Egy magyar vevő német webáruházból rendelt mobiltelefont, azonban nem kapta meg a terméket, és a korábban átutalt vételárat sem térítették vissza. Panaszával a Budapesti Békéltető Testülethez fordult.

A fogyasztóvédelmi törvény 2015. szeptember 11-én módosult. E szerint, ha magyar fogyasztó rendelt az interneten egy másik uniós államban lévő cégtől, vagy egy magyar vállalkozás szolgáltatását veszi igénybe online egy eltérő tagállambeli fogyasztó, a bíróságon kívül egyedül a Budapesti Békéltető Testület dönthet a vitájukban.

A kérelem benyújtására lehetőség van elektronikusan is, a www.bekeltet.hu internetes honlap „Kérelem” menüpontjára kattintva. Itt egyúttal már csatolhatóak a vita elbírálásához szükséges iratok, bizonyítékok, valamint annak igazolása, hogy a fogyasztó megkísérelte az ügy rendezését közvetlen módon a céggel is.

Egy másik esetben a fogyasztó interneten vásárolt az Európai Unió egy másik tagállamában megtalálható cégtől, de nem volt elégedett a termékkel, ám nem volt tisztában a lehetőségeivel, jogaival.

A Budapesti Békéltető Testület nem csak a határon átnyúló, online értékesítéssel összefüggő vita ingyenes, gyors eldöntésében, hanem már azt megelőzően is segítséget nyújt a feleknek. Online tájékozódhatnak az eljárásról, annak megindítási feltételeiről, sőt akár jogaikkal kapcsolatosan is tájékoztatást kérhetnek. A Testület ugyanis tagállami online vitarendezési kapcsolattartó pontként szintén segíti őket.

A segítség kiterjed magának a panasznak és a kapcsolódó bizonyítékoknak benyújtási módjára, de ugyanúgy a személyre szabott ingyenes tanácsadásra is. A Testület tájékoztatást ad a fogyasztó lehetőségeiről, jogairól és kötelezettségeiről, amelyek Magyarországon érvényesíthetőek.

Ha pedig a példában érintett kérdésről van szó, úgy a fogyasztó kérésére felveszi a kapcsolatot az adott tagállamban megtalálható online vitarendezési kapcsolattartó ponttal, hogy a helybéli lehetőségekről tájékoztatást tudjon adni.

Magában az online vitarendezésben is támogatást nyújt a Testület: így többek között az online vitarendezési platform működése kapcsán. Ugyancsak tájékoztatja a fogyasztót az esetlegesen még rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségekről akkor is, ha az adott vitát az online vitarendezési platformon keresztül nem lehetett rendezni.

Az online vásárlás lehetséges buktatóiról itt olvashatja el cikkünket.