
Attól, hogy egy cégnek van weboldala, illetve használja a közösségi oldalak által biztosított lehetőségeket, még nem feltétlenül rendelkezik hatékony online marketinggel. A sikerhez ma már mérhető adatokra van szükség: nélkülözhetetlen, hogy figyelemmel kísérje és számszerűsítse a weboldal a hatékonyságát és elérését. Ebben – és még sok másban – segít a webanalitika és az adatelemzés a cégeknek.
Gyakran felteszik azt a kérdést: „Vajon hányan nézték meg a weboldalamat?” Gyakran halljuk azt is, hogy „több, mint ötezren kattintottak ma a weboldalamra” – ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy az adott cég sikeresen alkalmazza a webanalitika nyújtotta lehetőségeket.
Mi a webanalitika?
A webanalitika olyan összetett statisztika, amelynek segítségével precíz és testreszabott elemzést lehet készíteni egy weboldal látogatottságáról. A legnépszerűbb ingyenes webanalitikai szoftver a Google Analytics, amellyel nemcsak a látogatók számát követhetjük, de más mutatókat is figyelemmel kísérhetünk. Ingyenessége lehetővé teszi, hogy a cégek az adatelemzés helyett a marketingtevékenységbe fektessenek.
A webanalitika mutatóinak segítségével egy cég átalakíthatja online marketingtevékenységét: úgy fejlesztheti a weboldalt, hogy az nagyobb forgalomra tegyen szert. A webanalitika használatához mindenekelőtt ismerni kell, hogy milyen mérési és adatgyűjtési lehetőségei vannak a cégeknek, valamint azt, hogy milyen mutatók mérik az oldalak hatékonyságát és elérését.
Alapvető mutatók
Mi mutatja meg egy weboldal látogatottságát? Milyen látogatottság számít jó eredménynek? Míg az utóbbi kérdésre minden weboldal esetében más lehet a válasz (hiszen egyes oldalak már napi 10 látogatóval is eredményesek lehetnek, míg más weboldal esetében a néhány száz látogató még kevés), az első kérdés megválaszolásához a webanalitikában öt alapvető, forgalomra vonatkozó mutatóból indulhat ki az érdeklődő.
- Látogatások: ez a szám azt mutatja be, hogy egy időintervallumon belül hányszor nézték meg a weboldalt. Nem különbözteti meg a látogatótípusokat, és azt sem veszi figyelembe, hogy egy látogató milyen gyakran nyitotta meg az oldalunkat. Ha például egy látogató egy hónapon belül ötször látogatott az oldalra, akkor ez – a szóban forgó hónapban – öt látogatásnak számít.
- Egyedi látogatók: ebben a mutatóban minden egyedi látogató egyszer számít, akkor is, ha többször látogatott a weboldalra. Az egyedi látogatókat a számítógépen használt cookie-k alapján azonosítja be a weboldal. Ha tehát egy látogató ötször látogatja mega a weboldalt egy hónapban, akkor ebben a mutatóban ő a látogatások számától függetlenül egynek fog számítani.
- Oldalmegtekintések: ez a mérő azt mutatja meg, hogy összesen hány (al)oldalt tekintettek meg egy weboldalon. Ha például egy látogató ötször látogatott az oldalra, de minden alkalommal tíz oldalt tekintett meg, akkor ebben a mérőben ez ötvennek fog számítani. Ha az oldalankénti látogatások átlagos vagyunk kíváncsiak, akkor az oldalmegtekintések számát kell elosztanunk a látogatások számával.
- A látogatás átlagos időtartama azt mutatja, hogy egy látogató (átlagosan) mennyi időt tölt el a honlap látogatása során. Ezt természetesen úgy számíthatjuk ki, hogy a weblapon eltöltött összes időt elosztjuk a látogatások számával.
- Új vagy visszatérő látogató: ez a mutató az új és a visszatérő látogatók arányát mutatja. Az egyedi látogatók számához hasonlóan a webanalitikai szoftver a cookie-k alapján határozza meg. Ha a látogató először érkezik a weboldalra, akkor az oldal cookie-t helyez a gépére, az ezt követő látogatásai során már a visszatérő látogatók közé kerül, amíg le nem jár a cookie (általában két éves) időkerete.
Elegendő, ha egy cég ezeket az adatokat ismeri a weboldalával kapcsolatban? Nem: szükség van arra, hogy a látogatások forrását is azonosítja.
A forgalom forrásai
Egy weboldalnak többféle forrásból származhatnak látogatói.
