthetők egymás közeli versenytársainak az elmúlt évekből rendelkezésre álló tenderadatok alapján (kevés olyan közbeszerzés volt, amelyen mindkét vállalkozáscsoport elindult, és adagszám szerinti szolgáltatási profiljuk is eltért). Az önkormányzatok, a szolgáltatás igénybevevői kifejezetten erős vevői alkupozícióval rendelkeznek.

A GVH nem azonosított káros vertikális és portfólióhatást sem, mert az összefonódás nem hoz létre új vertikális vagy kiegészítő jellegű kapcsolódást, hiszen a Sodexo-csoport csak olyan tevékenységeket végez, amelyekre a György-csoport működése már eddig is kiterjedt. Mindezek figyelembevételével a GVH megállapította, hogy a Hungast irányításszerzése a Sodexo felett nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt.