2020-ig legalább száz CNG töltőállomást kell létesíteni Magyarországon, a beruházások legalább 100 új munkahelyet teremtenek majd – hangzott el június 2-án, a Gödöllőn megrendezett III. CNG és LNG Konferencián és Járműipari kiállításon.

A CNG mellett a cseppfolyós földgáz (LNG) üzemű járművek elterjedésének feltételeire is felhívta a figyelmet a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) az Európai Fenntarthatósági Héten megrendezett eseményen. „Az időzítés nem véletlen, hiszen a bio- és földgáz üzemanyagok biztosítják a közlekedés számára a valós széndioxid-megtakarítás lehetőségét, ideértve olyan technológiákat és megoldásokat is, amelyeknek köszönhetően az energiafolyamat egészére vonatkozó nulla kibocsátás érhető el” – mondta el Domanovszky Henrik, az MGGKE elnöke. 
 
Elengedhetetlen az infrastruktúra-fejlesztés
 
A hagyományos kőolaj alapú üzemanyagokkal szemben a CNG és LNG üzemanyagok elégése során nem keletkezik az egészségre súlyosan veszélyes szilárdrészecske. „Az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató szakmai irányítása alatt álló FŐGÁZ CNG Kft. mindezt szem előtt tartva a konferencia főtámogatójaként állt a hazai népszerűsítés és infrastruktúrafejlesztés élére” – hangsúlyozta Bálint Norbert, a cég ügyvezetője.
 
Töltőállomások országszerte
 
A napokban nyílt nyilvános töltőállomás Kecskeméten, magánberuházásból a Városföld út 92. szám alatt.  A kút 7–17 óra között a hét minden napján várja a vásárlókat. „A közeljövőben emellett várhatóan Gödön, Kistarcsán és Pusztazámoron nyílhatnak új töltőállomások” – tette hozzá Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke. A töltőállomások kivitelezésével és karbantartásával foglalkozó Gilbarco-ACIS Kft. a konferencián első ízben ismertette a miskolci nyertes töltőállomás tervét, amely nem csak Magyarország, de a szűkebb régió legnagyobb kapacitású kútja is lesz egyben. A megvalósításra a tervezéstől az átadásig legfeljebb hat hónap áll rendelkezésre a kivitelező számára.  
 
Új munkahelyek 
 
A Ganzair Kompresszortechnika Kft. CNG töltőállomásokhoz is tervez és gyárt gázkompresszorokat. A CNG kompresszorokból eddig Magyarországon kettő talált vevőre szigetszentmiklósi, gödi töltőállomásokhoz, de Oroszországba is történt szállítás 1 millió euró értékben és további export projektek is folyamatban vannak. Többek között az EU alternatív üzemanyag irányelvéből fakadó mintegy 50–80 töltőállomás hazai építési igényének kielégítése érdekében mérnöki, gyártási, karbantartói kapacitása bővítését és új szerelőcsarnok építését is tervezi a vállalat, melyhez akár 50 új dél-magyarországi munkahely létesítése kapcsolódhat. A hazai CNG-kompresszor üzemeltetési tapasztalat és referencia a Ganzair Kompresszortechnika Kft. exportlehetőségeit is erősítheti. 
 
Miskolc, Kaposvár: még az idén változások jönnek
 
A miskolci és kaposvári városi tömegközlekedésben még az idén jelentős változások lépnek életbe. A régi járművek helyét a „2015-ös Év Autóbusza” nemzetközi díjat elnyert CNG-üzemű MAN autóbuszflotta veszi át. Az öt ajtóval szerelt Lion’s City GL-t Euro 6-os környezetvédelmi normának megfelelő CNG-motor hajtja, amely akár biogázzal is üzemeltethető. A jármű üvegházhatású gáz kibocsátása minimum 17 százalékkal alacsonyabb a dízel üzemű változatokénál. „Tízéves periódussal számolva a Lion’s City GL üzemeltetési költsége 15 százalékkal kisebb lehet a hagyományos üzemű változatokhoz képest. A kaposvári tervekben szerepel ezen felül a városban előállított tisztított biogáz közlekedési célú felhasználása, amely nem csak alacsony CO2 kibocsátásával, de kőolaj kiváltásával is szolgálja a fenntarthatóságot” – tette hozzá Domanovszky Henrik.