Több mint egymilliárd euró értékben kötött le forrást közlekedésfejlesztésre az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) Magyarország az első két pályázati körben elfogadott projektjavaslataival.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közleménye szerint a tagállamok küldötteiből álló bizottság pénteken véglegesítette a második pályázati körben támogatásra érdemes projektek listáját. Ezzel Magyarországnak sikerült lekötnie a teljes rendelkezésre álló forrásmennyiséget, ami egyetlen másik visegrádi országnak sem sikerült – írták.

A CEF-forrás felhasználásával korszerűsíthetik egyebek mellett a Budapest-Hatvan vasúti vonalszakaszt, a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasútvonalat és a déli összekötő Duna-hidat, illetve a második ütembe léphet a GSM-R vasúti távközlési hálózat kiépítése. A CEF ezen felül támogatja 35 mozdony felszerelését az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer 2. szintjének (ETCS2) megfelelően, az M15-ös és M70-es autóutak négysávossá alakítását, valamint a dunai hajózás lehetőségeit bővítő több beruházást – áll a közleményben.

A 2016 őszén megjelenő harmadik pályázati felhívásban már a más országok által fel nem használt forrásokért is „harcba lehet szállni” állami vagy magán projektjavaslatokkal – írta az NFM. A CEF egy új uniós alap a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítására a 2014-2020 közötti időszakban. A közlekedési ágazatra fordítható teljes pénzügyi keret 24,05 milliárd euró, ebből 11,30 milliárd eurót kizárólag a kohéziós országok használhatnak fel. Magyarország részére 1,08 milliárd eurót (337 milliárd forintot) különítettek el. A nemzeti borítékban található források összértéke a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve nettó 396 milliárd forint – áll a közleményben. (MTI)