Amikor fodrászhoz vagy kozmetikushoz megyünk, arra vágyunk, hogy szebben jöjjünk ki az üzletből, mint ahogy bementünk. De mit tehetünk, ha nem vagyunk elégedettek az eredménnyel?

A legfontosabb tudnivalókat a Budapesti Békéltető Testület által kiadott Mindennapi fogyasztóvédelem című magazin legfrissebb számában megjelent cikk foglalja össze.

Számos olyan helyzet állhat elő, amikor elégedetlenek vagyunk a végeredménnyel, de nem egyértelmű számunkra, hogy követelhetünk-e valamit a vállalkozástól – olvasható

Minden olyan esetben, amikor személyes, szépészeti szolgáltatást végeznek számunkra, kérdés lehet, hogy a szolgáltató – fodrász, kozmetikus, masszőr stb. – milyen felelősséggel tartozik az általa végzett munkáért. Reklamálhatunk-e, ha nem tetszik a frizura, ha kiütések jelennek meg rajtunk a kozmetikai kezelés után, vagy ha jobban fáj a derekunk a masszázs után, mint előtte?

Nem könnyű a helyzet, de nem is reménytelen. Elsősorban azt kell megvizsgálnunk, hogy magával a szolgáltatással, vagy a munkavégzéssel van-e problémánk, vagy egy termékkel, amelyet annak során felhasználtak. Emellett el kell döntenünk, hogy a „nem tetszik” érzés mellett ért-e kár bennünket – akár konkrétan, pénzben kifejezhető mértékben, akár más tekintetben.

A szépészeti szolgáltatások várható és valós eredménye, illetve annak megítélése sokszor nagyon szubjektív, emiatt a hibás teljesítés megítélése is gyakran nagyon nehéz, ugyanakkor sok kezelésre, eljárásra egyénenként nagyon eltérően reagálunk. Ugyanolyan minőségű kozmetikai tetoválás valakin évekig újként ragyog, másnál két hét után már nem látszik. Egy adott krém mással csodát tesz, míg a mi bőrünk napokra kipirosodik tőle.

Fontos, hogy – főleg ha nagyobb értékű és hosszabb hatású, vagy olyan helyen végzett eljárásról van szó, ami látványos helyen van – nagyon alaposan olvassuk el a vállalkozás weboldalát, terméktájékoztatóját, leírását az eljárásról. Amennyiben a vállalkozás jelzi a lehetséges mellékhatásokat, egyéni eltéréseket, vegyük ezeket komolyan. A beavatkozást csak akkor csináltassuk meg, ha együtt tudunk élni a bekövetkező mellékhatással, vagy tudomásul tudjuk venni, hogy másnál egy kezelés is hatásos lehet, míg nekünk esetleg sokkal többre lesz szükségünk. A kezelések előtt alaposan kérdezzük ki a vállalkozót a felhasznált termékekről, azok lehetséges mellékhatásairól.

Fontos tudni, hogy a fodrász vagy kozmetikus vállalkozási szerződés keretében végzi a tevékenységét, ami azt jelenti, hogy azt vállalja, hogy elvégzi a kért szolgáltatást, de azt már nagyon sokszor nehéz meghatározni, hogy az milyen minőségű lett, épp a terület szubjektív megítélése miatt.

A Polgári Törvénykönyv szerint hibás teljesítés esetén alapvetően kijavítást, kicserélést kérhetünk elsősorban, emellett árkedvezményt, végső esetben – ha nagyon elégedetlenek vagyunk – elállást (vagyis a pénz visszafizetését) is kezdeményezhetünk. A szépségipari szolgáltatásokra lefordítva ez annyit jelent, hogy megkérhetjük, hogy javítsa ki a fodrász a hajvágást vagy a hajfestést ingyen, illetve adja vissza a kifizetett díjat, vagy azt ne kelljen kifizetnünk. Az egyéni érzékelés miatt azonban nem könnyű az igényünket érvényesíteni, hiszen a fodrász vagy kozmetikus elvégezte a rábízott feladatot, emiatt nyilván úgy érzi, hogy jár neki a szolgáltatás ára. Próbáljunk meg egyezkedni, ha azonban nem sikerül, még mindig fordulhatunk a békéltető testületekhez.