Az Európai Bizottság a jobb termékeket, nagyobb választékot és könnyebb hozzáférést kíván bíztosítani a pénzügyi szolgáltatások területén.

Az Európai Bizottság elköteleződött a mélyebb és igazságosabb egységes piac – akár digitális eszközök révén történő – kialakítása mellett. A pénzügyi szolgáltatások tekintetében ez a verseny fokozását és a választék javítását jelenti, hogy a fogyasztók élvezhessék az alacsonyabb árak és a jobb minőség előnyeit, függetlenül attól, hogy igénybe vesznek-e olyan pénzügyi szolgáltatásokat külföldön, mint például bankszámlavezetés, autóbiztosítás és pénzátutalás – olvasható a bizottság közleményében.

A bizottság által csütörtökön bemutatott cselekvési terv célja a nemzeti határok megnyitása, mivel jelenleg a fogyasztók csupán 7 százaléka vásárol pénzügyi szolgáltatásokat egy másik uniós tagállamból. Lehetővé kell tenni, hogy minden fogyasztó szabadon választhasson az EU-ban rendelkezésre álló pénzügyi szolgáltatások széles választékából és a legjobb ár-érték arányt kapja a pénzéért, miközben bízhat abban, hogy érdekei megfelelő védelemben részesülnek. Egy valódi egységes piacon a belföldi és külföldi szolgáltatók közötti megkülönböztetésnek nincs többé helye. Lehetővé kell tenni, hogy a pénzügyi szolgáltatók is részesüljenek az uniós piac egészének előnyeiből.

Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság alelnöke, a pénzügyi stabilitásért, a pénzügyi szolgáltatásokért és a tőkepiaci unióért felelős biztos így nyilatkozott: „Lehetővé kell tenni, hogy az európai fogyasztók és vállalkozások maradéktalanul kihasználhassák a pénzügyi szolgáltatások valódi egységes piacának előnyeit. Lehetővé kell tenni, hogy a fogyasztók ne csak a saját országukon belül, hanem az EU teljes területén a rendelkezésre álló legjobb termékekhez jussanak hozzá. Ugyanakkor ki kívánjuk használni a rendelkezésre álló technológia teljes potenciálját. A jól kiaknázott technológia magában rejti a lehetőséget, hogy korszerűsödjön a pénzügyi ágazat és az emberek pénzügyi szolgáltatásokhoz jutásának módja.”

Jyrki Katainen, a munkahelyteremtésért, növekedésért, beruházásokért és versenyképességért felelős alelnök a következőket mondta: „Ez az ambiciózus cselekvési terv célzott intézkedéseket tartalmaz, amelyek fokozatosan mélyítik az egységes piacunkat és valódi hatással van az európai polgárok életére. Amikor útjára indítottuk a tőkepiaci uniót, ígéretet tettünk arra, hogy javítjuk a finanszírozási eszközökhöz és a lakossági pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzájutást a fogyasztók és a vállalkozások javára, ugyanakkor lépést tartva a pénzügyi technológia fejlődésével is.”

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Miközben az EU területén való szabad mozgás számít továbbra is az európaiak egyik legértékesebb jogának, az uniós fogyasztók még mindig túl sok akadályt tapasztalnak mindennapi életük során. Legyen az bankszámlanyitás, gépjárműbiztosítás vásárlása vagy hiteligénylés: amint megjelenik az uniós dimenzió, a dolgok bonyolulttá válnak. A mai nap felvázolunk egy tervet, amelynek célja, hogy a fogyasztók jobb termékekhez és szélesebb választékhoz jussanak, miközben javul a pénzügyi szolgáltatások átláthatósága és védelme.”

A cselekvési terv

A bizottság a további munka három fő irányát határozta meg annak érdekében, hogy az unió közelebb kerüljön a pénzügyi szolgáltatások valódi egységes piacához:

  • A fogyasztói bizalom növelése és a fogyasztók piaci pozíciójának erősítése a szolgáltatások otthoni vagy más tagállamokból történő vásárlása során. Például meg szeretnénk könnyíteni az autósoknak, hogy a kármentességi díjkedvezményt külföldön vegyék igénybe; le akarjuk csökkenteni az eurótól eltérő pénznemben bonyolított, határokon átnyúló ügyletek díjait; valamint lépéseket fogunk tenni az autókölcsönzési kaució átláthatóbb árazása felé.
  • A vállalkozásokat a külföldi terjeszkedés során érintő jogi és szabályozásból eredő akadályok csökkentése. Például azzal, hogy dolgozunk a hitelképesség értékelésének közös kritériumain és a hitelnyilvántartások közötti adatcsere megkönnyítésén.
  • Az innovatív digitális világ kialakulásának támogatása, ami segíthet az egységes piac jelenleg fennálló néhány akadályának felszámolásában. Például a magánszektorral együttműködve annak kutatására, hogyan lehetne felhasználni az elektronikus azonosítást és a bizalmi szolgáltatásokat az ügyfelek személyazonosságának vizsgálatára. A digitális szolgáltatók gyakorlatait is figyelemmel kísérjük annak meghatározása céljából, hogy a pénzügyi szolgáltatások – például az interneten vagy telefonon megvalósuló – távértékesítésére vonatkozó szabályok frissítésre szorulnak-e.

Pénzügyi technológia: az új határ a pénzügyi szolgáltatások terén

A pénzügyi technológia gyors fejlődés új lehetőségeket teremt a fogyasztóknak és vállalkozásoknak egyaránt. Magában rejti annak lehetőségét, hogy javítsa a fogyasztók pénzügyi szolgáltatásokhoz jutását az egységes piacon, megnyissa a nemzeti határokat és javítsa a hatékonyságot.

Annak érdekében, hogy az európai pénzügyi technológiai ágazat szabad működhessen az EU területén, és versenyképes legyen, a bizottság három alapelvet szándékozik szem előtt tartani:

  • Az első technológiasemlegesség, annak érdekében, hogy ugyanazok a szabályok legyenek érvényesek a hagyományos módon (pl. a bankfiókokban) értékesített termékekre és szolgáltatásokra, mint a digitálisan értékesített termékek és szolgáltatások esetében; ezt az innováció és az egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében.
  • A második az arányosság elve annak érdekében, hogy a szabályok megfelelőek legyenek a szabályozott vállalkozások különböző üzleti modelljei, mérete és tevékenysége szempontjából.
  • A harmadik a jobb integritás, az átláthatóság, valamint a fogyasztók magánéletének és biztonságának biztosítása érdekében.