Az első félévben 2164 ügy érkezett be a Budapesti Békéltető Testülethez – hangzott el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarában tartott sajtótájékoztatón.

Az elmúlt másfél évben a Budapesti Békéltető Testülethez közel hatezer fogyasztó fordult a vita ingyenes és gyors rendezése érdekében. 2015. első félévében az éves ügyszámnövekedés közel húsz százalékos: június 30-ig 2164 kérelem érkezett – mondta el Baranovszky György, a Budapesti Békéltető Testület elnök a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarában hétfőn tartott sajtótájékoztatón. Az év egészében az ügyek száma várhatóan meghaladja az 5000-et.

A legtöbb ügy a kereskedelmi jellegű, illetve az egyéb szolgáltatások területét érinti 900, illetve 901 megoldott esettel. Az előbbi kategóriában tipikus esetnek számít a „problémás” használt autók visszavásárlása, vagy a garanciával rendelkező cipők idő előtti tönkremeneteléből származó visszafizetés. Az egyéb szolgáltatások körébe tartozó ügyek között akadt követeléskezelő cég, amely elengedte a fogyasztói tartozást, és egy téves tájékoztatásból eredő jóváírás is.

A közüzemi szolgáltatások terén 176 ügyet sikerült megoldani. Egy fogyasztó például egy szabálytalan vételezés következményeitől tartott az ingatlaneladás során, de kérésére sikerült megnyugtatóan rendezni a vitát. Ami a többi kategóriát illeti: fogyasztói csoportok pénzügyi eseteiből 96-ot oldottak meg, építőipari ügyekből 53-at, az utazás terén 38-at. Egy fogyasztót például törökországi nyaralásán értek jelentős kellemetlenségek, ezeket az utazási iroda végül nyolcvanezer forint feletti összeggel kompenzálta.

A Budapesti Békéltető Testület előtti eljárások eredményeként a viták jelentős része sikerrel megoldódott, a felek az ügyek közel 40 százalékában egyezséget kötöttek. Sőt az ajánlások kétharmadát (71 százalék) is önként teljesítették a cégek, ezzel pedig további, több mint kétszáz ügy rendeződött. (Az ajánlások azok az ügyeket jelentik, ahol a fogyasztó igaza bizonyosodott be, de nem születhetett kötelező erejű döntés a cégre nézve.) A tapasztalatok szerint nem csupán a fogyasztói bizalom erősödött, hanem a cégek egyre többször élnek egyezségi ajánlattal, mint például a következő nagyobb szolgáltatók: BKK Zrt, Magyar Telekom Nyrt, Leder & Schuh Kft, Reno Cipő Kft, Vodafone Magyarország Zrt, XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt. (parkolási ügyekben), N-U-R Neckermann-utazás Szolgáltató Kft, Magyar Posta Zrt. Wizz Air Hungary Kft.

A jövőben pedig még több egyezség megkötésére kerülhet sor. A fogyasztóvédelmi törvény 2015. július 6-án elfogadott módosítása eredményeként a vállalkozások együttműködési kötelezettsége szigorodik, kötelesek lesznek megjelenni a Testület előtt, ellenkező esetben fogyasztóvédelmi bírságra számíthatnak. Abban az esetben, ha a fogyasztó interneten (online) vásárolt bármit vagy így vett igénybe szolgáltatást az Európai Unió bármely másik tagállamából, akkor a Budapesti Békéltető Testület kizárólagos illetékességgel lesz jogosult eljárni a konkrét vitában.

A fogyasztóvédelmi törvény egy három évvel ezelőtti módosítása értelmében a békéltető testületek tanácsot is adhatnak a fogyasztói jogokról; a Budapesti Békéltető Testületnél azóta több mint tizenötezren éltek ezzel a lehetőséggel.