A magyar autóipar minden idők legmagasabb termelési értékét érte el 2017-ben. A PwC magyarországi autóipari beszállító felmérése árbevétel és foglalkoztatotti létszám tekintetében 2018-ra egyaránt bővülést prognosztizál. A növekedésnek az egyre nagyobb kihívást jelentő munkaerőhiány szabhat csak gátat – a vállalatok harmadánál már előfordult, hogy munkaerőhiány miatt nem tudtak elvállalni egy megrendelést.
A PwC magyarországi autóipari beszállító felmérése alapján a magyar járműipar számára 2017 a növekedés éve volt, a válaszadók negyede kétszámjegyű árbevétel-bővülésről számolt be 80 százalék feletti kapacitáskihasználtság mellett. Az árbevétel-változás főbb oka az eladott termékek volumenének változása (49 százalék), az új termékek bevezetése (32 százalék), illetve a gyártott termékek eladási árának változása (14 százalék) volt.
A magyar autóipar pozitív tendenciái a kutatásban részt vevő vállalatok árbevétel adatai mellett a munkavállalói létszám tekintetében is megmutatkoznak, a válaszadók 44 százaléka öt százaléknál nagyobb bővülésről – ezen belül 22 százalék kétszámjegyű emelkedésről – nyilatkozott.
2018: növekedési várakozások az OEM-ek nyomása ellenére
A közeljövő várakozásai még 2017-hez képest is pozitívak, a felmérést kitöltő vállalatok közel kétharmada öt százaléknál nagyobb árbevétel-növekedést valószínűsít 2018-ra. A bizakodó kilátások többek között a bővülő ügyfélkörre is visszavezethetők, a megkérdezettek 20 százaléka megkötött szerződéssel rendelkezik egy új OEM-mel vagy Tier 1 megrendelővel, míg további 38 százalék valószínűsít gyarapodást jelenleg folyó tárgyalásokra alapozva.
„A növekedési kilátásokat veszélyeztető kockázatok között első helyen – összhangban a globálisan és a régióban is tapasztalható trendekkel – a képzett munkaerő hiánya áll, a kitöltők 78 százaléka értékelte veszélyforrásként ezt a faktort. A válaszadók közel fele számára további kockázatot jelent az OEM-ek irányából tapasztalható nyomás. Több mint 30 százalékukat érinti a vevőkért folytatott fokozódó verseny, valamint a lassuló növekedés a fejlett piacokon” – foglalta össze Végh Bálint, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának menedzsere.
Az OEM-ek részéről erős elvárásként jelenik meg a jelenleg gyártott termékek árának csökkentése, ezt a válaszadók 80 százaléka fokozódó nyomásként éli meg. További terhet jelent a megrendelésállomány rugalmas változása (42 százalék), hasonló mértékben probléma az ár- és költségkalkulációk megosztása az OEM-ek képviselőivel, illetve a nagyobb kedvezmények elvárása az OEM-ek részéről új szerződéskötés esetén (36 százalék).
A jövő a kutatás-fejlesztésben rejlik?
A válaszadók negyede már jelenleg is használ olyan ipar 4.0 megoldásokat, amilyen az M2M, az IoT, a connected cars és a mesterséges intelligencia, míg a többség középtávon számít arra, hogy különböző tevékenységi területein – jellemzően a K+F-ben, a termelésben vagy a logisztikában – megjelennek az új technológiák.
A jövő fontos autóipari trendjei közé tartoznak a mobilitás megváltozása, a közösségi autóhasználat terjedése, a magántulajdonú autók használati szokásainak változása, illetve az önálló autós közlekedés lehetőségének kinyílása új célcsoportok számára. A kutatás eredményei alapján az autóipari trendekkel összefüggésben a robotika az a technológia, amely 5 éven belül stratégiai fontosságú lesz az autóipari beszállítók több mint 60 százaléka számára Magyarországon. Pozitív előjelnek tekinthető, hogy a megkérdezett vállalatok 13 százaléka mérlegeli egy helyi K+F központ létrehozását.
„A beszállítóknak intenzíven kell dolgozniuk a termelés hatékonyságának folyamatos javításán, az innováció elősegítésen ahhoz, hogy megfeleljenek a kereslet és a követelmények növekedésének. Azoknak az autóipari beszállítóknak, amelyek kis kutatás-fejlesztési igényű hagyományos termékeket gyártanak, már rövid távon is piacvesztéssel kell számolniuk” – fejtette ki Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető cégtársa.
A legnagyobb kockázatot a munkaerőhiány jelenti
Az utóbbi években jelentősen megnövekedett a képzett szakemberek iránti kereslet, a vállalatok harmadánál már előfordult, hogy munkaerőhiány miatt nem tudtak elvállalni egy megrendelést. A kialakult helyzetre a válaszadó cégek 80 százaléka fizetésemeléssel, 64 százaléka saját képzési programokkal, karrierfejlesztéssel reagál. A felmérésben részt vevő vállalatok közel fele alkalmaz külföldi munkavállalót, mert a magyar piacról már nem tudja felvenni a szükséges mennyiségű munkaerőt. A beszállítókat egyre inkább foglalkoztatja a robotizáció azokban a munkakörökben, ahol gépekkel helyettesíthetők az alacsony hozzáadott értékű munkakörök.
„A magyar járműipar akkor tud régiós szinten versenyképes maradni, ha növeli a hozzáadott értékét és minél több innovációs és K+F tevékenységet tud az országba vonzani. Ehhez szorosan kapcsolódik az innovációt támogató gazdasági környezet és a kedvező adózási feltételek megteremtése. Szintén kulcsfontosságú a versenyképes tudással rendelkező szakemberek képzése, a munkaerő mobilitásának ösztönzése, illetve a szakmunka elismertségének növelése” – összegezte Végh Bálint.