Varga Erika éveken át tudatosan készült arra, hogy a Romani Design, a magyarországi első cigány brand ismert és elismert legyen. Hamarosan jöhet a divatvilág még nagyobb darabjának meghódítása – New Yorkon keresztül. Erről és hazai terveiről beszélgettem Varga Erikával, a vállalkozás divattervező-igazgatójával.

Varga Erikának a rengeteg munka mellett rengeteg terve is van. Nem véletlenül foglalkoztatja a gondolat, hogy ideje lenne visszatérni az alkotáshoz – a céggel kapcsolatos ügyek intézése helyett. A Romani divatstúdió ötéves karrierjének első három esztendejében szinte minden céges ügyet ő kezelt, a menedzseléstől a papírmunkáig.

– Több mint egy éve nagyon tudatosan azon dolgozom, hogy ezeket a feladatokat át tudjam adni másnak, jó a csapat, nem lesz gond – mondja Varga Erika, akivel a Budai Várban a FIAN Koncept dizájn üzletében beszélgettem. A Romani Design ruháit, kiegészítőit itt ugyanúgy kínálják, mint sok kortárs divattervező munkáit.

Varga Erika tudatosan készült arra, hogy Magyarországon piacteremtő legyen a romadivattal, az első romamárka megálmodásával. Előtte több mint tíz évet ötvösként dolgozott, s mint mondja: nagyobb szabadságra volt szüksége, ki akart törni a kötöttségből, adta hát magát a divat, hiszen öltözködni tudó és szerető, hagyományokat tisztelő családból származik.

A Gödör Klubtól a külföldi piacokig

Öt éve tulajdonképpen berobbantak a szakmába az itthoni első cigány brand megteremtésével. 2010-ben kétszer is bemutatkoztak a közönség és a szakma előtt. Először a budapesti Akvárium Klubban (akkor még Gödör Klub), majd az Iparművészeti Múzeumban, ahol a divatbemutatón 800-an tapsoltak. A nagy érdeklődés akkor még részben az újdonságnak is szólt, de azóta semmit sem kell bizonygatniuk. Bizonyítani viszont minden egyes ruhadarabbal szeretnék, hogy ugyanúgy helyük van a kortárs művészetben és kultúrában, mint az üzleti életben.

Kollekciójuk darabjai egyre népszerűbbek, oly annyira, hogy vannak, akik jeles alkalmakra külön is rendelnek Erikától. Ahogy Magyarországon kívül egyre többször rendelnek amerikai, német, angol és finn vásárlók is. A Várban lévő bolt pedig eleve adja magát, a rengeteg turista örül, ha valami mással, egyedivel, széppel találkozik.

Irány New York!

A világpiacra azonban a legegyenesebb út Amerikán keresztül vezet. Varga Erika most azon dolgozik, hogy egy nagyobb befektetői együttműködéssel New Yorkban legyen elérhető a Romani Design, és erre igen jók az esélyeik. Ezért most nem is érdemes különösebb energiát fektetni, mondjuk, ázsiai vagy közel-keleti piackutatásba, New York sokat lendítene az üzleten.

Addig bőven van program idehaza és Európában is. Szeptember végén például a Romani Design bemutatkozik Göteborgban a 31. Nemzetközi Könyvvásáron, ahol Magyarország lesz a díszvendég. Göteborgból Párizsba utaznak egy rendezvényre a Magyar Kulturális Központba, ott is a sokszínűséget és a magyar divatot népszerűsítve. Éppen most készülnek azok a ruhák és kiegészítők, amelyeket itt mutatnak majd be, és az olcsóbb termékekből is lesz választék, például pénztárcákból, mobiltelefon-tartókból. Mindez mutatja, hogy már nemzetközileg is elismertek, várják, keresik őket.

Meglepetést okozhat a tavaszi-nyári kollekció

Az újabb budapesti megmérettetés októberben várható, amikor a 2016. tavaszi-nyári kollekciót mutatják be. Varga Erika csak annyit árul el, hogy nagy meglepetésre készül. A megszokott formákhoz, stílushoz képest az unisex stílust helyezi a középpontba. Azt mondja, ez is újabb lehetőség a szárnyalásra, az új üzenetek megfogalmazására.

Különben is, néhányan a „szemére vetették”: annyira szép ruhákat készít, hogy azokat nem merik hétköznapi viseletként hordani a hölgyek. Most majd változtat ezen, előtérbe kerül a mindennapok divatja, olyan ruhák, amelyekben nyugodtan lehet metrózni vagy bevásárolni.

Amúgy meg nemcsak a nőkre gondolnak, hanem a férfiakra is. Erika nálam optimistább, mert amíg én úgy látom, hogy a magyar férfiak többsége nem sokat ad a kinézetére, addig ő állítja: egyre többen vannak a divatot és divatosat szeretők, olyanok, akik igyekeznek kitörni a szürkeségből, a szó igaz értelmében meg akarják mutatni, hogy színes egyéniségek. Eddig is készültek az uraknak ingek, nyakkendők, most lesznek majd nadrágok is. Uraim, tessenek várni az új darabokat!

Nehéz sorsú nőknek is segítenek

Jelenleg három varrónő és egy gyakornok dolgozik, ám ha olyan megrendelés érkezik, akkor van kiket még megbízni a munkával. Már csak azért is, mert egyfajta társadalmi missziót is betöltenek. A nehéz sorsúaknak is megmutatják, hogy van kiút, például a háztartási varrógép után az ipari varrógépeket tanulják meg kezelni, ezt követően pedig jó és kiváló minőségű ruhák készítését is célul lehet tűzni. Tavaly fejeztek be egy szlovák- magyar együttműködésben megvalósuló képzési programot, ahol nehéz sorsú roma nőket tanítottak varrni, és itthon is odafigyelnek a gyakornokprogramra, Erika kiemelten fontosnak tartja a roma fiatalok mentorálását.

A Romani Design kiemelkedő termékei az egyedi design táskák, amelyek Erika testvére, Helena alkotásai. Lehet, hogy hamarosan eljön az idő, amikor Helena mellett dolgozva újra a tervezésnek, alkotásnak szentelheti minden idejét Erika. Amikor így lesz, majd arról is beszámolok.

Szerdahelyi Csaba