Bár a lakosság műtárgybefektetési szándéka egyelőre alacsony, és szűk réteg előtt ismert lehetőség, a BÁV Zrt. frissen indított műtárgybefektetési indexe növekvő befektetési hajlandóságot jelez.

A BÁV megbízásából a GfK Hungária Piackutató Kft. 2018 decemberében reprezentatív online kutatással először mérte fel a magyar vásárlók műtárgybefektetési szándékának alakulását.

A kutatás első eredményei szerint 2018. decemberben a 7 részindex értéke a 0-tól 100-ig terjedő skálán 5 és 79 között szóródott, az átlaga 39 volt. Így a szektor még jelentős potenciált tartogat a befektetőknek, bár a hazai műtárgypiacot az utóbbi években folyamatos növekedés jellemezte.

A kutatás szerint a férfiak, a felsőfokú végzettségűek és a legfeljebb kétfős háztartásokban élők körében magasabb az index értéke, vagyis a műtárgyakba való befektetési kedv. A magyar lakosság műtárgyakkal kapcsolatos hozamvárakozása magas: a nagy többség (67 százalék) az inflációnak megfelelő, vagy annál magasabb értéknövekedést társít hozzájuk.

Zakariás Fruzsina, a BÁV vezérigazgatója elmondta: az index több értéke azt mutatja, hogy van hová fejlődnie a hazai műtárgypiacnak az oktatás és a transzparencia területén, annak érdekében, hogy az új vásárlórétegek számára is vonzó alternatíva legyen. Ebben a BÁV márkaismertségének és piaci súlyának megfelelően vezető szerepet kíván játszani.

Az aukciós piacra fókuszáló artprice Art Market Report 2018-as adatai szerint tavaly az aukciókon újra eladott műtárgyak ára egy év alatt átlagosan 7 százalékos hozamot ért el. Az új műtárgybefektetési index több kutatási hullám után, a valós piaci mozgásokkal összevetve válik majd igazán elemezhetővé – írták.

(Forrás: MTI, fotó: sylen/Pixabay)