Ha valakire igaz a mondás, Moni Lórántra biztosan az: előtte az (üzleti) élet. Lóránt (23) a Pro Company alapító-ügyvezetője azt vallja: cégének az ügyfél több mint jelen, mert a jövőt kívánják építeni. Vállalkozása terveiről a KamaraOnline-nak beszélt.

A Pro Company egy éve fogott bele rendezvényszervezésbe és turisztikai szolgáltatásokba. Moni Lóránt pontosan tudja, hogy mindkét területen óriási a verseny, de ez egyáltalán nem zavarja, sokkal inkább motiválja. A cégalapítás előtt egy ügynökségnél dolgozott rendezvényszervezőként, túl volt néhány sikeres programom, amikor néhány kollégájával úgy gondolta, hogy álljanak a maguk lábára, valósítsák meg a saját álmaikat.

Azt mondja: Egy jó rendezvényszervezőnek nem elég, amit megtanul az iskolában, például azt, hogyan kell megírni egy megrendelőt vagy vázlatot készíteni a napi teendőkről. Kicsit születni is kell erre a hivatásra, azonnal meg kell érezni, meg kell látni, minek hol a helye.

Sokan elfelejtik, hogy marketingre is költeni kell, nulla forintból nem lehet reklámozni egy céget, önmagában a saját weboldal vagy a közösségi oldalak népszerűsége sem elég. Mi a legfontosabb? Kapcsolatok nélkül egyszerűen nem működik az üzlet. Lóránt úgy látja, hogy a magyar rendezvényszervezői (leginkább a konferenciaszervezői) piacon elég sok a külföldi cég, pedig a magyarok közt is vannak nagyon jók. A kapcsolati tőke kiváló arra, hogy az embert megismerjék, később pedig már eleve őt keressék megbízással.

Nyitottnak kell lenni minden feladatra. Gyorsaságban, pontosságban, megbízhatóságban a konkurensek előtt kell járni, az ésszerűség határain belül olyan feladatot is vállalni kell, amire a „nagyok” csak legyintenek.

Többször kellett új tervet írni

2014 december elején kezdett a cégszervezésbe, az adminisztráció tavaly február végéig húzódott. Már az indulás előtti félév is nagyon küzdelmesnek bizonyult, bevételek akkor még alig voltak, helyette viszont rengeteget dolgoztak azon, hogy mit csináljanak. A tervezésbe egy társával kezdett, ám ő később bedobta a törülközőt. Neki sok volt, hogy a partnerektől először szinte kizárólag ígéreteket kaptak. Lóránt viszont nem adta fel, pedig sokan úgy váltak köddé, hogy még egy telefon vagy e-mail sem érkezett a lemondás okáról.

Többször kellett váltani, új tervet írni, új irányvonalat kijelölni, rugalmasság és hit nélkül ez nem ment volna. Jó ideig napi 24 órát stresszben hajtott végig.

Egyelőre nem érzi, hogy eljött volna az igazi nagy áttörés, de lehet, hogy ez azért van, mert igazi maximalista, a jóban is a még jobbat keresi. Ahhoz képest, hogy befektető, külső anyagi támogatás nélkül indultak, a könyvelés számai már azt mutatják, hogy jó úton járnak, túljutottak azon a ponton, amikor már látni a jövőt. Az ifjú ügyvezető, ha csak egy százalék esélyt lát egy program megvalósítására, már belevág, mint mondja: kimondottan nagy a kockázatokat felvállaló képessége. A korábbi partner egyébként a mai napig segíti tanácsokkal, teljesen normális maradt a kapcsolatuk.

Nagy szerencséje volt, hogy annak idején a turizmust olyan tanároktól tanulhatta, akiknek nem csak szakmai tudásuk volt meg ehhez, hanem életüknek is tekintik a munkát.

Cél a megfizethető exkluzivitás

A cég arra alapoz, hogy sok partnerrel épít ki kapcsolatot, rendezvényszervezés terén ugyanúgy, mint utazási irodákkal. Nagy lehetőséget lát erdélyi utak szervezésében (Lóránt erdélyi származású, öt éve él Magyarországon). Szerinte nagyon népszerűek lehetnek például a vadász utak, s mellette olyan túrák ajánlása, amelyek olyan helyekre viszik el a turistákat, ahová másokkal nem nagyon jutnak el. A megfizethető exkluzivitás a kitűzött cél.

