Lehet már részletesebben is keresni a súlyosan vétő webáruházak között a fogyasztóvédelem honlapján. Némi hiba is becsúszik még azért. Új csapásirány: kergetik a csodatévőket – emeli ki a blokkk.com.

Továbbra sem a bőség kosara a fogyasztóvédelem honlapja, már ami az információk tömegét illeti, de azért lehet és érdemes is benne turkálni, akad hasznos információ így is – kezdik friss bejegyzésüket a blokkk.com szakértői. Bár nem valószínű, hogy a vásárlók közül túl sokan tisztában lennének azzal, hogy a fogyasztóvédelem most már az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz tartozik, de feltehetően őket nem is ez izgatja, hanem az, hogy rend legyen a szolgáltatóhelyeken. Még szerencse, de bizonyára hasznos is, hogy a hosszú éveken keresztül használt „nfh.hu” elérhetőség még mindig működik (2017 előtt még volt Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, ami ma már a szakminisztérium része), hiszen a “fogyasztovedelem.kormany” bepötyögése hosszadalmasabb és feltehetően annyira azért még mindig nem eléggé közismert. De hát működik a dolog, mármint a fogyasztóvédelem weboldala – és ez a legfontosabb.

Webáruházi kaptató némi kacskaringóval

Az összeállítás szerkesztésekor a jogsértő webáruházak száma a fogyasztóvédelem sorolása alapján 310 volt, tehát túllépte a háromszázas határt, 2017 eleje óta. A fogyasztóvédelem honlapján március második felében ugrott kétszáz fölé a súlyos hibát vétő webáruházak száma. A fogyasztóvédelmi törvény alapján 2017-től kötelező nyilvánosan megnevezni a súlyosan vétő webáruházakat a fogyasztóvédelmi kormányzat honlapján, ennek nyomán a jogerős elmarasztalásokról első alkalommal az előző év márciusában lehetett hírt szerezni. A súlyos hibákat egy kormányrendelet sorolja fel (453/2016. számon). Pontos nyilvános adat nincs arról, hány fogyasztási cikket, szolgáltatást kínáló webáruház ügyködik jelenleg, becslésünk szerint tízezer felett mozoghat a számuk. Így 3 százalékuk akadt fenn az ellenőrzés rostáján, a súlyos hibákat tekintve. Ennél persze sokkal több webáruházat kap rajta valamilyen vétségen a fogyasztóvédelem, csak a többiek hibája nem annyira súlyos, hogy nyilvánosságra is hozzák. Korábban az ellenőrzött webáruházak között a hibázók aránya 80-90 százalék között mozgott (ebbe kisebb, nagyobb vétség egyaránt beleszámított, de főleg a tájékoztatással kapcsolatos hiányosságokat tártak fel az ellenőrök).

De van itt más is. A vétkező webáruházak egy része nem a jogsértő webáruházak listáján található, hanem egy másik lajstromban. A fogyasztóvédelem feladata nyilvánosságra hozni az összes jogerős határozatát, melyeket fél éven belül hozott. Nos, van olyan webáruház, mely itt is, ott is megtalálható, ilyen a közismert nevén az emag. Ebben azért annyi turpisság van, hogy az emag név csak a honlap neve, a vállalkozásé pedig SC Dante International (egy bukaresti székhelyű vállalkozás). De hát ha a vásárló tudatos és az emag nevet üti be a fogyasztóvédelem honlapjának keresőjébe a súlyosan hibázó webáruházak között, akkor az bizony csak egyszer ugrik ki, így nem is lóg ki a sorból. Ha viszont a jogerős határozatok között az SC Dante International névre keresünk, akkor már hétszer jön elő, mindegyik esetben némi bírsággal megtoldva.

Hasonló cipőben sántikál egyébként az Extreme Digital is.

A vétkező webáruházak döntő többsége a hibát gyorsan kijavítja, hiszen erre kötelezi őket a fogyasztóvédelmi hatóság. Ezt fel is tüntetik a honlapon. Feltüntetik azt is, mettől-meddig lesz a listán a webáruház, a jogszabály kétéves időszakot ír elő.