- Direkt (közvetlen) forgalom: azt a forgalmat jelenti, amikor a látogató az URL cím begépelésével vagy egy elmentett könyvjelzőre kattintva nyit meg egy weboldalt. Direkt hivatkozások közé kerülnek a címkézetlen vagy egy kampányban rosszul címkézett hivatkozások és a rossz átirányítások is.
- Ajánlatok: azt a forgalmat jelenti, amely egy másik oldalról érkezett a weboldalra. Ide nem tartoznak a keresőmotorokból származó látogatások, sem a kampányokból származó linkek, amelyeket konkrét címkékkel követ nyomon a software.
- Keresés: a keresőmotorokból származó forgalmat jelenti. A Google Analytics megkülönböztet organikus és fizetett kategóriákat. Az organikus azt a keresési forgalmat jelenti, ami például a Google-ből származik. A fizetett azt a forgalmat jelenti, amikor a látogatók a weboldal fizetett hirdetésére kattintva érkeznek meg a weboldalra, amelyek a cég által választott kifejezések alapján jelennek meg a keresés eredményeként.
- Kampányok: itt jelenik meg a speciális kampányokból származó forgalom, amelyet a cég konkrétan nyomon kíván követni, például az a forgalom, amely a közösségi oldalakon elhelyezett linkekből, az email marketing linkjeiből vagy a direkt marketingből származik.
Sajnos ezeket a számokat fenntartásokkal kell kezelnie annak, aki az adatokat elemzi. Ennek egyik oka az, hogy a cookie-k nem minden esetben adnak megbízható adatokat a webanalitikai software-nek. A cookie-k név nélkül azonosítják az új és a visszatérő látogatókat, azonban a felhasználók törölhetik ezeket a cookie-kat, vagy letilthatják ezek tárolását a gépen, és ezt nem tudják irányítani a cégek. A másik ok, amiért a látogatási statisztikák nem megbízhatóak, hogy a felhasználók – mint az a Google 2015-ös statisztikájából is kiderül – átlagban két eszközön kapcsolódnak az internethez. A több eszközön való látogatást a legtöbb analitikai software nem tudja visszatérő látogatóként azonosítani, mert a cookie-k a második eszközön még nincsenek tárolva. Az említett két probléma ellenére ezek a statisztikák jó információforrást jelentenek ahhoz, hogy a cégek jobban átlássák weboldaluk forgalmát.
Mire használhatóak a webanalitika adatai?
A különböző mutatókból származó adatok alapján meg lehet határozni, hogy a weboldal tulajdonosa számára mely adatok relevánsak. Ha nem folytat az oldalkampányokat, akkor a kampányok közé sorolt forgalmat figyelmen kívül hagyhatja, míg ha a célja a közösségi oldalakról és más linkeken keresztül akarja az oldalra vonzani a látogatókat, ez a szám nagyon fontos lehet. Azonban ahhoz, hogy a cég eldöntse, mi a releváns számára, konkrét célokat kell megfogalmaznia.
Ha a cég meghatározza a céljait, az segíthet eldönteni, hogy a mutatók sikert vagy kudarcot jelentenek, valamint segíthetnek annak a megértésében, hogy milyen változtatásokra van szükség a célok eléréséhez. Ezeket a célokat érdemes a lehető legpontosabban meghatározni. Nem elegendő annyi, hogy 100 százalékkal akarja növelni a weboldal a látogatottságát, mert nem elegendő csak a keresési vagy csak a direkt forgalomra koncentrálni.
A webanalitika lehetővé teszi azt is, hogy a weboldal tulajdonosa figyelemmel kísérje a weboldalán megjelenő tartalom hatékonyságát az egyes oldalak látogatottságának elemzésével. Az adatokból az elemzést végző meg tudja állapítani, hogy milyen tartalmakat tekintenek meg a látogatók, valamint azt is, hogy nagyságrendileg hány látogató érdeklődik az egyes tartalmak iránt, ez pedig nagy segítséget jelenthet abban, hogy a jövőben milyen tartalmakat jelentessen meg a weboldal.
Összességében elmondható, hogy az analitikai eszközök használójának ismernie kell az alapvető mutatókat, valamint azt, hogy mi határozza meg ezeket a mutatókat. Ezek segítségével a honlap tulajdonosa meg tudja állapítani, hogy weboldala – az előre felállított célok tekintetében – sikeres-e vagy sem.
Többet szeretne tudni az online marketing világáról? Kövesse online marketing blogunkat!