A belföldi turizmusban is óriási lehetőségeket lát, mert azt tapasztalja, hogy rengetegen a szülővárosukat sem ismerik eléggé. Ezért jó ötletnek tartja az audio guidok bevetését, amit nem csak külföldiek, hanem magyarok is igénybe vehetnek. Ráadásul az okostelefonos világban ezek már a legtermészetesebb technikai fejlesztések. Az audio guide természetesen nem helyettesíti a jól felkészült, lelkiismeretes idegenvezetőt. Nemrég az Idegenvezetői Világnapon is azt látta, hogy ilyen kollégákra nagy szükség van. A belföldi turizmusban is van igény és fizető képes kereslet az exkluzivitásra. Egyre többen szívesen veszik, ha úgy várják őket, hogy nem kell például sorba állni múzeumi belépőkért, esetleg egy pohár pezsgővel is köszöntik a vendéget.

Magyarország és Budapest egyre népszerűbb utazási célpont, most kell erősíteni, kihasználni a lehetőséget, ez viszont megköveteli azt, hogy a kontárokat nem szabad megtűrni a piacon. Ehhez életmód- és szemléletváltás kell, nem elég csak kiszállni a kocsiból, és néha sétálni egy nagyot. Olykor tudatosan le kell állni a pörgéssel, időt kell adnunk saját magunknak – saját magunkra.

Moni Lóránt meggyőződése, ha mi magunk igényesek vagyunk, akkor a munkában igényesek leszünk másokkal szemben is. Példát is mond: egy születésnapi ünnepséget szerveztek. Természetesen megnézte a vendéglőben a megterített asztalt, és szóvá tette, hogy az egyik villa foltos volt. Persze háklisnak tartották, mondván, csupán egyetlen egy villával volt baj! – Ez igaz, de annak az egy vendégnek, akinek a foltos villa jutott volna, meglett volna a véleménye – válaszolta Lóránt.

Profikkal kell együtt dolgozni

Nagyon fontos a kitartás, és az, hogy a legjobb szakemberekkel dolgozzunk együtt. Nem szabad szégyellni, ha valaki valamiben jobb nálunk, mert csak így tanulhatunk. A feladatokat meg kell osztani, nem jó stratégia, ha egy vezető saját maga akar megoldani mindent. Úgy hiszi, hogy a nagy áttörésekhez elengedhetetlen egy-egy kijózanító pofon.

A Fiatal Vállalkozók Szövetségét a belépése előtt legalább egy évig figyelte, aztán szokás szerint egy FIVOSZ-rendezvényen találkozott azzal, aki azóta az egyik legjobb barátja lett. Váltottak néhány szót, és megszületett az elhatározás, hogy érdemes belépni a szövetségbe. Lóránt azt mondja: ez olyan sikerorientált vállalkozói kör, amelyik valóban arra épít, hogy ki kell használni a lehetőségeket – előre ne döntsük el, hogy kivel ne bizniszeljünk, mert sokat árt az előítélet. Több rendezvényen nem csak remek előadóktól tanult, hanem profitált is az ott megtalált kapcsolatokból.

Egyelőre több a Pro Company céges megrendelése – most a magán és családi vonalat is kívánja erősíteni. Utóbbiaknál vannak standard megrendelések: születésnap, keresztelő, esküvők szerevezésére, de Magyarországon szinte ismeretlen a válási parti. Lehet, hogy ezt ők vezethetnék be a magyar piacra. Egyébként sokan azt hiszik, hogy felesleges pénzkidobás hasonló partikat rendezvényszervezőre bízni, pedig sokat megtakarítnának azzal, ha profi kezébe adnák az előkészületeket és a lebonyolítást.

Hogy honnan jött a cégnév? Teljesen más néven indultak volna, de az már foglalt volt. Sokat töprengtek, végül arra jutottak, hogy legyenek ők „A Cég” (The Company), de balszerencséjükre ez is foglalt volt. Akkor lettek Professional Company, amelynek a rövidítése a Pro Company, ezt használják a weblapon is. Eleve nem magyar elnevezésben gondolkodtak, mert azzal a területünkön nehézkes a mozgás a határon túli piacokon.

Idén a fő csapásirány a rendezvényszervezés erősítése lesz, ami együtt járhat a belsős csapatbővítéssel, és egy saját utazási iroda alapításával, amely társvállalkozásként segítené, egészítené ki a Pro Company munkáját. Az utazási irodának még nincs neve, de ha meglesz, előbb bejegyzik és levédik, nehogy újabb meglepetés érje őket.

Mint látjuk, tervből és lendületből van bőven. Moni Lóránttal megállapodunk, hogy a KamaraOnline-nak is beszámol majd róla, ha elérkezik az a bizonyos nagy áttörés a cég életében.

Szerdahelyi Csaba