A sonka és a tojás a húsvéti időszakban a legkeresettebb, de a csokoládé forgalma is jelentősen növekszik – erősíti meg a statisztikai hivatal friss kiadványa.

A húsvéthoz kapcsolódó sonka- és tojásfogyasztás hagyományát az ünnepi időszak megnövekedett havi fogyasztási adatai is jelzik. Az ünnepre való készülődés időszakában jellemzően megélénkül a kereslet egyes élelmiszerek iránt, a rájuk fordított összeg nagysága pedig jóval meghaladja egy átlagos hónap kiadását.

A húsvét nem egy meghatározott napra, sőt nem is egy adott hónapra esik; 2015-ben a húsvétot áprilisban, 2016-ban pedig márciusban ünnepeltük – hívják fel a figyelmet a KSH szakértői.

2016 márciusában a háztartások egy főre jutó fogyasztási kiadása 74,9 ezer forintot tett ki összesen, ebből a legnagyobb arányban (27,4 százalék) élelmiszerekre és alkoholmentes italokra költött a lakosság.

Az élelmiszerek közül sonkára, szalámira 2016-ban a húsvét közeledté- vel, márciusban adta ki a legtöbbet a lakosság, fejenként 1209 forintot. Az összeg mintegy harmadával (33,9 százalékkal) haladta meg a 2016. évi átlagos havi értéket.

Tojásból is húsvét környékén vásárolunk a legtöbbet, az egy főre jutó fogyasztás volumene 2016 márciusában közel negyedével (23,4 százalékkal) volt magasabb az éves átlagnál. A húsvéti időszakban szalámiból, sonkafélékből 2016-ban 0,7 kg fogyott fejenként, ami több mint másfélszerese az éves átlagos mennyiségnek, a fejenként vásárolt 15 db tojás pedig negyedével haladja meg azt.

Csokoládéra is ebben az időszakban ad ki a legtöbbet a lakosság: 2016 márciusában fejenként 796 forintot költöttek erre a háztartások, ami 76,1 százalékkal haladta meg egy átlagos hónap fogyasztását a vizsgált évben.

Az alkoholos italokra kiadott összeg is emelkedik az ünnepnapok közeledtével, erre 990 forintot fordítottak a háztartások fejenként húsvét előtt.

KSH