Nagy Elek, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke január 29-én megtartotta első, évértékelő sajtótájékoztatóját. Amint arról beszámolt, tavalyi megválasztását megelőzően a BKIK három év alatt négy elnököt „fogyasztott el”, mostanra viszont a nehéz időszakot követően megkezdődött az építkezés. Ehhez nyugalomra és világos célra volt szükség.

„Az egyértelmű cél, hogy valódi szolgáltató kamarát építsünk” – fogalmazott az elnök, aki elmondta, hogy mára ehhez összeállt a stratégia és a megújult vezetői apparátus, a BKIK pedig teljesen új szellemiségben kezdett működni.

Az eredményeket a vállalkozók visszajelzései is alátámasztják: míg 2019 januárjában még a megkérdezettek kétharmada elégedetlen volt a kamara működésével, egy évvel később már többségben voltak az elégedettek.

A BKIK a tájékoztatás módját is radikálisan megváltoztatta. Megújult a honlap, amelyet a vállalkozói igények alapján hamarosan szavazómodullal is kiegészítenek majd. Új a hírlevél formátuma, és felfrissítették a BKIK Facebook-oldalát is, amely 50 százalékkal növelni tudta követői számát. Emellett a kamara megjelent a LinkedIn szakmai közösségi hálózaton is, ahol aktívan kommunikál követőivel.

Mivel kiemelten fontos, hogy a vállalkozók ismerjék a piacot, amelyen működnek, a BKIK elindította ágazati kutatássorozatát, melynek első körében a vendéglátást vizsgálták. A szakképzés megítéléséről szóló kamarai kutatás eredményeit pedig a kormányzat is felhasználta. Nagy hangsúlyt fektettek a szakmai rendezvényekre, oktatásra és tanácsadásra. A KKV Akadémia 11 alkalmán összesen közel 1700 fő ismerkedhetett olyan aktuális témákkal, mint a cégöröklés, a közösségi média használata vagy a márkaépítés. A BKIK azonnal reagált a közös képviselőkről szóló jogszabályváltozásra, az ennek kapcsán indított képzést a nagy érdeklődésre való tekintettel hamarosan újra megszervezik. Szintén népszerű volt az autószerelői továbbképzés, amelyen az elektromos és hibridhajtású gépkocsikról tanulhattak a szakemberek.

A BKIK az egyetemekkel is jó kapcsolatot alakított ki: a Budapesti Corvinus Egyetem, a Budapesti Műszaki Egyetem és az Óbudai Egyetem hallgatóival a Kandó Klub keretei között intenzív és interaktív párbeszéd kezdődött, melyhez a következő hetekben csatlakozik a Budapesti Gazdasági Egyetem is. A hallgatók értékelése szerint a közös programoknak „életszaga van”, a vállalkozók segítenek megismerni a fiataloknak, miről is szól az üzlet valójában.

A kamara tanácsadási tevékenységén belül az adóügyi segítség messze a legkeresettebb, de számos más témában is a BKIK-hoz fordulhatnak a regisztrált vállalkozások. Az egyes kérdések bemutatására tavaly 10 részes online videósorozat készült (az úgynevezett BKIK Tudástár), amelyből a következő két év folyamán további 30 epizód leforgatását tervezik, melyek a kamara honlapján érhetőek el

Nagy Elek szavai szerint a kamara minőségi szolgáltatások nyújtására törekszik. Példaként hozta a vállalkozókra szabott pályázatfigyelési szolgáltatást, amelyet külső partner bevonásával biztosítanak, a Budapesti Ügyvédi Kamarával együttműködve nyújtott jogi tanácsadást, vagy a NAIH segítségével megvalósuló GDPR-tanácsadást. A közeljövő nagy újdonsága a Wolters Kluwerrel közösen induló jogtár-szolgáltatás, amelynek négy eleme lesz. A jogszabálygyűjteményhez és a mintegy 9000 kérdés-válaszból álló adatbázishoz a BKIK valamennyi regisztrált tagja hozzáfér majd, míg a jogi navigátor és a munkaügyi okos iratok néven futó iratminta-gyűjtemény az önkéntes kamarai tagok számára lesz elérhető.

A kamara elnöke a további tervek között említett egy demográfiai kutatást, amely 2000 fiatal és 1000 vállalkozó megkérdezésével mérné fel az Y- és Z-generáció munkával kapcsolatos elvárásait, valamint azt, hogy mindezek hogyan illeszthetők a vállalkozók igényeihez.

A BKIK nemzetközi kapcsolatrendszerét is megújítanák, ennek érdekében már folynak a tárgyalások a V4 országok kamaráival. A cél egy regionális kamarai szövetség létrehozása, amely a négy ország vállalkozóinak platformot biztosítana a közös munkára.

A kamarai folyamatokat illetően az elnök a digitalizáció folytatását emelte ki: az ügyfélszolgálat hatékonyabbá tételét követően a folyamatok átláthatóbbá tétele van napirenden, jelenleg is tesztelik például az elektronikus beszerzési rendszert, de hamarosan elindul a törzsadatbázis digitális feldolgozása is.

Zárásként Nagy Elek a céltudatosságot és a szisztematikus munkát emelte ki, mint a siker legfontosabb kritériumait. Egyúttal megköszönte a BKIK vezetőinek és apparátusának, hogy összezártak a program mögött és részt vettek annak végigvitelében. Amennyiben a március közepén esedékes tisztségviselő-választáson újra bizalmat szavaz neki a tagság, a maga részéről ennek a munkának a folytatását ígérheti.