Tíz kilométernyi autópályát lehetne megépíteni a Marosvásárhely–Jászvásár sztráda megvalósíthatósági tanulmányára előirányzott pénzösszegből.

Az Economica.net gazdasági hírportál újságírója a kormány 2016–2020-as időszakra szóló gazdasági reformjának tervezetéből idéz. A gazdasági minisztérium honlapján közzétett dokumentumban az Erdélyt Moldvával összekötő sztráda mellett még két nagy infrastrukturális projekt szerepel: Bukarest északi körgyűrűje, valamint a Nagyszeben–Piteşti autópálya – utóbbira 1,7 milliárd eurós költségvetést irányoznak elő, amiből 116,6 kilométernyi aszfaltcsíknak kell elkészülnie – írja a Krónika.

A Versenyképes Románia című dokumentum 300 millió eurót irányoz elő a Marosvásárhely–Jászvásár-sztráda megvalósíthatósági tanulmányára. Az Economica.net, látva az összeget, megkereste a kormány illetékeseit, hogy valóban jól írták-e az összeget.

A hivatalos válaszból kiderült, hogy mivel hegyvidéki útvonalról van szó, jóval nehezebb tervezni, így kell 300 millió euró a tervekhez. A portál kuriózumként jegyzi meg, hogy a hegyeket szintén érintő, Szeben– Piteşti-sztráda megvalósíthatósági tanulmányára „alig” 10 millió eurót fordítanak.

Ugyanakkor Dacian Cioloş miniszterelnök még azt mondta, hogy a Vásárhelytől Ungheni-ig nyúló autópálya megvalósíthatósági tanulmánya és műszaki terve várhatóan 36 millió eurót emészt fel. Az Erdélyt Moldvával összekötő sztrádát három nagyobb szakaszban tervezik megépíteni: Vásárhely-Gyergyóditró (91,6 kilométer), Ditró–Târgu Neamţ (118 kilométer) és Târgu Neamţ–Ungheni (100,6 kilométer).

Az autópálya első megvalósíthatósági tanulmányának még 2011-ben nekifogtak, 2012-ben azonban leállt a munka, miután kiderült, hogy a Vásárhely–Jászvásár-szakasz megépítése legalább 9 milliárd eurót emésztene fel.