„180 lépés a magyar gazdaság fenntartható felzárkózásáért” című friss javaslatcsomagjában a Magyar Nemzeti Bank a közoktatás területén is számos reformot szorgalmaz.
A nemzetközi tesztek (PISA, TIMSS, PIRLS) eredményei alapján a magyar diákok elsajátítják a kitűzött tananyagokat, azonban nem tudják a megtanultakat megfelelően alkalmazni a valós életből vett példák esetében. Fontos, hogy a magyar oktatási rendszer hatékonyan csökkentse a diákok társadalmi és gazdasági hátteréből adódó különbségeit – írják az MNB szakértői 180 pontos reformjavaslatukban.
A helyzetértékelés után a célokat is megfogalmazzák: a közoktatás magas színvonalú lesz, ha
- a PISA eredmények minden tantárgy esetében meghaladják meg az EU átlagot;
- a korai iskolaelhagyás mértéke alacsonyabb lesz a V3-átlagnál,
- a közoktatás végére minden diák legalább középfokú angol nyelvvizsgával és
- felhasználói szintű digitális képességekkel rendelkezik.
„A szükséges alapokat mindenkinek megteremtő alapfokú oktatás” eléréséhez a jegybank szerint a következő reformok vezethetnek:
- Alsó tagozaton a képességfejlesztés fokozott előtérbe helyezése
- Képességfejlesztésre és gyakorlati tudnivalókra koncentráló új Nemzeti alaptanterv kidolgozása
- Tanítók számának növelése
- Igény esetén alapozó 0. évfolyam bevezetése az általános iskolákban
- Rendszeres továbbképzések biztosítása a tanároknak (tananyag és oktatási módszertan is)
- Középiskolai tantárgyi reform végrehajtása: kötelező anyag felülvizsgálata, fakultációk szerepének növelése
- Középiskolai kötelező közismereti tantárgy bevezetése (alapvető gazdasági, társadalmi, jogi és pszichológiai ismeretek)
- Kompetencia-alapú középiskolai felvételi tesztek bevezetése
- Központilag meghatározott tananyag mellett rugalmasabb tantervek biztosítása
- Duális képzés erősítése
- Képzettség nélküli (korai) iskolaelhagyás csökkentése
- Minden tantárgyból lehessen angol nyelven középiskolai felvételizni és érettségizni is
- Tanítási időn kívüli idegen nyelvű szakkörök, nyelvvizsga-felkészítők állami támogatása, helyszín biztosítása
- Két- vagy többnyelvű képzés valamennyi magyarországi régióban
- Feliratos filmek és sorozatok népszerűsítése
- Külföldi csereprogramok támogatása
- Külföldi diákok Magyarországon tartása (magyar nyelv tanulásának támogatása, ösztöndíj)
- Programozás integrálása a matematika oktatásba
- Középiskolai felvételiben a természettudomány és informatika súlyának növelése
- Digitális tananyagok fejlesztése
- Informatikai eszközpark fejlesztése az iskolákban