A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vizsgálóbizottsága jogellenesnek nyilvánította az orosz dömpingellenes vámokat, amelyek akadályozzák az olasz és német könnyű haszongépjárművek exportját – tájékoztatott az Európai Bizottság.

A vizsgálóbizottság kimondta, hogy Oroszország nem tartott be számos WTO-szabályt, amikor 2013-ban 23 százaléktól közel 30 százalékig terjedő, az olasz és német járművek exportját érintő dömpingellenes vámokat vezetett be.

Ez csupán egy példája az Oroszország által az elmúlt évek során bevezetett, az uniós exporttal szembeni intézkedések sorának. A vizsgálóbizottság megállapításai emlékeztetik Oroszországot, hogy nem hagyhatja figyelmen kívül nemzetközi kötelezettségeit.

„Örömömre szolgál, hogy a WTO egyértelműen állást foglalt azon méltánytalan, protekcionista és versenyellenes intézkedések egyikével szemben, amelyeknek manapság tanúi vagyunk Oroszországban. A könnyű haszongépjárművekre Oroszország által kivetett vámok nincsenek összhangban az ország által a WTO-hoz való csatlakozáskor vállalt kötelezettségekkel. Most meg kell szüntetni ezeket az intézkedéseket. Reményeim szerint Oroszország eleget tesz nemzetközi kötelezettségeinek és haladéktalanul tiszteletben tartja ezt a döntést” – nyilatkozta Cecilia Malmström, a kereskedelempolitikáért felelős biztos.

A vizsgálóbizottság helyt adott az EU valamennyi eljárási igénypontjának, és elismerte, hogy a vámok kivetéséhez vezető, Oroszország által készített elemzéssel számos probléma van. Az orosz hatóságok kizártak a számításaikból egyes belföldi gyártókat, és így nem reális adatokra építették a belföldi iparnak okozott állítólagos kárra vonatkozó elemzésüket. Az állítólagos dömping hatásainak értékelése során a hatóságok nem vettek figyelembe egy másik tényezőt: az orosz könnyű haszongépjármű ágazat kapacitásfeleslegét, amely abban az időben hétszeresen meghaladta az orosz piacon ténylegesen értékesített mennyiséget.

A feleknek 60 nap áll rendelkezésre a döntés megfellebbezésére. Ellenkező esetben Oroszországnak meg kell szüntetnie az EU-ból származó könnyű haszongépjárművekre kivetett dömpingellenes vámtételeit.

Több jogvita is van

A 2013 májusában bevezetett, könnyű haszongépjárművekre vonatkozó dömpingellenes vámok a Németországból, Olaszországból és Törökországból érkező importra irányulnak.

Az intézkedés a 2,8–3,5 tonna súlyú, 3000 cm3 lökettérfogatot nem meghaladó dízelmotorral rendelkező, legfeljebb két tonna áru szállítására vagy kombinált áru- és személyszállításra tervezett, egyterű teherautó típusú könnyű haszongépjárműveket érintik.

Az intézkedéseket az Eurázsiai Gazdasági Unió fogadta el, és jelenleg a szervezet összes tagországának, vagyis Örményországnak, Belarusznak, Kazahsztánnak, Kirgizisztánnak és Oroszországnak az importjára alkalmazzák azokat. Megszüntetésük esetén az uniós tagállamokból az Eurázsiai Gazdasági Unió egyik tagállamába irányuló importot sem terhelik majd ilyen dömpingellenes vámok.

Az ügy kifejezetten Oroszországot érinti, mivel amikor az EU 2014-ben a WTO elé terjesztette az ügyet, Oroszország volt az Eurázsiai Gazdasági Unió egyetlen olyan tagállama, amelyet a WTO-szabályok köteleztek.

Ez az ügy annak a négy WTO-jogvitának az egyike, amelyet az EU Oroszország ellen indított az országnak a WTO-hoz való csatlakozása óta. A többi ügy a sertéshús és a sertéshúsból készült termékek behozatalára vonatkozó tilalommal, a papír és egyéb termékekre kivetett kiegészítő vámokkal, valamint a gépjárműveket terhelő újrahasznosítási díjjal kapcsolatos. A kiegészítő vámok és a sertéshús tilalom ügyében két WTO-vizsgálóbizottság 2016-ban megállapította, hogy az orosz intézkedések megsértik a WTO-szabályokat – emlékeztet a bizottság közleménye.