Home Álláshely Módszertani segítségre van szükség az SNI tanulók foglalkoztatásához

Módszertani segítségre van szükség az SNI tanulók foglalkoztatásához

0
Módszertani segítségre van szükség az SNI tanulók foglalkoztatásához
Nagyvázsony, 2023. március 17. Ácstanulók a Schifter Party 2023 gyakorlóhétvégén a nagyvázsonyi ács képzõközpontban az átadóünnepség napján, 2023. március 17-én. Egy év alatt épült meg a jelenleg 26 tanulót oktató, 563 négyzetméteres képzõközpont mintegy 240 millió forintból, melybõl 146 millió forint állami támogatás. MTI/Vasvári Tamás

A BKIK kutatásában kereste a választ arra a kérdésre, hogyan tudja segíteni a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulókat foglalkoztató cégeket.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI tanulók duális képzésben való foglalkoztatásra. A közel 100 SNI tanulót foglalkoztató cég részvételével végzett kérdőíves kutatás célja, hogy az SNI tanulók foglalkoztatását vizsgálja és választ kapjon arra kérdésre, hogy a duális képzőhelyek milyen segítséget fogadnának örömmel az SNI tanulók foglalkoztatásának támogatása szempontjából. A hiánypótló kutatás rámutat arra, hogy a cégeknek elsősorban módszertani segítségre van szüksége.

A februárban elvégzett kutatásból kiderül az is, hogy 44 szakmában fogadnak SNI tanulókat a duális képzőhelyek, függetlenül a vállalkozás méretétől. A megkérdezett cégeknél foglalkoztatott tanulók 11 százaléka sajátos nevelési igényű tanuló. Ez az érték nagyon magas, főleg annak tudatában, hogy vállalkozások sok esetben nem is tudják, hogy SNI tanulóval van dolguk. Mindez annak is köszönhető, hogy sem az iskolától, sem a tanulótól, vagy annak szüleitől sem érkezik erről információ.

A cégek 52 százaléka venne igénybe szakmai támogatást az SNI tanulók foglalkoztatásához. Ugyanakkor 10 százalék azt is jelezte, hogy korábban már kapott szakmai támogatást.
Külön öröm volt számunkra, a BKIK-t is megemlítették válaszaikban arra kérdésre, hogy milyen szervezettől, intézménytől kaptak már szakmai segítséget. A kamarán kívül egy-egy iskola az, amely a tapasztalatok szerint szakmai segítséget nyújt a vállalkozásoknak.

A kérdőív fő célja az volt, hogy kiderüljön, milyen irányban induljon el a kamara, amennyiben segíteni szeretné az érintett duális képzőhelyeket. A kutatásból kiderült, hogy a módszertani anyagok (77 százalék) mellett a megkérdezettek hatvanegy százaléka a jó gyakorlatokat tartalmazó kiadványoknak örülne leginkább.

Az SNI tanulók foglalkoztatásához kapcsolódó nehézségek többségét a tanulási képességekhez kapcsolódó területeken fogalmazták meg: olvasás-, írás-, matematikai készségek, szövegértés elmaradása, valamint a gyenge figyelem.

A tapasztalatok szerint az egyéni bánásmód, a türelem és a pozitív megerősítés segíti a tanulók felzárkóztatását leginkább, amely eredményeképpen az SNI tanuló is értékes tagja lehet a vállalati közösségnek, munkájával hozzájárulhat a vállalkozás sikereihez.

A BKIK a kutatás eredményeit figyelembe véve folytatja a munkáját 2025-ben és összegyűjti az SNI tanulókkal kapcsolatos jó gyakorlatokat, majd megosztja azokat duális partnereivel.

A fővárosi kamara a témát már korábban több ágazatban, a duális képzőhelyek, szakmai szervezetek, szakképző intézmények képviselőinek bevonásával is vizsgálta, abból a szempontból, hogy hogyan tudja segíteni a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulókat foglalkoztató cégeket. Pályaorientációs tevékenységénél is külön programokat szervezett SNI tanulóknak.

(Fotó: Vasvári Tamás/MTI)