A munkával és munkavállalással való elégedettség idővel csökkenhet, ez ellen azonban a munkaadók és a munkavállalók is tehetnek.

Az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is 60 százalék azoknak az aránya, akik elégedetlenek a munkájukkal – idézi a statisztikát Shoshana Dobrow Riza, a London School of Economics and Political Science professzora a The Conversationban megjelent cikkében.

A kutatók 40 évre és 21 670 munkavállalóra vonatkozó adatok feldolgozása alapján öt tippet adnak a munkahelyi elégedettség fokozására.

Váltsunk munkahelyet!

Ha valaki ugyanabban a munkakörben marad, az idő múlásával egyre kevésbé lesz elégedett. Amikor azonban új környezetbe kerül, az elégedettség nagymértékben javul. Ahogy a kutatók fogalmaznak: az új állás „mézeshetek fázisában” két lépést tehetünk előre, míg a néhány hónap után automatikusan bekövetkező „másnaposság fázisban” csak egyet lépünk vissza, így a váltás hozadéka pozitív marad. Ez az egyik oka annak, hogy az idősebbek, akik általában több váltáson is túl vannak, elégedettebbek a munkájukkal, mint a fiatalok. Ez persze nem jelenti azt, hogy a munkahelyváltás automatikusan nagyobb elégedettséget hoz, ahogy azt sem, hogy az elégedettség a váltás egyetlen motivációja.

Keressünk többet!

A másik ok, amiért az idősebb, több munkahelyváltáson túlesett munkavállalók általában elégedettebbek a munkájukkal: többet keresnek. Akinek növekszik a fizetése, még ugyanazon állásban is elégedettebbé válhat – a fizetésemelés tehát kiválóan ellensúlyozhatja az elégedettségnek a „másnapossági fázisban” bekövetkező visszaesését.

Számítsunk a hullámhegyekre és a hullámvölgyekre!

Ne higgyünk a mítosznak, mely szerint a munkával való elégedettség a karrier kezdetétől a nyugdíjba vonulásig folyamatosan erősödik. Inkább számítsunk arra, hogy vannak hullámhegyek és -völgyek az elégedettség terén is.

Az a munkavállaló, aki ezekkel a folyamatokkal tisztában van, jobban kezelni tudja az elvárásait és megalapozottabb karrierdöntéseket tud hozni. A menedzserek ugyanakkor számíthatnak arra, hogy beosztottjaik elégedettsége idővel csökkenni fog, és ehhez igazíthatja saját – az alkalmazottakkal szembeni – elvárásait is.

Az idősebb dolgozók elégedettségének egyik oka az, hogy a munkájukkal kapcsolatban reálisabb várakozásokat fogalmaznak meg.

Tegyünk úgy, mintha váltanánk!

Ha állásváltás nem is jöhet szóba, a munkaadók és a munkavállalók még mindig megakadályozhatják az elégedettség lanyhulását azzal, hogy „utánozzák”, milyen lenne egy új állásban dolgozni. Ez megoldható a pozíciók rotációjával, időszakos vagy állandó „telephelyváltással”, hosszabb szabadságolással. A vezetőknek meg kell teremteniük ezeket a lehetőségeket, az alkalmazottaknak pedig élniük kell velük.

Tegyük értelmesebbé a munkát!

A munka értelmessége és a nagyobb elégedettség között szoros a kapcsolat. A munkát gyakran a „szociális aspektus” is értelmesebbé teheti, jó ötlet például, ha a fiatalabb kollégák mellé idősebb mentort állítanak – ez az idősebbek számára „feltöltődést” jelent, a fiataloknak pedig extra motivációs forrást.