
Egyre több olyan üggyel foglalkozik a Budapesti Békéltető Testület, amelyekben idős embereket ablak-ajtócsere javaslatával keresnek meg vállalkozások. Ha a szerződés apró betűs részét nem olvassa el a megrendelő, gyakran pórul jár.
Előlegként kérte el, de papíron már felmérési díjként szerepelt az a 60 ezer forintos összeg az apró betűs szerződésben, amit a fogyasztó később már hiába mondott fel. A befizetett pénzt nem kapta vissza, mert a szerződésben e pénz az amúgy néhány perces felmérési munkálat áraként és már elvégzett szolgáltatásként szerepelt. Se új ajtó, se 60 ezer forint – írta a fogyasztó a Budapesti Békéltető Testülethez kérelmében.
A Testület előtt egyre gyakoribbak az olyan fogyasztói beadványok, amelyek szerint az időskorúakhoz nyílászáró-csere ajánlattal csengetnek be és keresik meg őket bizonyos cégek. A szerződést el sem olvassák, csak később jönnek rá, hogy az elkért előleg helyett felmérés elvégzésére szerződtek és azt is aláírták. A szerződés felmondása ellenére pedig a befizetett összeget elvesztik, mivel az már egy elvégzett szolgáltatás – olvasható a Budapesti Békéltető Testület honlapján.
A kérelmek közös pontja, hogy a fogyasztó által megkapott, de meg sem nézett nyugtán valóban felmérési díj szerepel. Természetesen az aláírt papírok azt is tartalmazzák, hogy az átadott összeg a szerződés teljesítése esetén beleszámít a vételárba, de ha a fogyasztó a szerződést felmondja, akkor az elvégzett felmérés miatt már nem jár vissza.
Nem csak a fővárosból, hanem több megyeszékhelyről is érkeztek hasonló beadványok, amelyek pár perces felmérési munkálatról, cserébe több tízezer forintos elkért összegről szóltak. Azt is leírták több esetben, hogy felmérésre egyáltalán nem is került sor, mindvégig előleget említettek szóban és ennek alapján adták oda a pénzt az üzletkötőnek, aki saját maga kereste meg ajánlatával a fogyasztót.
Holott ez esetben az ügylet üzlethelyiségen kívül kötött szerződésnek minősül a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet alapján és ekkor a cégek szigorú előírások mentén kötelesek már előzetes tájékoztatást is adni.
Világosan és közérthetően kell ugyanis a fogyasztónak azt az információt megadni, hogy nem illeti meg az indokolás nélküli elállási-felmondási jog, ha a szolgáltatást a cég már a fogyasztó előzetes beleegyezésével teljesíti és a fogyasztó tudomásul vette, hogy ekkor e többletjogát elveszíti.
A Budapesti Békéltető Testülethez korábban érkezett esetekről itt olvashat.