A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) frissítette az energiahatékonysági intézkedésekből származó megtakarítások elszámolását segítő EKR-katalógusát, a gyakorlatban szerzett tapasztalatokat felhasználva változnak a padlásfödém-szigeteléssel és intermodális szállítással kapcsolatos részletszabályok, valamint a kapcsolódó számítási módszertan.
A MEKH 2021. január 1-je óta végrehajtó hatóságként működteti az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszert (EKR), amelynek célja az energiahatékonyság-javító beruházások ösztönzése.
Az energiahatékonysági fejlesztésekkel elért energiamegtakarítás mértéke nemcsak energetikai auditálás keretében, hanem a standardizált jegyzék, az EKR-katalógus számítási módszereinek felhasználásával is megállapítható. Folyamatosan figyelik az energiahatékonysági piac fejleményeit és a kötelezettekkel, valamint a hitelesített energiamegtakarítások elszámolását segítő auditorokkal, auditáló szervezetekkel együttműködve a tapasztalatok alapján rendszeresen frissítik, illetve új intézkedésekkel bővítik az EKR-jegyzéket – jelezte a MEKH.
A gyakorlatban szerzett tapasztalatok eredményeit felhasználva a hivatal ezúttal két energiahatékonysági intézkedéstípus esetén fejlesztette tovább az alkalmazandó számítási módszertant.
A módosítás alapján a lakóépületek utólagos födémszigetelésénél az előírt szigetelésvastagság 30 centiméterre nő, így az energiamegtakarítás mértékének meghatározása során már nem lesz szükség a szigetelt födém típusának vizsgálatára. A különböző födémtípusok egységes kezelése miatt a fajlagos energiamegtakarítási mutató a négyzetméterenként 0,5 gigajoule-ról 0,46-ra csökken, a padlásfödém alatti fűtött és a födémszigetelt terület arányának pedig legalább 90 százaléknak kell lennie.
A részletes fotódokumentáció előírása, valamint a hitelesítő helyszíni ellenőrzési kötelezettségének bevezetése (a beruházások 10 százaléka esetén) a kivitelezés megfelelő minőségének biztosítását szolgálják. A módosítások együttesen a katalógus lap általánosabb, szélesebb körű alkalmazhatóságát segítik elő, és egyértelműsítik a hitelesítőktől elvárt dokumentálási követelményeket, hitelesítési elvárásokat.
Változik a közúti teherszállításnál energiahatékonyabb intermodális szállítási mód, a tehervasút igénybevétele esetén használható számítási módszertan is, amely a gyakorlati tapasztalatokhoz igazodva a jövőben kizárólag az N3 kategóriájú tehergépjárművekre és azok vontatmányaira lesz alkalmazható a kategóriára jellemző nemzetközi energiafelhasználási fajlagos érték (0,89 MJ/tkm) alapulvételével – ismertette a MEKH.
(Forrás: MTI, fotó: Balázs Attila)