Sólymos László szlovák környezetvédelmi miniszternek át kellene értékelnie a bősi vízerőmű Vajka-Keszölcés vonalon közlekedő komp működését – vélik ellenzéki képviselők.

A cél, hogy a kompközlekedés olyan gazdaságos legyen, mint amikor az állam üzemeltette. Erre ellenzéki képviselők szólították fel a minisztert.

Arra is kérik a környezetvédelmi tárca vezetőjét, hogy kövesse Roman Brecely közlekedési miniszter példáját, és bontsa fel a Process Management kft-vel kötött szerződést, amely a közbeszerzési tanácsokat adja, ám az ellenzéki képviselők szerint összefüggésbe hozható a komp körül kialakult botránnyal – írja a hírek.sk.

„Magyarázatot várunk a környezetvédelmi minisztertől, miért éppen azt a céget választotta ki a több száz közbeszerzési tanácsadó cég közül, amely a drága, túlárazott pályázat során adta a tanácsokat. A cég júniusban 180 000 euró értékű megrendelést kapott a minisztériumtól“ – mondta Veronika Remišová.

A képviselőnő felhívta a figyelmet, hogy az állam tavaly júliustól idén májusig több mint kétmillió eurót fizetett a komp működtetéséért a Ponton City részvénytársaságnak. Amíg a kompot az állam működtette az éves költség 490 670 euró volt, vagyis most 1,5 millió euróval kerül több pénzükbe az adófizetőknek, mint korábban” – figyelmeztetett Remišová.

Igor Matovič ellenzéki képviselő szerint az állam nem egész hétmillió euróért tartotta fenn a kompot 15 évre tervezve. Most akár 70 millió eurót is fizethet a komp fenntartásáért a Ponton Citynek a gázolaj árának alakulásától függően. „Ha a komp fenntartójának egy év alatt egymillió euróval növekednének meg a fenntartási költségei a gázolaj árának növekedése miatt, az egymillió euró helyett 11 millióval  fizetünk többet neki” – állapította meg.

A Ponton City cég ismét pályázni akar, s „ennek alapján attól tartunk, hogy az új közbeszerzési pályázat semmit sem old meg” – mondta Remišová. Hozzátette, az a Ladislav Lazár, a Vízgazdálkodási Építővállalat korábbi vezetője, akinek a neve a komp botrányos közbeszerzési pályázatával kapcsolódott össze, jelenleg a Vízgazdálkodási Vállalat és a Siemens közös ellenőrző szerveiben tevékenykedik.

„Érthető, hogy a miniszter meghagyta őt a cég ellenőrző szerveiben. Ez nem felelősségvállalás, inkább baráti megegyezés barátok között” – állítja a képviselőnő.

A komp megvétele körül kialakult botrány miatt próbálták meg tavaly év végén leváltani tisztségéből Peter Žiga közlekedési minisztert sikertelenül, mert kiállt mellette a kormánypárt.