A Miniversumban a megnyitás utáni első teljes évben 110 ezer látogatót fogadtak, és azonnal szerény nyereséggel zártak. A vasútmodellezés kedvelőit folyamatosan új programokkal várják.
Három ország, 14 település, 600 épület, 100 vonat mozgásban – 300 négyzetméteren. Röviden ennyiben sűríthetőek össze a budapesti Miniversum sarokszámai. Közép-Európa egyik legnagyobb vasútmodell terepasztala már 2014. május 16-a óta várja a vendégeket.
A projekt ötletgazdája Kocsis Attila volt, a kezdeti lendülethez a hamburgi hasonló kiállítás járult hozzá, s az a felfedezés, hogy ezt az Andrássy útra is át lehet ültetni. Az ötletet rengeteg agyalás és kilenc havi munka követte, kezdve azzal, hogy a helyszínt jól kellett megválasztani. Az Andrássy út telitalálatnak bizonyult. Budapest frekventált helyén találjuk, a kiállításnak otthont adó Krausz palota önmagában is látványosság a világörökségi környezetben, könnyű a megközelíthetősége, a turisták kedvenc célpontja a környék, és sokaknak már a Miniversum is. A megcélzott látogatói csoportok közé tartoznak a magyar családok és a külföldi turisták is, tulajdonképpen mindenki, aki szeret játszani, „kicsiben” is rajong a vasútért, szórakozni vagy játékosan tanulni akar, imádja az interaktív megoldásokat.
A Miniversumot üzemeltető Ulbuland Kft. 2013. május végén magántőkéből alakult. Mielőtt elkezdték a terepasztalok építését, 2013. júliusában készítettek egy próbadarabot, amelyen egységesítették a munkafolyamatokat és a felhasznált anyagokat. 2013. augusztus és november vége között, 4 hónap alatt a magyar, az osztrák és a német asztalon is készen volt a terep alépítménye és a vasúti pálya. Decemberben kezdődött az építkezés újabb fázisa, ekkor a látható részek, elemek, témák kerültek az asztalokra. A végső terepépítés öt hónapig, 2014. április végéig tartott.
Az építés kilenc hónapja alatt többször változott a csapat összetétele, egyszerre általában harmincan dolgoztak, a team fele a helyszínen, a többiek otthon. A tavaly májusi nyitás után eltelt teljes évben 110 ezer látogatót fogadtak. A kezdetektől nem változott a két fő célcsoport. Elérésükre több tízmillió forintot költenek, elsősorban online és print csatornákon, a magyar közönség esetén pedig a televízióban jelenleg is futó kampánnyal.
A közönség reakcióit napra készen elemzik, azok alapján folyamatosan újítanak. A kezdetektől fejlesztik a tartalmat és a szolgáltatásokat. Ezek közül a legfontosabbak: interaktív tanórák, csapatjáték baráti közösségeknek, csapaépítés cégeknek, a teljes vasúthálózat villamosítása, éjszakai üzem a terepasztalokon. A beruházás 150 millió forint volt, már az első évet nyereséggel zárták, a befektetés megtérülésével hosszabb távon, évek múltán számolnak.
Az irányító csapatban változások lesznek, az ötletgazda Kocsis Attilának más feladata lesz, de ügyvezetőként továbbra is erősíti a Miniversumot. Feladatainak egy részét Szabó-Máthé Hanga üzletvezető, Garami Zsófi marketing menedzser, illetve Kocsis üzlettársa, a vállalkozás technikai vezetője, Martisz Gábor veszi át.
Szerdahelyi Csaba