Lehet turkálni a hibákban, de a honlap hibás is

Újdonság a fogyasztóvédelem honlapján, hogy míg korábban csak a vállalkozás nevére lehetett rákeresni, most már szélesebb a keresési lehetőségek köre. Rá lehet kérdezni, mely webáruházak hibáztak az elérhetőséggel összefüggésben előírt szabályokban. Ilyen most 270 akadt, a súlyosan vétők 87 százaléka. De lehet keresgélni olyan kérdésben is, vajon hány webáruház vétett a szállítással, elállással, jótállással kapcsolatos tájékoztatásban. Itt most 257 az állás, ami a hibázók 83 százaléka.

Az előbbiek persze azt is jelentik, hogy számos webáruház mindkét kérdéskörben súlyosan vét az előírások ellen.

És a feltárt hiányosságok zöme tájékoztatással, információnyújtással kapcsolatos, így azt már nem tudni, hogy például hány webes próbavásárlást végeztek a fogyasztóvédelmi ellenőrök. A webáruház előnye egyébként, hogy próbavásárlást is lehet íróasztal mellől végezni, nemcsak a honlap információtartalmát lehet az irodában ülve ellenőrizni. Pontosabban, a webáruházak tájékoztatási kötelezettségeit, a honlap szabályosságát egy IT labor ellenőrzi a minisztérium égisze alatt, az eredményeket pedig megküldik az eljáró járási fogyasztóvédelmi hatóságnak, a határozathozatal már az ő feladata.

Rá lehet kérdezni, hogy hány esetben szabott ki bírságot a fogyasztóvédelem. Nos, itt 3 webáruház akadt fenn a szűrőn, közülük a Decathlon és a Rossmann 200-200 ezer forint bírságot kapott. A sportcityeger.hu (SPORTIVO NOUVO KFT.) is kibukott a keresésben, de a határozatot megnézve csak kötelezést írtak elő számára, bírságot nem kapott. Talán ki kellene húzni innen.

Korábban a vétkező webáruházak honlapját úgy tüntette fel a hatóság, hogy onnan arra át is lehetett ugrani. Ez már a későbbiekben megszűnt, tehát a listára legutóbb feltöltött webáruházaknál már nincs erre lehetőség, ha esetleg kíváncsiskodni akar a vásárló, de a régebben szereplőknél ez még működik.

A legfontosabb egyébként egy termékkör szerint keresés lenne, mert a vásárló számára ez nyújtana ez legtöbbet. Be lehet ütni persze a honlap keresőjébe, hogy ruházat, de ez csak akkor ugrik ki, ha például a webáruház nevében is szerepel a szó.

Rászállt a fogyasztóvédelem a csodákat ígérő webáruházakra

Jól tette, itt szörnyű átvágások is akadnak. A fogyasztóvédelem szerint az utóbbi időszakban ellepték a világhálót az olyan termékek és szolgáltatások reklámjai, amelyek „csodát” ígérnek. Betegség esetén nagyon rövid idő alatt az egészségi állapot jelentős javulását ígérik például „visszanyeri a hallását 4 hét alatt”, vagy amennyiben nincs egészségügyi probléma, akkor az egészségmegőrzést szolgálják, például „jobb lesz a közérzete, ha e terméket használja”. Ezen túl nagyon rövid idő alatt új ismeretek elsajátítását ígérik, például „10 nap alatt megtanul angolul”. A vásárlói bizalom erősítése érdekében a termékeknek hangzatos neveket adnak, a cégek legtöbbször magukat nyugat-európaiaknak, amerikaiaknak adják ki.

Nos, a fogyasztóvédelem honlapján már lehet keresni ilyen hibát vétő webáruházra, az első már meg is van, a fogyasztokapszula.hu (Canadian Farmaceuticals SLR, Romániából). Most kötelezést írt elő a hatóság tájékoztatási kérdésekben, bírságot vagy termék letiltását nem. Így a csodahatás ereje, ami a vásárló számára a legfontosabb, csak vásárlás után derül ki. Ha kiderül.