A munkahelyi vendéglátóhelyek forgalma a tavalyi közel 12 százalékos bővülés után az idén tovább nőtt: az év első öt hónapjában 11 százalékos volt a növekedés. A nehezen magyarázható jelenség mögött az online kasszák „jótékony hatása” gyanítható.

A munkahelyi (valamint a rendezvényi, illetve a közétkeztetést végző) vendéglátóhelyek forgalma tavaly meghaladta a 112,5 milliárd forintot, ami éves összevetésben 11,7 százalékos növekedést jelent. A 2014-ben mintegy 700 milliárdos forgalmat lebonyolító kereskedelmi vendéglátóhelyek forgalma is nőtt, de korántsem ilyen gyors ütemben: „mindössze” 4,1 százalékkal. A trend 2015-ben is folytatódott: az év első öt hónapjában a KSH adatai szerint a munkahelyi vendéglátóhelyek forgalma meghaladta az 53 milliárd forintot, ami 11 százalékos éves bővülésnek felel meg. (A kereskedelmi vendéglátóhelyek forgalma is nagyjából a tavalyinak megfelelő ütemben, 4,5 százalékkal nőtt január–májusban.)

Nem volt ez mindig így: a munkahelyi vendéglátóhelyek forgalma 2011-ben, 2012-ben és 2013-ban is csökkent, rendre 13,6, 2,9, illetve 5,7 százalékkal. Vajon mi magyarázza a „fordulatot”?

Tavaly év végén az országban 5469 munkahelyi, rendezvényi, illetve közétkeztetést végző vendéglátóhely működött. A piac meglehetősen koncentrált: az öt legnagyobb cég realizálja a teljes forgalom nagyjából harmadát. A növekedés azonban döntően nem a nagyok érdeme (bár a forgalom ezek körében is bővült), hanem – mint azt a statisztikai hivataltól megtudtuk – főként a „kicsiké”. Mi számít a vendéglátásban „nagy” cégnek? Az olyan vállalkozás, amely

  • több mint 49 főt alkalmaz és 5-nél több egységet működtet, vagy
  • 7-nél több egységet működtet, vagy
  • több mint 19 főt alkalmaz, legalább 3 egységet működtet és fő tevékenysége a vendéglátás.

Ebbe a körbe 940 cég tartozik, a KSH valamennyinek követi a forgalmát. A fennmaradó mintegy 4500 egység forgalmát a statisztikusok egy 200 egységet felölelő reprezentatív minta alapján becsülik meg.

Az online kasszák tisztító hatása?

A KamaraOnline által megkérdezett szakértők szerint nem kizárt, hogy a „növekedést” idézőjelbe kell tennünk. Elképzelhető ugyanis, hogy csupán a „hivatalosan bejelentett” forgalom nőtt – méghozzá az online kasszák kötelezővé tétele miatt. (Van olyan munkahelyi vendéglátóhely is, ahol nem egyenként fizetnek a vendégek, és ahol emiatt nem volt kötelező bekötni a kasszákat a NAV-hoz, ezeknek az egységeknek a súlya mindazonáltal elhanyagolható.) Ha így van, akkor persze adódik a következtetés: a vendéglátóhelyek közül a munkahelyi egységeknél volt jellemzőbb a számla nélküli kiszolgálás.

Mindez egyelőre csak találgatás – az őszi adatok megjelenése után talán okosabbak leszünk, akkorra ugyanis kifut az online kasszák bázishatása.

KamaraOnline