A SPAR szerint egyre nő a környezettudatos vásárlók száma Magyarországon. Tavaly a fogyasztók több mint ötöde a környezetbarát, többször használatos zacskókat részesítette előnyben.

„A tudatosan tervezett környezetvédelem a vállalat üzlethálózatában, a logisztikai központban, az élelmiszeripari üzemekben és a cégközpontban is a mindennapok része. Ehhez köthetően indítottunk útjára évekkel ezelőtt egy belső fejlesztési programot” – mondta Maczelka Márk.

A SPAR kommunikációs vezetője közölte: „a program célja, hogy már középtávon jelentősen csökkenjen a felhasznált műanyag csomagolások és eladott műanyagból készült termékek mennyisége”.

Jó példa, hogy jelenleg már csupán kétfajta műanyag bevásárlótáska érhető el a választékukban, ellenben számos környezetkímélő megoldást alkalmaznak: ilyen a papír szalagfüles táska, a papír hűtőtáska, az úgynevezett non-woven többször használatos környezetbarát táska, valamint a PP-típusú, többször használatos bevásárlótáska.

Az idei év nagy újdonsága a lebomló, komposztálható táskák, valamint további PP- és RPET-típusú, környezetbarát táskák bevezetése volt.

Évről-évre növekszik a környezettudatos vásárlók száma, a 2017-ben a fogyasztók több mint ötöde a környezetbarát, többször használatos zacskókat és bevásárlótáskákat részesítette előnyben a vásárlásaikor.

Különösen reménykeltőek a SPAR eredményei az újrapapírt illetően. Az anyagában újrahasznosított karton- és papírhulladék éves mennyisége 2014 és 2017 között 20 százalékkal, 12 ezer tonnáról 14 ezer tonnára nőtt. Ez annak fényében előrelépés, hogy az egyébként – a természetes eredete és gyors lebomlása miatt – eleve környezetbarát anyagnak tekinthető papír újragyártásakor jelentősen csökkenthetők, vagy akár teljesen megszüntethetők az olyan környezeti terhek, amiket a túlzott fakivágás, a talajerózió, az élőhely-károsítás és a nagy energia- és vízhasználat okoz.

Napjainkban a különböző hulladékok elkülönített lakossági gyűjtése már természetes. A házhoz érkező szelektív gyűjtés prioritása miatt az üveg gyűjtőszigetek száma csökken, ezért a SPAR – figyelembe véve a növekvő fogyasztói igényt – az üzlethálózatában kiterjesztette a hulladéküveg-gyűjtő szolgáltatását.

A vásárlók nem csak a betétdíjas üvegeiket, hanem az egyszer használatos üveghulladékaikat is leadhatják vásárlásaik során az üzletekben kihelyezett szelektív hulladékgyűjtőkbe. A vállalat 2016-ban partnercégével, a Sárvári HUKE Kft.-vel közösen olyan csomagolási üveghulladék-gyűjtési rendszert vezetett be, amely mindenki számára könnyen elérhető, hiszen a SPAR üzletei országszerte közel 400 helyen megtalálhatóak.

Az összegyűjtött üveghulladék újrahasznosítására a Sárvári HUKE Kft. anyacége, az ARW Magyarország a biztosíték, amely egyedülálló, a legmodernebb technológiájú és környezetbarát – alacsony energiaigényű és szén-dioxid–kibocsátású – üveghulladék-hasznosító üzemmel rendelkezik.

A SPAR és INTERSPAR áruházakban már negyedik esztendeje működik az üveghulladék-gyűjtés és évről évre nő a vásárlók által leadott mennyiség.  Tavaly például 583 tonna üveghulladékot adtak le a SPAR szelektív szigetein.

A SPAR Magyarország hulladékkezelési programjában kiemelt helyen áll a megelőzés. A vásárlók üveg- és papírhulladék gyűjtési igényeinek segítése mellett a vállalat a lakossági papíralapú információs anyagok – szórólapok és újságok – méretének és súlyának csökkentésével, illetve környezetkímélőbb technológiák alkalmazásával éves szinten 800 tonnával, majd újabb 18 százalékkal tudta mérsékelni a felhasznált papír mennyiségét. Csökkent a csomagolási hulladék is, illetve a vállalat belső működése során szükséges papír mennyisége.

A SPAR már sok éve beépítette mindennapi gyakorlatába a munkavállalók környezetvédelmi képzését és érzékenyítését. A SPAR a környezettudatos magatartás oktatásán és népszerűsítésén túl a munkafolyamatok során környezetkímélő technológiákat és eljárásokat alkalmaz.